فرهنگی و هنری
صبح ساحل ، هنری - روز هشتم و پایانی جشنواره فیلم فجر در بندرعباس در حالی به پایان رسید که نمایش یک فیلم طنز سبب شد عدهای بدون بلیت پشت دربهای بسته سینما ستاره جنوب بمانند .
صبح ساحل ، هنری - روز هشتم و پایانی جشنواره فیلم فجر در بندرعباس در حالی به پایان رسید که نمایش یک فیلم طنز سبب شد عدهای بدون بلیت پشت دربهای بسته سینما ستاره جنوب بمانند و برای نخستین بار شاهد اتمام بلیت سانس های نمایش یک فیلم در زمان برگزاری این جشنواره در بندرعباس باشیم.به گزارش ایسنا، از همان ابتدا معرفی فیلمهای برنامهریزیشده جهت اکران در بندرعباس مشخص بود فیلم طنز «خوب، بد،جلف» با استقبال گسترده مردم بندرعباس که تجربه نشان داده همواره اقبال مناسبی با فیلمهای طنز دارند، مواجه خواهد شد.عقربههای ساعت به 17 نزدیک میشود که گیشههای فروش بلیت اعلام میکند بلیتی برای فروش در سانس های نمایش فیلم «خوب، بد، جلف» وجود ندارد و بیش از 40 تا 60 نفر پشت درب سینما با افسوس باید محل سینما را ترک کنند.حامدی، مدیر سینما ستاره جنوب بندرعباس در گفتوگو با ایسنا، افزود: همانطور که قبلاً گفته بودم اگر برای مخاطب احترام گذاشته و فیلمهای مطرح و موردعلاقهشان را انتخاب کنیم، بهطور حتم آنها استقبال میکنند.وی اظهار کرد: از ساعت 9 صبح دیگر بلیتهای نمایش فیلم «خوب، بد، جلف» به اتمام رسید و این نشاندهنده علاقه تماشاگران به فیلمهای طنز از نوع ترکیببندی خوب هستند.داستان فیلم»خوب، بد،جلف» بعد از شهرت پژمان جمشیدی روایت میشود. جایی که تهیهکنندهای با بازی ویشکا آسایش قصد دارد کارگردانی یک فیلم پلیسی را به مانی حقیقی بسپارد و اصرار دارد از پژمان جمشیدی و سام درخشانی در فیلم استفاده کند. همین موضوع باعث میشود این دو نفر درگیر اتفاقاتی غیرمنتظره، خارج از فیلم و سینما شوند...فیلم خوب، بد، جلف با برخی حواشیاش اعم از تیم بازیگران بهزعم بسیاری دنبالهای بر مجموعه تلویزیونی پژمان بود، اما با نمایش این اثر برای اهالی رسانه و منتقدین مشخص شد که قاسمخانی هنوز آنقدرها پیر نشده است که داستانی خلاق و نو برای تعریف کردن نداشته باشد، هرچند فیلم سینمایی او عقبتر از آثار شاخص سینمای کمدی ایران میایستد و در مقایسه با کمدیهای کلاسیک و تمامعیاری که عموماً در دهه شصت تولید شدند نمیتواند عرضاندام کند، اما میتوان آن را در عرصه کارگردانی بهعنوان اولین قدم برای پیمان قاسمخانی خالق فیلمنامههایی چون «سن پطرزبورگ» و «مارمولک» قابلاعتنا دانست.میتوان «خوب، بد، جلف» را شروعی پرانرژی اما نهچندان قدرتمند برای فیلمسازش دانست که بهغایت نویسنده و طناز حرفهایتر و کاربردتری است. شاید در مقام مشاوره کارگردان و فعالیتش در عرصه بازیگری و نیز نویسندگی از قاسمخانی فرد موفقتری در سینما تصویر کند تا آنکه بخواهد همه کارها را یکتنه انجام داده و خود صاحب آثار نوشتهشدهاش باشد.تماشاگران در طول نمایش فیلم بارها و در سکانسهای مختلف با خنده و تشویقهایشان از این فیلم ظاهر رضایت داشتند.یکی از تماشاگران در گفتوگو با ایسنا، افزود: فیلم ازلحاظ طنز و موضوعات سکانسی مناسب بود اما پایانی ساده داشت.