13

مهر

1403


شهرستان‌ها

20 آبان 1391 08:41 0 کامنت

صبح ساحل، شهرستانها _ شهر رویدر از توابع شهرستان بندر خمیر استان هرمزگان با بیش از 7 هزار نفر جمعیت در معرض خطر ریزش کوه و رانش زمین قراردارد.160خانوار رویدری در خانه های سنگی و گلی چسبیده به "کوه رَخ" این شهر زندگی می کنند. این کوه آماده ریزش تخته سنگهایی با بیش از 50 تن خوزن روی خانه ها است. 60 سال پیش عده ای از ساکنان بی بضاعت و تهیدست شهر رویدر  خانه های  خود را در امتداد صخره های عظیم سنگی کوه رَخ ساختند و وارثان آنها نیز به علت فقر و تنگدستی قادر به تغييرمكان محل سكونت آبا و اجدادي خود نبوده اند و همواره در معرض حوادث ناشي از ريزش صخره هاي سنگي بزرگ قرار دارند. رئیس شورای اسلامی شهر رویدر می گوید: سالانه مردم این شهر حدود 3 تا 4 زلزله را تجربه می کنند . جمالی می افزاید:سال 85 زلزله ای به بزرگی 5 و 8 دهم ریشتر خسارت فراوان به خانه های مسکونی وارد کرد ومجروح شدن چند نفر را در پی داشت. رویدر در دره ای قرار گرفته که هم سیل تهدیدش می کند و هم زلزله. جمالی با اشاره به اینکه رگبارهای تابستانی سیل آسا در رویدر بیشتر اوقات موجب رانش زمین می شودمی گوید: رانش کوه در سال 84 موجب مرگ یک نفر در این شهرشده است. غلام زاده استاد زلزله شناسی دانشگاه هرمزگان می گوید:شهر رویدر در غرب استان هرمزگان بر روی گسل فعال زاگرس قرار دارد و همانند سایر شهرهای استان در خطر وقوع زمین لرزه های بزرگ است به گونه ای که در سالهای 90 و 89 شاهد وقوع زمین لرزه های بزرگی در مقیاس چهار و 7 دهم ریشتری در بخش رویدر بوده ایم.

کارشناس اداره مدیریت بحران هرمزگان هم می گوید: از ابتدای سال تا کنون 3 زلزله با قدرت 3 ریشترشهر رویدر را لرزاند.

بابری می افزاید: زلزله هایی که کانونش شهر فین و بندر خمیراست  نیز رویدر را می لرزاند . رضا شهروند رویدری می گوید: همه هرمزگانی ها از زلزله وحشت دارند اما ما رویدری ها هر شب از ترس اینکه صبح دیگر بیدار نشویم کابوس می بینیم. خانم رئوفی یک شهروند دیگررویدری هم می گوید: از آسمان ابری می ترسیم.دعا می کنیم باران نیاید تا سنگی از کوه بر سرمان نیفتد.در حالیکه به علت خشکسالی نیازمند بارانیم.معاون عمرانی استانداری هرمزگان و نایب رئیس شورای هماهنگی مدیریت استان هرمزگان می گوید: نوع بافت شهر رویدر چه از نظر شهری و چه از نظر زمین شناسی مشکلاتی دارد.

آقای رضایی می افزاید:این شهر در دره ای قرار گرفته که در یک سمت محل عبور آب است و در سمت دیگرش شیبی قرار دارد که مستعد ریزش سنگ است. وی ادامه می دهد: خانه های شهر رویدر در ارتفاع کوه یا پای شیب قرار گرفته اند.

با توجه به وضعیت بحرانی مردم این منطقه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور پنج ماه قبل، از این شهر بازدید کرد و راهکار را  جابجایی این خانوارها و انتقال آنها به مکان امن اعلام کرد.

