13

مهر

1403


اجتماعی

31 تیر 1391 10:15 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ هیچ عملی در قرآن و آموزه های دینی طراحی نشده مگر اینکه پیامدهای سازنده‌ای دارد. روزه، عملی است که از کارخانه‌ی رمضان خارج می شود و پیامدهای سازنده وموثری در بهبود وضعیت فردی و اجتماعی دارد.

دراین نوشته ی مختصر از دومنظر به روزه نگاه می کنیم:

اول:از منظر تشریع

دوم:از منظر تاثیر

منظور از تشریع، فلسفه روزه ونزول آیات روزه برای واجب بودن این عمل. از روایات فهمیده می شودکه درآغاز نزول حکم روزه،مسلمانان تنها حق داشتند قبل از خواب شبانه، غذا بخورند؛ چنانکه اگر کسی درشب به خواب می رفت  وسپس بیدار می شد، خوردن و آشامیدن بر او حرام بود. شاید این حکم، آزمایشی برای مسلمانان و وسیله ای برای آماده کردن آنها برای پذیرش احکام روزه بود. یکی از یاران پیامبر(ص) به نام «خوّات بن جبیر» که پیرمرد ضعیفی بود،با حال ناتوانی روزه می داشت و روزها درحفر خندق در آستانه جنگ احزاب همراه پیامبر(ص) ودیگر مسلمانان شرکت می کرد و در اثنای تلاش به واسطه ضعف وگرسنگی زیاد به زمین می افتاد و پیامبراکرم(ص) بالای سرش آمد و ازمشاهده‌ی حال او متاثر گشت. دراین هنگام آیه نازل شد و به مسلمان اجازه داده شدکه درشب های رمضان غذا بخورند.(1)

از منظر تاثیر نیز رمضان و روزه داری جایگاه خاص خود را دارد که درمجموع چهار اصل موردتوجه است: اصل اول:اصل تربیتی روزه وتاثیرگذاری آن بر روح انسان. اصل دوم:اصل بهداشتی روزه در درمان بیماری ها وتعادل جسمی روزه دار. اصل سوم:اصل توجه به ارزش های اسلام درقالب اخلاق فردی و اجتماعی. اصل چهارم:اصل اخروی و پاداش روزه.

پاورقی:-1 تفسیر نمونه، ج1، ص 649 

 

دیدگاه ها (0)
img