بی احتیاطی یا بی خیالی مسوولان در شهرک صنعتی؟

جان دادن 3 کارگر بر اثر گازگرفتگی چاه فاضلاب



صبح ساحل، حوادث _ گاز گرفتگی چاه فاضلاب، جان 3 کارگرجوان  در شهرک صنعتی شماره 2 گرفت. ساعت 11 و 11 دقیقه دوم مردادماه جاری تلفن 115 پایگاه اورژانس گنو به صدا در آمد. 6 دقیقه بعد آمبولانس آژیرکشان وارد محل حادثه شد و امدادگران به سرعت خود را به بالای سر مصدومان رساندند.

" 5 نفر در عمق چاه فاضلاب گرفتار شده که  2 نفر از کارگران قبل از رسیدن ما، از چاه بیرون آورده بودند که به سرعت امدادگران وارد عمل شدند".علی شعبانی مسوول پایگاه 115 اورژانس پایگاه گنو با بیان این مطلب ادامه داد:" دو نفر از کارگران  به بیمارستان انتقال یافتند اما 3 نفر دیگر علیرغم تلاش  امدادگران، جان خود را از دست دادند".

کارگران لباس کار را بر تن کردند و بدون اینکه از عاقبت تلخ پیش روی خود باخبر باشند به طرف چاه فاضلاب به عمق 9 متر حرکت کردند تا آن را لایه روبی کنند. نفر اول  خود را به درون چاه رساندو هنوز پایش به عمق چاه نرسیده بود که با صدای گرفته از همکارش  در خواست کمک کرد. همکار وی بلافاصله پس از شنیدن کمک خواهی،  وارد چاه  شد اما بر اثروجود گاز شدید (گاز متان) دچار خفگی گردید و به این ترتیب پنج نفر به درون چاه فاضلاب رفتند اما نتوانستند جان خود و همکارانش را نجات دهند. شعبانی گفت:"زمانی که به محل رسیدیم دو نفر از کارگران  توسط خود کارکنان آنجا از چاه بیرون آورده شده بود و ما عملیات درمانی را بر روی آنها انجام دادیم یکی از آن دو جان داده بود، دو  آمبولانس از پایگاه گنو و ایسین به محل حضور یافتند و آنها تمام تلاش خود را کردند تا این جوانان زنده بمانند".

نیروهای آتش نشانی بندرعباس نیز به محل حادثه رسیدند و علیرغم تلاش یک ساعته شعبانی و 5 نفر از همکارانش وهمچنین  نیروهای آتش نشانی،3 نفر  بر اثر گاز گرفتگی چاه فاضلاب  فوت شدند.

مسوول پایگاه 115 اورژانس پایگاه گنو ادامه داد:"هیچکدام از این افراد   ماسک نداشتند و  نکات ایمنی برای ورود به درون چاه رعایت نکرده بودند".

محمد سلیمانی 31 ساله یکی از  افراد نجات یافته این حادثه  گفت:"من در انبار مشغول کار بودم که شنیدم برادرم درون چاه گرفتار شده  است به سرعت خودم را به آنجا رساندم و برای نجات وی و دوستانش وارد چاه شدم". سلیمانی که هم اکنون در بخش داخلی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس تحت درمان است زمانی که وارد چاه گردید دچار خفگی شده و همانجا بیهوش شد، زمانی که وی چشم باز کرد خود را بر روی تخت بیمارستان دید. 

حسین معصومی مدیر عامل شرکت فرآورده های شیلاتی بندرعباس در این رابطه افزود:"ماسک و تمام لوازم ایمنی در آنجا وجود داشته است و کارگران بدون استفاده آن وارد چاه شدند". وی علت حادثه را منوط به جواب سازمان آتش نشانی بندرعباس دانست این در حالی است که علی جنگی معاون عملیاتی سازمان آتش نشانی بندرعباس گفت: هیچ درخواستی مبنی بر بررسی موضوع این حادثه به این سازمان ابلاغ نشده است. وی با بیان اینکه  کارگران  وسایل تخصصی برای ورود به چاه نداشتند اظهار داشت:" احتمالا علت این حادثه گازگرفتگی باشد".

به گفته شاهدان، این کارگران ماسک تنفسی عادی را به صورت داشتند که باید ماسک تخصصی گاز در دسترس آنها قرار می گرفت و اینکه باید قبل از ورود افراد به چاه از دستگاه تست گاز استفاده می شد تا از سلامت چاه مطمئن شوند که گویا مسوولان مربوطه، این امر مهم را رعایت نکرده بودند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها