13

مهر

1403


فرهنگی و هنری

26 اسفند 1396 09:11 0 کامنت

صبح ساحل ، هنری - صدف محمودی//ششمین جشن عکس هرمزگان از روز جمعه 18 اسفند ماه در نگارخانه گرمساری فرهنگسرای طوبی واقع در خیابان آیت الله غفاری آغاز شد و تا پنجشنبه 24 اسفند ماه ادامه داشت.

رویداد جشن عکس را می توان بزرگ ترین رویداد عکاسی استان هرمزگان نامید که در سال های اخیر هر ساله به وقوع می پیوندد. در جشن عکس آثار راه یافته به جشنواره به نمایش گذاشته می شود و همچنین نشست هایی نیز با حضور عکاسان و مدرسین عکاسی برگزار می شود.

 اگر از این نشست ها بگذریم که قسمت مثبت ماجراست، چراکه در این شهر فرصت کمتری برای جلساتی بدین شکل پیش می آید، می رسیم به قاب های روی دیوار، یعنی عکس هایی که تایید شده بودند و به نمایش در آمدند. آیا واقعا استحقاق حضور در نمایشگاه را داشتند؟ در این گزارش نگاهی داشتم به عکس های ششمین جشن عکس و کیفیت آن ها.

ششمین جشن عکس هرمزگان دارای سه بخش اصلی، موبایل و استعداد جوان بود با موضع آزاد که اصلا مشکل همین جا بود. عکس ها بدون هیچ انسجام و خط فکری مشخصی روی دیوار قرار گرفته بودند که جدای از این حتی در فرم هم برخی مشکل داشتند، در هر شکلی از هنر اگر هنرمند به محتوا اهمیت نمی دهد یعنی هنوز محتوا را آن گونه که باید نمی شناسد باید فرم را رعایت کند، کادربندی را بداند، این ها مسائل بدیهی عکاسی ست که  برخی عکس های این نمایشگاه حتی همین ها را هم نداشت!  آدم با خودش فکر می کرد یعنی عکس های بهتری به دبیرخانه جشن عکس ارسال نشده بود که هیات داوران این ها را انتخاب کردند؟ همین که برای این رویداد موضوعی انتخاب نشده بود که به عکاسان حداقل کمی فرصت فکر کردن بدهد خود گویای همه چیز است.

در جهانی زندگی می کنیم که به واسطه فضای مجازی امکان دیدن و خواندن به راحتی فراهم شده است. انسان معاصر بهترین عکس ها را می تواند در صفحات مجازی ببیند، در همین اینستاگرامی که ابتدا رویکرد اصلی اش عکاسی بود و در آن فضا همه عکاس هستند، گاهی یک آدم معمولی که هنرمند هم نیست عکسی را در گالری اش می گذارد که آدم حیرت می کند، اگر چه که رویکرد اینستاگرام در یک سال اخیر کاملا تغییر کرده و  به جایی برای تبلیغات بدل شده و نمی توان روی قسمت هنری اش حسابی باز کرد اما هنوز هم هستند کسانی که گالری شخصی شان از بسیاری از نمایشگاه ها با کیفیت تر است. 

پس نتیجه می گیریم که با وجود چنین فضاهایی اولا حتی یک مخاطب عام هم چشمش آنقدر زیاد عکس دیده که به راحتی خوب و بد را تشخیص می دهد، ثانیا اگر قرار است افراد  را به گالری بکشانیم باید حرفی برای گفتن داشته باشیم که موجبات دل سردی دوست داران هنر را فراهم نکنیم. 

در یک نظرسنجی از برخی هنرمندان و بازدیدکنندگان نمایشگاه تقریبا هیچ یک از کیفیت آثار راضی نبودند و گفتند  میان آن همه عکس تنها چند تا از آن ها مناسب نمایشگاه بود. 

دیدگاه ها (0)
img