وی بابیان اینکه بهطورکلی فیلم قابل دفاعی شاهد بودم، تصریح کرد: اما این طنز از طنزهای اجتماعی مطرح ایرانی نیز کمی فاصله داشت و در آینده امیدوارم کار قویتری از قاسمخانی شاهد باشم هرچند این کار نسبت به گذشته مرا امیدوارتر کرد.اما فیلم دوم روز پایانی جشنواره اختصاص دارد به نام «پشت دیوار» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی که پس از نزدیک سه سال بعد از موفقیت هفتمین ساختهاش، «ایران برگر « در سال ۹۳، با فیلمی تازه در جشنواره امسال حضور یافته بود.جعفری جوزانی که تقریباً هر بار به سراغ معضل و مسألهای متداول در سطح جامعه رفته و آثار خود را حول محور آنان بنا میکند، این بار به سراغ «ایدز « رفته و تلاش کرده تا دیدگاه خود را از این معضل بیان کند. بر اساس داستانی که از این فیلم تاکنون منتشرشده « دختری که بشدت تلاش میکند تا در زندگی خود و اطرافیانش تغییر ایجاد کند» گویا با نگاهی شاعران و اجتماعی به این پدیده روبرو خواهیم بود.یکی از اعضای تقریباً ثابت فیلمها و سریالهای جعفری جوزانی، دخترش سحر جعفری جوزانی است. که در بسیار مواقع، حقیقتاً نیز نقش محوله، برایش برازنده بوده است. در این فیلم اما، به دلیل شخصیت اصلی داستان که دختری جوان است، سحر در نگارش فیلمنامه و مشاوره در مورد نوع نگاه یک دختر جوان به موضوع موردنظر فیلم نیز، پدرش را مدد کرده است.سحر جعفری جوزانی، رویا تیموریان، امین تارخ، پرویز پورحسینی، فریبا متخصص، آرمان درویش، مهدی احمدی، بهزاد فراهانی، شقایق فراهانی، حسین پاکدل، سیما تیرانداز، سیامک صفری، محمدرضا شریفینیا و بسیاری از بازیگران دیگر در این فیلم حضور دارند. بههرحال چیدن این تعداد هنرپیشه طراز اول که گاه حتی یکی از آنها نیز فیلمی را کفایت میکند، در یک فیلم، از نکات قابلتوجه فیلم تازه جعفری جوزانی است. فیلمی که با پرداختن به معضل اجتماعی ایدز، وجهی جنجالی به خود گرفته و با مطرح نمودن مسئله ورود خونهای آلوده به این ویروس به کشور، تنی هم به رودخانه غران سیاست زده است. او برای تکمیل این پازل پر کنتراست، اعلام کرده که بخش قابلتوجهی از عواید فیلمش را به انجمنهای حمایتی این بیماری و مبتلایان آن اختصاص خواهد داد.فیلم که از بازی بازیگران بسیاری برای انتقال یک پیام اجتماعی و نیز آسیبشناسی معضلی سود برده است، علیرغم اینکه به نظر میرسد همهچیز را برای تبدیلشدن به اثری درخشان و ماندگار در اختیار داشته است، اما نمیتواند آنطور که از خالق شیر سنگی انتظار میرود حق مطلب را ادا کند. مضمون اثر در مزمت شیوع یک بیماری مهلک از طریق انتقال خونهای آلوده از خارج به داخل کشور است و نیز ملامت و سرزنش رفتارهای ناهنجار در قبال بیمارانی که قربانی یک تجارت شوم شدهاند اما هنگامیکه این فیلم را با کارنامه درخشان جوزانی درگذشته و حتی فیلم موفق و پرفروشش «ایران برگر» مقایسه میکنیم متوجه عقبنشینی محسوس او در قدرت انتقال پیام میشویم و اینکه گاهی مضمون اثر میتواند آنقدر بزرگ و مهم باشد که فرم را در خود ببلعد و مانع از زایش آن شده و از قاب فرم و پرداخت بهطور شعارگونهای بیرون میزند. این بیرونزدگی نیز چیزی نیست که بتوان با حضور ستارگان سینما آن را پوشاند و مانع از دلزدگیاش نزد مخاطب شد.