13

مهر

1403


اجتماعی

19 مرداد 1396 12:25 0 کامنت

صبح ساحل-اجتماعی:نام مطبوعات در هرمزگان که به زبان بیاید بدون شک «صبح ساحل» نامی قدیمی و ماندگار در اذهان عموم مردم تداعی می‌شود که پس از گذشت سال‌ها همچنان به حیات خویش ادامه می‌دهد.
به گزارش ایسنا، زنده‌یاد «حاج قاسم کرمی»، مدیرمسئول روزنامه صبح ساحل و پیشکسوت روزنامه‌نگاری استان که در محافل سیاسی، اجتماعی از وی به‌عنوان پدر مطبوعات استان نام‌برده می‌شود بنیان‌گذار نخستین روزنامه هرمزگان بود.
مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز صبح ساحل، هفته‌نامه امید ساحل و ماهنامه فرهنگستان جنوب ازجمله سمت‌هایی بود که مرحوم کرمی عهده‌دار آن بود. حاج قاسم همچنین برای اولین بار در هرمزگان و در سال 1364 با اخذ مجوز انتشار صبح ساحل سنگ بنای فعالیت‌های مطبوعاتی و روزنامه‌نگاری را در استان گذاشت و طی سه دهه با مدیریت رسانه‌ای نسل جدیدی از روزنامه‌نگاران هرمزگانی را تربیت کرد.این نشریه که از قدیمی‌ترین نشریات محلی کشور محسوب می‌شود کار خود را از  ۱۲ آذر ۱۳۶۴با انتشار یک شماره در هفته آغاز کرد و با گذر زمان به سه شماره در هفته و بعدتر به روزنامه‌ای سراسری ارتقاء یافت.روزنامه صبح‌ساحل از دههٔ ۱۳۸۰ در ۸صفحه رنگی و با شمارگان ده هزار نسخه منتشر می‌شود.
بنیان‌گذار و مدیرمسوول این روزنامه قاسم کرمی بود که در ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ خورشیدی در بیمارستان امام‌رضا بندرعباس درگذشت.این روزنامه از سال ۸۱ تاکنون نشریات مختلفی به صورت ضمیمه منتشر کرده‌ است. داماهی، هورخش، چیسکو، کِیْدی، سالنامه صبح‌ساحل و ساحل‌بانو ازجمله ضمیمه‌های این روزنامه بوده‌اند.
داماهی طی سال‌های ۸۱ تا ۸۳ در حوزه هنر و ادبیات منتشر شده، کِیْدی در سال ۸۶ و ۸۷ در حوزه موسیقی و سالنامه صبح‌ساحل نیز به عنوان مجله‌ای که مروری بر وقایع استان هرمزگان در سال ۸۶ بود، فروردین ماه ۸۷ منتشر شد.ساحل‌بانو نیز ضمیمه‌ی است که از اسفند 1395 هرماه با موضوع زنان منتشر می‌شود.به مناسبت روز خبرنگار با فرزند این چهره فرهنگی و سیاسی هم‌کلام شدیم تا از خاطرات، سختی‌ها و مشقت‌های عرصه خبرنگاری و رسانه‌ای همکارانش در روزنامه صبح ساحل بگوید.
پشتکار، سخت‌کوشی و تعهد پدرم، رمز ماندگاری روزنامه صبح ساحل است
احسان کرمی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: مهم‌ترین رمز ماندگاری روزنامه صبح ساحل را در عوامل مختلف می‌دانم ازجمله پشتکار، سخت‌کوشی و تعهد پدرم که تاکنون باوجود نبودش در بین ما اما همچنان انتشار روزنامه ادامه دارد.
عضو هیئت‌مدیره شرکت تعاونی صبح ساحل بابیان اینکه عامل دیگر را می‌توان در همراهی مردم و روزنامه دانست و عنوان کرد: نباید یک روزنامه تنها منتقد یا ستایش گوی مسئولی باشد بلکه باید به دردها و مشکلات مردم رسیدگی کند و درصدد انتقال خواسته‌های مردم و پیگیری برطرف کردن مطالباتشان بشتابد.
انتقادهایمان برای اخذ امتیازی نبوده است
کرمی با اشاره به اینکه هدف اصلی روزنامه صبح ساحل از سد راه برداشتن مشکلات و موانع مردم است، تصریح کرد: در این مدت شاید مواردی پیش‌آمده که مطلبی به مذاق مسئول یا نهادی خوش نیامده باشد و پذیرشش سخت بوده گرچه تمامی مطالب از جهت خیرخواهی و منافع مردم بوده و برای اخذ امتیازی نبوده است و به همین دلیل تمامی مسائل و شاید سو برداشت‌ها برطرف شده است.
وی بابیان اینکه روزنامه صبح ساحل برای نخستین بار در میدان ابوذر بندرعباس کار خود را آغاز کرد، اضافه کرد: در این محل سه اتاق وجود داشت که در یک اتاق دو دستگاه تایپ رومیزی وجود داشت و مطالب نوشته و روزنامه با شرایط ابتدایی و سخت و با حروف سربی در چاپخانه سپاهان چاپ می‌شد.
برای چاپ روزنامه مشقت و
سختی‌های زیادی تحمل شد
کرمی ادامه داد: زمان جنگ تحمیلی بود و خاموشی‌ها و بی‌برقی‌ها زیاد و امکانات به‌مانند شرایط فعلی نبود و با مشقت فراوان کار انجام می‌شد اما تمامی دست‌اندرکاران همراهی می‌کردند و برای چاپ آن با جان‌ودل و عشق به این کار مبادرت می‌ورزیدند.
عضو هیئت‌مدیره شرکت تعاونی صبح ساحل با اشاره به اینکه در آن زمان پدرم فرماندار بندرعباس بود و بسیاری از مسائل شهرستان در فرمانداری رفع‌ورجوع می‌شد، اضافه کرد: باوجوداین دغدغه‌ها پدرم روزنامه صبح ساحل را راه‌اندازی کرد که تا پیش از آن هیچ روزنامه‌ای در استان به چاپ نمی‌رسید و این موضوع را می‌توان تحولی در عرصه فرهنگ و هنر هرمزگان دانست.
صبح ساحل متعلق به آحاد مردم است
کرمی بابیان اینکه پدرم را کم در خانه می‌دیدیم اما همان روزهای جمعه تمامی تفریح پدرم با کودکانش سپری می‌شد، عنوان کرد: پس از درگذشت پدرم هیچ‌گاه تصمیم به بستن و تعطیلی روزنامه نگرفته و نمی‌گیریم زیرا این روزنامه متعلق به آحاد مردم است. وی با اشاره به اینکه در برهه زمانی اندازه روزنامه را در دو شماره تغییر دادیم که با واکنش مردم روبه‌رو شد، افزود: مردم در پیام‌های خود اعلام کردند با اندازه سابق روزنامه عادت کرده و به چه علت این اندازه تغییر کرده است و این برایمان جالب بود که مردم حتی اندازه روزنامه صبح ساحل هم مهم است چه برسد مطالب آن!
لقب پدر مطبوعات شایسته زنده‌یاد کرمی است
عضو هیئت‌مدیره شرکت تعاونی صبح ساحل در پایان گفت: اگر لقب پدر مطبوعات هرمزگان را به پدرم اعطا کرده‌اند لقبی نیست که من و خانواده‌ام برای آن مرحوم در نظر گرفته‌ایم بلکه اصحاب رسانه و مردم این لقب را گذاشته و ماندگار خواهد ماند و روزنامه صبح ساحل امیدوارم همچنان به حیاتش ادامه بدهد.

دیدگاه ها (0)
img