12

مهر

1403


اقتصادی

28 خرداد 1391 09:00 0 کامنت

صبح ساحل، اقتصادی _ شهرستان بوموسی  با مساحت بیش از 68 کیلومتر مربع کوچک ترین  اما راهبردی ترین شهرستان استان هرمزگان است.این شهرستان  با جمعیت  6 هزار نفر دارای 6 جزیره بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ، فارور بزرگ وکوچک و جزيره‌ي سيري است. توزيع جغرافيايي جمعيت در شهرستان بوموسي، در جزاير شش‌گانه، از الگوي يكساني تبعيت نمي‌كند. بیشترین جمعیت در سه جزیره تنب بزرگ و کوچک و بوموسی مستقرند.

بیشتر شغل مردم این شهرستان صیادی است.

این شهرستان دارای توانمندی ها و ظرفیت های بسیاری است که درصورت ارتقا می تواند موجب توسعه در این بخش از استان هرمزگان شود.یکی از مهمترین این ظرفیت ها،قرار گرفتن در موقعیت سوق الجیشی دهانه تنگه هرمز است. به گونه ای که گفته می شود یک پنجم نفت دنیا از مسیر  بین جزایر بوموسی ، تنب بزرگ و کوچک عبور می کند.

فرماندار شهرستان بوموسی می گوید: بر اساس تصمیم سازمان مشورت دریانوردی بین المللی، آبراههای بین المللی  از بین جزایر شهرستان بوموسی عبور می کند.موسوی می افزاید: مسیرهای ناوبری دریایی در خلیج فارس دو کریدور ورودی و خروجی  دارد که از داخل شهرستان بوموسی می گذرد. عمق مناسب آب، این جزایر را تبدیل به تنها مسیر قابل کشتیرانی برای نفت کش های بزرگ کرده است.

 به عقیده برخی از کارشناسان در هر چند دقيقه يك نفت كش حامل نفت خام از آب‌های اين جزاير عبور می‌كند. اگر به اين تعداد، كشتی های تجاری نيز اضافه شود، در اين صورت فشردگی ترافيك در ميان جزاير مذكور به خوبي روشن می‌شود.

فرماندار شهرستان بوموسی می گوید: این شهرستان علاوه بر داشتن این ظرفیت راهبردی ، دارای  ظرفیت های دیگر در زمینه شیلات،کشاورزی ، گردشگری، بازرگانی و سرمایه گذاری نیز هست.موسوی می گوید: وجود دو کارخانه کنسرو سازی و خط فیله ماهی ، وجود گلخانه کشاورزی با سطح زیر کشت یک هکتار، وجود  باغ یک هکتاری مرکبات ، رونق صیادی ، وجود 3 فرودگاه ، وجود معادن سنگ و خاک سرخ در جزیره بوموسی از مهمترین ظرفیت های موجود در این شهرستان  است.مشاور استاندار هرمزگان هم دسترسی به آب های آزاد و موقعیت مناسب برای صادرات، برخورداری از تاسیسات آب شیرین کن، وجود دانشگاه پیام نور در جزیره بوموسی را از دیگر ظرفیت های  مهم موجود در این شهرستان اعلام می کند.اباذری می گوید: شرايط خاص جغرافيايي جزيره‌ي بوموسي و وجود منابع غني دريايي به همراه توجه ويژه‌ي دولت به امر توسعه اين بخش از خاک ايران، صنايع مرتبط با شيلات را از اولويت بالاتري نسبت به ساير صنايع در چشم‌انداز توسعه‌ي صنعتي شهرستان بوموسی برخوردار مي‌سازد.فرماندار شهرستان بوموسی می گوید: ظرفیت ها و توانمندی هایی که در جزایر دیگر خلیج فارس وجوددارد در جزایر ششگانه هم موجود است  که با تعامل و سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی می توان این ظرفیت ها را بارور کرد.

موسوی معتقد است هم اکنون هیچ مشکل و تنگنایی در این شهرستان وجود ندارد و نسبت بیکار در این شهرستان از بقیه شهرستان های استان هرمزگان کمتر است.وی می گوید: مهمترین توانمندی این شهرستان گردشگری و آبزی پروری است که با سرمایه گذاری در این زمینه و فراهم کردن امکانات بیشتر می توان این ظرفیت را شکوفاتر کرد.فرماندار شهرستان بوموسی تصریح می کند: وجود سواحل زیبا، اماکن تاریخی مانند مهمانسرای نادری، خانه ها و اسکله های قدیمی و فانوس دریایی هر ساله گردشگران زیادی را از راه دریایی و هوایی به این جزایر می کشاند.موسوی می گوید:  از 40 مصوبه هیات دولت برای شهرستان بوموسی 25 مصوبه تا کنون اجرا شده است 9 مصوبه در حال اجرایی شدن و 6 مصوبه اجرا نشده است .

وی تاسیس دانشگاه پیام نور در جزیره بوموسی، احداث بیمارستان 24 تختی پارس را از مهمترین مصوبات اجرا شده در این استان می داند.

فروردین امسال رئیس جمهور شخصا برای پیگیری وضع اجرایی مصوبات سه سفر پیشین، به جزیره بوموسی سفر کرد. این نشان از توجه دولت به ارتقای توانمندی های موجود در شهرستان بوموسی دارد.مهمترین حاصل این سفر  تصویب  تامین آب و برق مسکن مهر  این شهرستان است.رئیس جمهور در دیدار مردمی  گفت: باید سرمایه گذاری آبادانی و تجارت و فعالیت در این شهرستان مضاعف شود.

 احمدی نژاد افزود: دولت آماده است برای همه جوانان این شهرستان شغل ایجاد کند و روند توسعه در این شهرستان به گونه ای باشد که بوموسی  به نگین خلیج فارس تبدیل شود.فرماندار شهرستان بوموسی می گوید: هم اکنون بر طبق سند توسعه شهرستان بوموسی گام می نهیم .

موسوی می افزاید:همچنین در صورت اجرایی شدن تمام مصوبات سفرهای رئیس جمهور گامی مهمی برای توسعه شهرستان بوموسی برداشته می شود.در راستاي سند توسعه شهرستان بوموسی  انتظار مي‌رود این شهرستان با  بهره‌گيري از قابليت‌ها و مزيت‌هاي موجود، به‌ويژه در صنايع شيلاتي،کشاورزی، معدنی و.. در آینده ای نزدیک  به توسعه‌ي‌ پايدار دست یابد.

دیدگاه ها (0)
img