محلات حاشیه‌ای فراموش شده‌اند

اهالی" شیراول" بندرعباس در انتظار خیابان و زمین ورزشی



صبح ساحل ، اجتماعی - "شیراول" یکی از محلات قدیمی بندرعباس می‌باشد که علی‌رغم گذشت سال‌ها، اما تغییر چندانی در این محله دیده نمی‌شود و ساکنان از وضعیت موجود چندان رضایتی ندارند.

 در این محله که در قطب اقتصاد کشور واقع شده است، بی‌عدالتی موج می‌زند؛ بجز محرومیت نمی‌توان ردپایی از عمران و آبادانی را  مشاهده نمود.

منطقه‌ای که محرومانش همواره در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات، راهپیمایی‌ها، مراسم مذهبی و... حضوری فعال دارند، در خط ولایت قرار دارند و پشتیبان نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، اما دولتمردان تاکنون پاسخ مناسبی به آنها نداده‌اند و پیر و جوان از وضعیت موجود چندان رضایتی ندارند و خواستار تجدیدنظر دولتمردان می‌باشند.بنا به درخواست تعدادی از اهالی برای تهیه گزارش از این محله  رفتیم. محله‌ای که ساکنانش بسیار کم توقع هستند، اما از وعده‌های بی‌عمل مسؤولان شهر گلایه‌مندند و از پیگیری‌های به نتیجه برای رفع مشکلات خسته شده‌اند و از رسانه‌ها می‌خواهند دردهای خود را فریاد بزنند.تعدادی از جوانان محله از عدم وجود زمین ورزشی، پارک، یا حتی یک مکان فرهنگی و یا تفریحی در محله گلایه‌ها دارند و کوچه پاتوقی برای نشستن و... آن‌ها شده است .

*دودهه وعده

"مصطفی جهانگیری" یکی از اهالی و عضو هیات امنای مسجد محمدرسول الله محله که پیگیر امور محله نیز می‌باشد، از وعده‌های بی‌عمل برای بازگشایی معابر و احداث یک خیابان از کوچه آدینه ۵ تا خیابان ۲۰متری شاهد می‌گوید که بیش از دو دهه از این وعده می‌گذرد.وی علامت فلش‌هایی را روی برخی از دیوارها نشان می‌دهد که حاکی از این است که بخشی از دیوار بعضی از خانه‌ها در طرح بازگشایی معابر قرار دارد.جهانگیری می‌گوید: با توجه به این که برخی از کوچه‌ها در مسیر این طرح عریض می‌باشد و بخشی از  از خانه‌ها در مسیر می‌باشند، سه تا چهار خانه بایستی بطور کامل  تخریب شوند که انتظار می‌رود زودتر  این طرح اجرا شود تاضریب امنیت و خدمت‌رسانی در این محله افزایش یابد.یکی از خانه‌های تخریبی قبل از نانوایی در این کوچه هم به محل تجمع معتادان و... تبدیل شده است.این مسیر که در حال حاضر بحث احداث خیابان در آن مطرح می‌باشد را از بیش از سی سال قبل به خاطر دارم که تغییر چندانی نداشته است و فقط کوچه‌هایش اندکی آسفالت شده‌اند و با مشارکت اهالی در گذشته آبراهه هم احداث شده است، پستی و بلندی کوچه‌ها و فاضلاب روان در معابر همچنان به چشم می‌خورد.

کوچه‌هایی که همچنان تنگ و تاریکند و در زمان حوادث، امکان خدمت‌رسانی و عبور خودروهای امدادرسان وجود ندارد، مردم می‌گویند در این منطقه کمربندی فقط در زمان شهردار اسبق (فرج‌زاده) تعدادی خیابان احداث شد و بعد از آن چندان تغییرات محسوسی را شاهد نیستیم. 

در کوچه آدینه ۱۱هم آتش‌سوزی می ‌شود و بدلیل کم عرض بودن کوچه، خودروی آتش‌نشانی نمی‌تواند وارد شود و خانه می‌سوزد.چنین صحنه‌هایی را هم می‌توان برای سایر کوچه‌های محله که تنگ و تاریک هستند، متصور شد، کوچه‌هایی که حتی خودروهای جمع‌آوری زباله هم نمی‌توانند وارد شوند و کارگران شهرداری مجبور می‌شوند با دست زباله‌ها را بیاورند و در خودروی‌شان که در خیابان اصلی متوقف می‌شود، بریزند. در برخی از کوچه‌ها هم نخاله‌های ساختمانی دیده می‌شود.

کودکان هم در همین کوچه‌های نامناسب کودکی و بازی می‌کنند و گاهی هم در فاضلاب‌های روان توپ بازی و چوب بازی می‌کنند.