فیلم «پشت دیوار سکوت» قطعاً فیلم مهم و ارزشمندی است، چراکه باشرافت و غیرت موضوعی ملتهب را به چالش کشیده که بسیاری از مدعیان در هر رسانهای از پرداخت به آن طفره رفتهاند و یا بهنوعی آن را پشت گوش انداختهاند، اما این زیادهخواهی و توقع بیجا نیست که بهعنوان مخاطب عام یا خاص، از خالق شاهکارهایی مانند «در چشم باد» یا «شیر سنگی» انتظار بالاتری داشته باشیم، انتظاری که به نظر میرسد در این فیلم برآورده نشده است.در پایان نمایش به سراغ یکی از مخاطبان آن رفتم که وی با تقدیر از ساخته جعفری جوزانی، تصریح کرد: بهطور حتم این فیلم از سایر فیلمهای این جشنواره در بندرعباس متفاوت و نگاهی معناگرا داشت.وی با اشاره به اینکه میتوان سیر تحول در سینما ایران و پرداختن به موضوعات جدید را در جشنواره امسال مشاهده کرد، اضافه کرد: فیلم دارای نکات ارزشمند و نیز مهمی است که نمیتوان از آنها چشم پوشید، پرداختن به سوژه ملتهب و نیز چالشبرانگیزی همچون انتقال خونهای آلوده به داخل کشور و عدم موضعگیری شفاف و قاطع در مقابل این پدیده بهخودیخود موضوعی است که پرداختن در هر سطح به آن ارزشمند و مهم است، چه برسد از دریچه دوربین سینما آنهم توسط شخصی همچون جوزانی که همیشه نگاه تحلیل گرایانه ای به معضلات اجتماعی کشورش و آسیبهایی که از جانب آن دیده، داشته است.بههرحال این نمایش آخرین پرده از 16 فیلمی بود که در جشنواره فجر بندرعباس به نمایش درآمد هرچند استقبال از این ساخته جعفری جوزانی قابلتأمل بود اما بازهم رکورددار پرمخاطبترین فیلم به ساخته پیمان قاسمخانی رسید تا شاید بازهم تماشاگران بندرعباسی نشان دهند با فیلمهای طنز میانه بهتری دارند.این گزارش حسن ختامی بر پرونده سلسله گزارشهای ایسنا از جشنواره فیلم فجر در بندرعباس بود که از 14 تا 21 بهمن در بندرعباس برگزار شد و تلاش این رسانه بر آن بود تا علاوه بر اطلاعرسانی کمی و کیفی برگزاری آن نسبت به حواشی پیرامونی آن بپردازد.
نظرسنجی
اخبار مرتبط
رکوردداران ۳۰ سال جشنواره فیلم فجر
سوپراستاری که از 12 سالگی وارد سینما شد
تماشای فیلمهای «جشنواره فجر» چقدر آب میخورد؟
زنان کارگردان با وجود تبعیضها درخشیدند
کهنهکاران بازیگری در جشنواره فیلم فجر
پربازدیدترین ها
مجموعه سازه گستر گامبرون
شرایط جدیدی برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت اعلام شده که براساس آن شش گروه از سهامداران نمیتوانند کارت اعتباری بگیرند.
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد قشم از الکترونیکی شدن مراحل ثبت نام و تمدید کارت شهروندی قشم با هدف کاهش مراجعات حضوری برای کنترل بهتر و مقابله با شیوع ویروس کرونا در جزیره خبر داد.
جدیدترین اخبار
ژاله علو روز چهارشنبه به خاک سپرده میشود
۶ مدال نقره و برنز وزنهبرداران ایران در دسته ۸۹ کیلوگرم جوانان آسیا
قرعه کشی لیگ دسته دوم والیبال باشگاه های کشور؛ نام آوران بندرعباس حریفان خود را شناخت
رئیس هیئت فوتبال شهرستان بندرعباس: مربیگری فقط دریافت مدرک نیست
قاچاقچیان، سوختِ کشور را ۱۵۰ برابر قیمت داخلی در آبهای بینالمللی میفروشند
نتایج تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری اعلام شد/ پذیرفته شدگان روزانه از شرکت در آزمون بعدی محرومند