12

مهر

1403


حوادث

28 فروردین 1397 08:07 0 کامنت

صبح ساحل ، حوادث - هجوم حیوانات وحشی گرسنه طی چند روز گذشته به منطقه چهارده روستای بشاگرد مانند دهیچ، اسپند، کلالیان و درشهر قریب به ۴۰۰رأس دام سبک از اهالی این منطقه نابود کرد و این بار در روستای بند نر ۱۵رأس گوسفند را تلف کرده است.

به گزارش بشاگرد نیوز، شهرستان بزرگ بشاگرد با طبیعتی بکر واقع در شرقی ترین نقطه استان هرمزگان واقع شده که زیستگاه حیوانات وحشی و در حال انقراض است.این شهرستان در طی سال های اخیر به دلیل خشک‌سالی با تهدید زیست محیطی بنام بحران بی آبی دست و پنجه نرم می‌کند و این بار هجوم پلنگ های وحشی تهدیدی فراتر از بی آبی و خشک‌سالی امنیت جانی مردم روستای بند نر در بخش گوهران را به خطر انداخته است.

کوهستان های بشاگرد

زیستگاه مناسب برای حیوانات وحشی

کوهستان‌ها و عرصه‌های طبیعی شهرستان بشاگرد زیستگاه حیوانات وحشی از جمله پلنگ ایرانی، خرس سیاه، شغال، کفتار، جوجه تیغی، روباه، گراز و گربه وحشی است.هجوم حیوانات وحشی گرسنه طی چند روز گذشته به منطقه چهارده روستای بشاگرد مانند دهیچ، اسپند، کلالیان و درشهر قریب به ۴۰۰رأس دام سبک از اهالی این منطقه نابود کرد و این بار در روستای بند نر ۱۵رأس گوسفند را تلف کرده است.

زنگ خطر حیوانات وحشی برای روستانشینان بشاگرد

با توجه به این که در اکثر روستاهای این شهرستان شغل و تنها منبع درآمد خانواده ها همین دامداری است، از بین رفتن دام ها می تواند مشکلات زیادی برای روستا نشینان بشاگرد به وجود آورد.

با توجه به هجوم پلنگ های وحشی در روستاها اهالی این منطقه شب جرئت پرسه زدن در روستای خود را ندارند چرا که هر لحظه احتمال دارد در چنگال حیوانات وحشی گرسنه گرفتار شوند.این موضوع برای حیوانات در حال انقراض هم چندان خوشایند نبوده چرا که مردم برای دفاع از خود دست به کشتار بی رویه آن ها خواهند زد.

با توجه به اهمیت این موضوع نیاز است ارگان های ذی ربط از جمله محیط زیست و با ایجاد برنامه ریزی از ایجاد بیشتر خسارت به روستا ییان جلوگیری کنند.

تلف شدن ۱۵ گوسفند بر اثر حمله حیوان وحشی

رضا صادقی دهیار روستای بند نر با اشاره به حمله اخیر حیوانات وحشی به دام های اهالی روستا، اظهار کرد: در اثر حمله حیوان وحشی ۱۵ رأس گوسفند در روستا تلف شده و هنوز مشخص نیست که این حیوان پلنگ و یا گرگ بوده است.دهیار روستای بند نر افزود: این روستا تا سه سال پیش ۶۰۰ رأس گوسفند داشت، اما با حمله پلنگ و دیگر حیوانات وحشی شمار گوسفندان اکنون به ۳۳۰ رأس کاهش یافته است.صادقی گفت: به علت خشک‌سالی‌های گسترده حیوانات وحشی از ارتفاعات کوهستان‌ها پایین آمده و مدام به دام‌ها در سکونتگاه‌های انسانی حمله می‌کنند.

کشته شدن حیوانات در حال انقراض توسط مردم روستا

کمالی، شورای روستای دهیچ هم در این خصوص با اشاره به این که شغل اکثر مرد روستا دامداری است، اظهار کرد: حیوانات وحشی مانند پلنگ همواره به دامداران خسارت زیادی وارد می کنند که به محیط زیست و نهادهای مربوطه اطلاع داده شده، اما هیچ اقدامی مشاهده نشده است.شورای روستای هیچ افزود: تاکنون به دلیل عدم توجه محیط زیست، چندین قلاده از این حیوانات با تله گزاری توسط دامداران کشته شده اند.کمالی تصریح کرد: مردم روستا به دلیل کمبود آگاهی در خصوص محیط زیست، با برداشت بی رویه درختان دارویی و شکار حیواناتی چون خرس،پلنگ ، روباه و …به منابع طبیعی روستا خسارات جبران ناپذیری وارد می کنند.روستای دهیچ بزرگترین روستای منطقه چهارده روستا که با جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ نفر در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان میناب واقع شده است.

دیدگاه ها (0)
img