* بازی کودکان در فاضلاب‌ها

 دیوار بیشتر خانه‌ها هم فرسوده هستند و در صورت بروز زلزله‌های نسبتا شدید، بارندگی شدید و...‌، ریزش چنین دیوارهایی دور از انتظار نیست و نیاز به بازسازی دارند، البته بیشتر خانه‌ها در محله فاقد سند می‌باشند و چنین خانه‌هایی هم بدلیل سند نداشتن نمی‌توانند از تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده کنند.

حال باید دید با دستور رئیس جمهور در سفر اسفندماه سال گذشته به هرمزگان مبنی بر واگذاری زمین‌های بافت‌های فرسوده به ساکنان برای اخذ سند بصورت رایگان از چه زمانی اجرائی می‌شود تا روند نوسازی بافت‌های فرسوده هم در استان شتاب بگیرد؟

*زمین ورزشی و پارک نداریم

تعدادی از نوجوانان و جوانان محله هم از نبود پارک و زمین ورزشی در محله شیر اول گلایه دارند و عنوان می‌کنند آن‌ها و خانواده‌ها مکانی برای تفریح و ورزش ندارند و نیاز است که متولیان مربوطه در این زمینه چاره‌اندیشی کنند. 

"خلیل روزدار" یکی از جوانان این محله می‌گوید: از زمانی که بچه بودیم در زمین خاکی محله بازی می‌کردیم که این قطعه زمین خاکی در حال حاضر پر از نخاله شده است.

جهانگیری و تعدادی دیگر از جوانان و اهالی محله هم قطعه زمینی را ابتدای کوچه آدینه ۱۷ نشانم می‌دهند و می‌گویند قرار بود  مجموعه‌ای ورزشی در این مکان احداث شود که بدلیل برخی کارشکنی‌ها و مشکلات، تاکنون این خواسته اهالی محقق نشده است.

 جهانگیری می‌گوید: خانه‌ای با زیربنای ۵۰۰ متر هم در کنار همین زمین قرار دارد که مالک آن موافقت کرده است آن را در ازای واگذاری قطعه زمینی دیگر در منطقه‌ای دیگر، زمین را در اختیار شهرداری قرار دهد تا مجموعه ورزشی احداث شود و نوجوانان و جونان ورزش کنند که تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

جوانان ورزش دوست و ورزشکار محله مجبور هستند برای ورزش کردن به محلات دیگر بروند و در ازای پرداخت هزینه ساعتی را ورزش کنند؛ جوانان محله می‌گویند اگر شهرداری زمین فعلی را آماده سازی و فنس‌کشی کند، جوانان محله می‌توانند ورزش کنند.در همین زمین که در حال حاضر اندکی شیب هم دارد مراسم سینه‌زنی و عزاداری در ماه‌های محرم و صفر هم برگزار می‌شود و حتی فضای مناسب برای مراسم نیست.برخی از نوجوانان و جوانان هم مجبورند در کوچه بنشینند و وقت‌شان را به بطالت بگذرانند و برخی به سمت اعتیاد و.... می‌روند.آنطور که جهانگیری به عنوان یکی از معتمدین محله که پیگیر امور هم می‌باشد، می‌گوید: بسیاری از مسؤولان از جمله شهردار، فرماندار، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و... از درخواست‌های بحق اهالی اطلاع دارند و وعده پیگیری برای تحقق آنرا داده‌اند، اما هیچکدام درجهت تحقق آن در یک دهه اخیر گام برنداشته‌اند.

چندین شهردار و فرماندار و شورا هم عوض شده‌اند و اما بحث احداث زمین ورزشی، احداث خیابان از کوچه آدینه ۵ و... تاکنون محقق نشده است، آنها از مسؤولان می‌خواهند برای رفع مشکلات اهالی اقدام نمایند درحال حاضر هم که نبود اعتبار را برای عدم اجرای طرح احداث خیابان و.... بهانه کرده‌اند. کفش‌های آهنین هم برای پیگیری رفع مشکلات محله و تحقق خواسته‌های اهالی هم از بین می‌روند و توجه چندانی به رفع مشکلات نمی‌شود.

جهانگیری از فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و قرآنی مسجد محمدرسول ا...(ص) محله هم می‌گوید که نیازمد تجهیزات مختلف، رایانه جهت برگزاری دوره آموزشی و.... می‌باشد. وی می‌گوید از همین محله پزشک، ورزشکار، خواننده و.... داریم و پتانسیل‌هایی در زمینه‌های مختلف وجود دارد که نیازمند حمایت می‌باشیم./فارس

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها