12

مهر

1403


اقتصادی

30 شهریور 1391 08:31 0 کامنت

صبح ساحل، اقتصادی _ ارتقاء و توسعه بخش کشاورزی در استان هرمزگان با توجه به ظرفیت های این استان ، فرصت و زمینه مناسبی برای افزایش بازده تولیدات داخلی ایجاد می کند.

استان هرمزگان به دلیل برخورداری از شرایط خاص و متفاوت آب و هوایی، یکی از استان های مستعد کشور برای توسعه کشاورزی در همه فصول سال است.رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می گوید: با توجه به نامگذاری امسال به سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی افزایش ظرفیت های کشاورزی در استان هرمزگان و حل مشکلات آنان می تواند کشاورزان بیشتری را دلگرم کند.صالحی می افزاید: با حمایت از کشاورزان و سرمایه گذاران می توان تحول اساسی در زمینه های اشتغال زایی و تولید ایجاد کرد.

وی می گوید: در سال جهاد اقتصادی توانستیم رتبه اول اجرای سطوح آبیاری تحت فشار در بین استانهای کشور، رتبه برتر حفاظت محیط زیست در بین دستگاههای استانی، رتبه دوم ثبت اشتغال در بین دستگاههای استانی و توسعه کشت داربستی در جزایر، احیاء و مرمت قنوات و چشمه ها، توسعه صنایع تبدیلی و تولید محصول سالم و ارتقای میانگین محصولات را کسب کنیم و امسال هم می توانیم موفق تر عمل کنیم.

صالحی می افزاید: با اجرای این برنامه، پیش بینی می شود سطح زیرکشت مرکبات از 33 هزار هکتار به حدود 34 هزار هکتار، میوه های گرمسیری از 3 هزار هکتار به 4 هزار و 250 هکتار و نخیلات از 36 هزار هکتار به 37 هزار و 560 هکتار افزایش یابد.

اما یکی از مشکلاتی که امروزه کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش با آن دست و پنجه نرم می کنند، محدودیت منابع آبی و خشکسالی 13 ساله استان هرمزگان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان راه حل این مشکل را استفاده از روش نوین آبیاری تحت فشار اعلام می کند.

صالحی می افزاید: اکنون بیش از 64 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به روش نوین آبیاری می شود که هرمزگان بعد از استان فارس رتبه دوم کشوری را داراست.

باقرزاده مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز می گوید: صرفه جویی در مصرف آب ، افزایش تولید محصول در واحد سطح، استفاد بهتر از آبهای شور و با کیفیت پایین، کاهش نیروی کارگری، کاهش مصرف کود و کاهش تعداد چاهها از مزایای اجرای طرح آبیاری تحت فشار است.

وزیر جهاد کشاورزی نیز می گوید: دولت در سال 91 ، 85 درصد هزینه های اصلاح شبکه های آبیاری کشاورزان را تامین می کند.

خلیلیان می افزاید: اصلاح شبکه ها و استفاده از شیوه های نوین آبیاری ؛ افزایش سطح زیرکشت و صرفه جویی در مصرف آب و توسعه کشت مکانیزه رابه دنبال دارد.رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان همچنین استفاده از آب شور دریا را از دیگر راه ها می داند ومی گوید :این طرح در 9 و نیم هکتار از زمین های هرمزگان اجرا می شود که طی برنامه پنجم توسعه به بیش از 500 هکتار می رسد.یکی دیگر از مشکلات اساسی کشاورزان استان هرمزگان که امسال به یمن این نامگذاری باید برطرف شود، واردات محصولات کشاورزی در زمان برداشت و به فروش نرسیدن محصولات کشاورزان است.

مجید یکی از کشاورزان هرمزگانی می گوید: محصولات پارسالمان با ضرر همراه بود، خریداری وجود نداشت ، و ما حاضربودیم پیازهای خود را زیر 100 تومان بفروشیم اما با این قیمت نیز مشتری نبود.

کریم پیازکار مینابی هم می گوید: به علت هزینه زیاد حمل و نقل پیاز به شهرهای دیگر برای فروش و نبود امکانات مناسب برای انبار ، آن پیازها به فروش نرفت و مجبور شدیم آنها را دفن کنیم.

او اضافه می کند : ما پیازها را کیلویی50 تا90تومان می فروشیم ولی کیلویی150 تومان باید هزینه حمل و نقل بدهیم.محمد پیازکار دیگر هم می گوید: مثل کالاهای دیگر پیازهای چینی وارد بازار شده و جای محصولات ایرانی را در بازار گرفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده حوزه مرکزی هرمزگان در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، کشاورزان در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته اند، می گوید: دولت علاوه بر توجه به قیمت سکه در بازار، به وضعیت نامطلوب کشاورزان و نابود شدن کشاورزی هم توجه کند.

