اجتماعی
طرح استارتاپ «جامُش» با عنوان «نخستین جزیره سبز ایران» بهعنوان طرح نوآورانه و مشارکتمحور در حوزه توسعه پایدار طبیعتگردی و مدیریت پسماند جزیره هرمز در دومین جلسه کمیته ملی طبیعتگردی کشور به ریاست معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و با حضور معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیطزیست کشور، تصویب شد.
به گزارش صبح ساحل، این نشست با هدف بررسی الگوهای مدیریتی نوین و مشارکتمحور در توسعه طبیعتگردی کشور برگزار شد و در جریان آن، حمایت از طرحهای مشارکتی و شرکتهای دانشبنیان در زمینه مدیریت مقصد و پسماند در جزیره هرمز بهعنوان یکی از محورهای کلیدی توسعه گردشگری پایدار مورد تأکید اعضای کمیته قرار گرفت. در همین راستا، طرح پیشنهادی استارتاپ «جامُش» بهدلیل رویکرد جامعهمحور، تمرکز بر مشارکت فعال ذینفعان محلی و تلاش برای کاهش اثرات زیستمحیطی گردشگری، مورد توجه اعضا قرار گرفت.
طرح «نخستین جزیره سبز ایران» جامُش با هدف ایجاد نظامی پایدار برای مدیریت پسماند، ارتقای آگاهی زیستمحیطی گردشگران و توانمندسازی جوامع محلی جزیره هرمز طراحی شده و تلاش میکند با بهرهگیری از نوآوری، فناوری و مشارکت مردمی، الگویی قابلتوسعه برای سایر مقاصد طبیعتگردی کشور ارائه دهد.
در این جلسه همچنین پیشنهاد سازمان حفاظت محیطزیست مبنیبر تشکیل کارگروه ویژه جزیره هرمز با هماهنگی استانداری هرمزگان مورد پذیرش کمیته ملی طبیعتگردی قرار گرفت؛ اقدامی که میتواند زمینهساز همافزایی میان نهادهای حاکمیتی، جوامع محلی و استارتاپها برای اجرای مؤثر طرحهای توسعه پایدار از جمله «نخستین جزیره سبز ایران» باشد.
دومین جلسه کمیته ملی طبیعتگردی به بررسی دیگر موضوعات از جمله الگوهای موفق مدیریتی در پارک ملی گلستان و پارک جنگلی میرزا کوچکخان آمل و همچنین، ظرفیتسنجی توسعه ژئوتوریسم در جزیره هرمز نیز اختصاص داشت و در تمامی این مباحث، مدیریت پایدار، مشارکت جامعه محلی و بهرهگیری از الگوهای نوین بومی و جهانی بهعنوان اصول بنیادین توسعه طبیعتگردی کشور مورد تأکید قرار گرفت.
استارتاپ «جامُش» ضمن استقبال از رویکرد حمایتی کمیته ملی طبیعتگردی، خود را متعهد میداند که در تعامل با نهادهای ملی و محلی، نقش مؤثری در حفاظت از محیطزیست، بهبود کیفیت زندگی ساکنان بومی و توسعه مسئولانه و پایدار گردشگری در جزیره هرمز ایفا کند.
گفتنی است؛ استارتاپ جامُش، به عنوان طراح و توسعه دهنده پروژه های زیست محیطی در چارچوب مسئولیت اجتماعی و بنگاه خلق ارزش مشترک که از سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در پارک علم و فناوری هرمزگان آغاز کرده، با اجرای پروژهها و پویشهای نوآورانه در حوزه مدیریت پسماند و توسعه پایدار، به عنوان پیشگام فناوریهای سبز در سطح ملی و بینالمللی شناخته شده است.
تبلیغات متنی
جدیدترین اخبار
صدور بیش از ۲۰۰ هزار بارنامه در هرمزگان
تشکیل کمیتهای متشکل از ایران، آمریکا و لبنان برای تثبیت آتشبس در لبنان
رشد اقتصادی کشور در ۱۴۰۴ منفی اعلام شد
هند میزبان نشست وزیران نفت و انرژی بریکس
تداوم صادرات نفت با سناریوهای متنوع
۲۶ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شد
جمعیت یارانهبگیران زیاد شد! در حال حاضر ۷۳ میلیون نفر از جمعیت کشور یارانه نقدی دریافت میکنند
تخصیص ۱۷ میلیارد دلار وام توسط آمریکا برای تسریع ساخت ۱۰ راکتور هستهای
پیشرفتهترین ناو هواپیمابر چین از تنگه تایوان عبور کرد
آمادهایم در توافق با آمریکا به ایران کمک کنیم
از روز یکشنبه تاکنون حمله هوایی رصد نشده است
آمادهباش ۶۵۰ پایگاه هلال احمر برای پوشش مراسم محرم
ادعای سنتکام درباره تداوم حضور ۲ ناو هواپیمابر آمریکایی در منطقه
اختلال همه بانکها تا پایان امشب رفع میشود
آغاز دور پنجم مذاکرات لبنان و اسرائیل در واشنگتن
زمان رفع مشکل همچنان نامشخص است