آقای قدمی گفته بود: جابجایی این خانوار در حفظ جان و مالشان تاثیر بسزایی خواهد داشت و از مهاجرت به شهرهای دیگر نیز  جلوگیری می کند. وی  از سازمان های ذیربط استان هرمزگان خواست باتوجه به ضعف بنیه مالی بیشتراین خانوارها زمین رایگان به آنان اعطا شود.همچنین وامهای بلاعوض و تسهیلات بانکی با بهره کم در اختیار آنها قرار گیرد. معاون وزیر کشور گفت: اقدامات پیشگیرانه هزینه و تلفات کمتری دارد و با توجه به زلزله خیز بودن منطقه این مهم باید هر چه سریعتر صورت گیرد و مسئولان استان باید این امر را در اولویت کاری خود قرار دهند.آقای قدمی افزود: به شهرداری رویدر نیز برای تملک اراضی واحدهای در معرض خطر ریزش کوه  اعتبار داده می شود.

قابل توجه اینکه شهرداری شهر رویدر که از سال 87 در این شهر ایجاد شده اعلام کرده است درفاصله  60 متری به کوه نباید خانه ای ساخته شود. از سویی دیگر باگذشت 5 ماه از بازدید معاون وزیر کشور هنوز تغییری در وضعیت این شهروندان هرمزگانی اتفاق نیفتاده است. رئیس شورای اسلامی شهر رویدر می گوید:پس از بازدید رئیس سازمان بحران مدیریت کشور در اواخر خرداد ماه  از شهر رویدر و تاکید بر جابجایی 200 خانوار رویدری در معرض ریزش کوه، انتظار داشتیم مسئولان در این زمینه اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند اما تا به امروز هیچ اقدام عملی از سوی آنها صورت نگرفته است.

جمالی می افزاید: آیا باید فاجعه ای مانند زلزله آذربایجان رخ دهد و تلفات مالی و جانی به بار آید تا مسئولان به فکر بیفتند، در حالیکه می توان با اقدامات پیشگیرانه هزینه و تلفات کمتری داد.

وی هشدار می دهد: زلزله خیز بودن منطقه، ناپایداری کوه، رانش زمین در هنگام بارندگی و جدا شدن تخته سنگها و سقوط آن بر روی منازل باعث بروز تلفات جانی و مالی به شهروندان شده و در صورت تداوم بی توجهی ها، فاجعه انسانی در پیش خواهد بود.

جمالی رئیس شورای اسلامی شهر رویدر  تنها راه حل این مشکل را بازدید استاندار از شهر رویدر و دستور صریح ایشان برای حل آن در قالب مصوبات اعلام می کند. به تازگی بنیاد مسکن استان هرمزگان اعلام کرده به خانواده های در معرض خطر ریزش کوه زمین هایی با 50 درصد تخفیف می دهد. امری که مردم شهر رویدر بدلیل بضاعت کم، توان پرداخت آن را ندارند. رحمان شهروند رویدری که زندگی خود را با کارگری می گذراند می گوید: زندگی روزمره خانواده ام را با سختی می گذرانم پس چطور می توانم نصف پول زمین را پرداخت کنم؟! جمالی رئیس شورای اسلامی شهر رویدر  تخفیف 50 درصدی زمین برای  جابجایی این خانوارها را اقدامی موثر نمی داند و می گوید: دادن زمین رایگان و وام بلاعوض می تواند تشویقی برای جابجایی این خانوارهای بی بضاعت باشد. معاون عمرانی استانداری هرمزگان در مورد این اختلاف ها می گوید: هنوز اجماع نظر بین مردم این منطقه و بنیاد مسکن ایجاد نشده است. رضایی می افزاید:مشکل دیگر تخصیص نیافتن اعتبار به مدیریت بحران استان است که حل هر کدام از این مشکلات زمان بر و خطرناک برای جان مردم است. مسئولان لابد می دانند زندگی این 7 هزار نفر رویدری به مویی بسته است. و آنچه درمدیریت بحران  مهم است مدیریت بحران قبل از وقوع است.

دیدگاه ها (0)
img