سید مصطفی ذوالقدر می افزاید: بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها دولت باید 30 درصد از درآمد حاصل از اجرای این قانون را برای حمایت به بخش کشاورزی و صنعت اختصاص دهد.نماینده میناب، رودان، بشاگرد، سیریک و جاسک در مجلس شورای اسلامی هم می گوید: کشاورزی این منطقه سیر نزولی دارد و حیف است کشاورزان زحمت کش منطقه در گرمای زیاد محصولات کشاورزی تولید کنند و صورتشان در آفتاب بسوزد .

میرخلیلی می افزاید: با این همه زحمات کشاورزان، متأسفانه سودی نمی‌برند و عاید آنان فقط بدهکاری به افراد و میادین تره بار و بانک‌های منطقه است.وی حمایت از تولید محصولات کشاورزی در قالب جبران بخشی از سود و کارمزد تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض ، پرداخت یارانه، سایر مشوق‌ها و رعایت الگوی کشت بهینه در شرق استان هرمزگان را را خواستار شد.امام جمعه حاجى آباد هم در این مورد می گوید: سنتى بودن کشاورزى و آماده نبودن زیر ساخت هاى آن و رعایت اصول کشت و جایگزینى برخی محصولات کم آب از جمله مشکلاتی است که باید در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مرتفع شود.حجت لاسلام والمسلمین روح الله مختارى می افزاید: دولت باید توجه ویژه اى به بخش کشاورزى و تولید داشته باشد و حمایت خوبى از این بخش کند.بسیاری از کارشناسان راه برون رفت از این مشکلات را افزایش صادرات و کنترل واردات می دانند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان فعال سازی بخش صادرات و درجه بندی و بسته بندی محصولات را راهکار حل مشکل کشاورزان اعلام می کند.

صالحی می گوید: برداشت برخی از محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی و پیاز به طور همزمان در استان‌های همجوار از جمله بوشهر از عواملی است که در کاهش قیمت آنها بی تاثیر نبوده است.همچنین توسعه گلخانه‌ها و کاشت گلخانه‌ای در دیگر نقاط کشور از دیگر عوامل کاهش قیمت برخی محصولات خارج از فصل است.نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، ابوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: نباید کشاورز هر ساله به دلیل نبود برنامه ریزی مجبور باشد محصول خود را به دلالان بفروشد یا به علت پایین بودن قیمت ، قادر به جمع آوری آن از سطح زمین زراعی خود نباشد.

به گفته محمدآشوری ، باید برنامه ریزی های مشوقانه در بخش کشاورزی وجود داشته باشد تا کشاورزان با کشت درست و اصولی و تقسیم بندی منطقه ای بر اساس نیاز کشور ، محصول تولید کنند و سیاست گذاری های بخش واردات و صادرات نیز بر پایه همین برنامه ریزی باشد.نبود صنایع تبدیلی یکی دیگر از دلایل ضرر کشاورزان هرمزگانی است.مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می گوید: تا سال 93 چند واحد بسته بندی و سردخانه ویژه نگهداری محصولات کشاورزی به ظرفیت 10 هزار تن در استان هرمزگان احداث می شود و به بهره برداری می رسد.دیرباز می افزاید: همچنین با بهره برداری از سردخانه هزار و500 تنی بسته بندی مرکبات در بندرعباس ، بسیاری از مشکلات حل می شود.

سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اعلام کرده است از سرمایه گذاران در این زمینه حمایت می کند.

وزیرجهاد کشاورزی هم می گوید: برای افزایش سرمایه کشاورزان کمک های بلاعوض نیز به آنان اختصاص می یابد.

خلیلیان می افزاید: عقد قراداد کشاورزان با سازمانهای جهاد کشاورزی استانها برای اجرای طرح الگوی کشت و بهره مندی از خدمات آن در جلوگیری از فروش نرفتن محصولات و افزایش نامتوازن تولیدات یک محصول و کاهش زیاد قیمت محصولات ضروری است.

وی می گوید : در طرح الگوی کشت، سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در سراسر کشور کنترل و به کشاورزان توصیه های لازم برای کشت محصولات مورد نیاز بازار و فروش باقیمت مناسب ارائه می شود.وزیر کشاورزی ساخت صنایع فرآوری محصولات کشاورزی در کنار مراکز تولید با هدف توسعه صادرات ، کیفیت بالا و توجه به بازار پسندی محصولات را ضروری می داند.

خلیلیان همچنین می گوید: خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال 91 ادامه می یابد و از خرید توافقی محصولات کشاورزان نیز حمایت می شود .وجود ظرفیت های فراوان کشاورزی در هرمزگان نشان از کشاورزی ریشه دار در این استان دارد.

توجه به مشکلات کشاورزان و حل به موقع آن می تواند کشاورزی این منطقه را از نابودی نجات دهد.که البته نیازمند سیاست گذاری اصولی در سال تولید ملی است.

دیدگاه ها (0)
img