123 ناجی «امید وآرزو»های کشورمان



صبح ساحل ، حوادث -   اعظم رام صورت زیبای  دختر   و پسر بچه معصوم،  کبود است و زخم های جدید و کهنه ناشی  از سوختگی و ضرب و شتم  در بدنشان جا خوش کرده است ،هر فردی آنها را از دور هم  ببیند  می داند که این آثار ، حکایت از دردها و زجرهای بسیاری دارد ، دردهای از بدرفتاری والدین معتادشان . 

والدینی که  مواد مخدر به دستشان نمی رسد ویا خمار هستند و عقده هایشان را  مانند کیسه بوکس  بر روی سر و بدن  فرزندشان خالی می کنند .

داد وفریاد های فراوان  امید و آرزو   4 و 5ساله،  دل هر فردی را به درد می آورد ،  از زمانی که چشم باز کردند اطراف خود را دود و خماری ، مواد و..دیدند و  فکر می کنند زندگی  یعنی کتک ،درد، ناله و گاهی اوقات هم دیدن لبخند اطرافیان...اغلب اوقات دور از چشم خانواده ، در حیاط را باز می کنند و به درون کوچه می روند تا با بچه های هم سن و سال خود بازی کنند،بچه های  همسایه با زبان کودکی شان  علت  سیاهی دورچشم و... را جویا می شوند و  همیشه امید و آرزو با تخیلات خود، داستانی ترسناکی با شخصیت های کارتونی، از مادر و پدرشان  به تصویر می کشند و تحویل هم بازی هایشان می دهند،  زمانی که دیگر هم بازیها  از والدین خود تعریف می کنند که برایشان تولد می گیرند و هر وقت دلشان می خواهد به پارک می روند، باز نمی توانند خوب بودن را درک کنند چون نمی دانند که واژه مادر و پدر واژه زیبا و قشنگی است... 

یکی از روزهای زمستان است که مادر و پدر یکی از  هم بازی های امید و آرزو که تازه به این محله اسباب کشی کرده اند از زبان  فرزندشان ، می فهمند که آنها مورد کودک آزاری قرار دارند و به همین علت تحقیقات خود را از همسایه ها آغاز می کنند و پس از اطمینان از احوالات خانواده  ، با شماره 123 اورژانس اجتماعی  تماس می گیرند...

چند روز بعد از این ماجرا    کارشناسان تیم سیار مرکز اورژانس اجتماعی به همراه نیروی انتظامی  وارد محله می شوند و  موفق می شوند کودکان را از خانه وحشت بیرون بکشند ...

از این موضوعات در جامعه ما کم نیستند، گاهی کودکان از سوی افرادی که باید توسط آنان، محبت ببینند ، مورد آزار قرار می گیرند و متاسفانه گاهی بر اثر این آزارها جان خود را از دست می دهند ، کودک آزاری می تواند در خانه یا در سازمان یا حتی در مدارس رخ دهد که شدیدترین نوع آن سوء رفتارجنسی است ،یکی از راه های جلوگیری از وقوع چنین پیشامدهایی ، تماس با یک تلفن ساده با شماره 123 است  که اطرافیان کودک که شاهد کودک آزاری هستند یا حتی رهگذرانی که متوجه موردی از کودک آزاری می شوند می توانند با  شماره 123، کودک را از کودک آزاری و حتی در مواردی از خطر مرگ نجات دهند.

برنامه اورژانس اجتماعی شامل چهار فعالیت خط تلفن 123، مرکز مداخله در بحران ، خدمات سیار و پایگاه خدمات اجتماعی است که مردم در تماس یا مراجعه به هریک از پایگاه ها می توانند کودکی را از کودک آزاری نجات دهند و همچنین خشونت های خانگی به ویژه  همسر آزاری و خودکشی را به حداقل برسانند .

بیشترین کودک آزاری در دنیا از نوع بی توجهی 

وغفلت است 

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه میزان کودک آزاری ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا پایین‌تر است، افزود: براساس میانگین جهانی به ازای هر یک هزار کودک بین 40 تا 45 کودک در معرض خشونت خانگی و کودک آزاری قرار دارند که خوشبختانه این آمار در ایران بسیار پایین تر از میانگین جهانی است.

رضا جعفری،  با تاکید براینکه بیشترین کودک آزاری در دنیا از نوع بی توجهی و غفلت است،‌ افزود: وقتی ما تعداد مراکز اورژانس اجتماعی را در کشور افزایش دادیم میزان مراجعات و دسترسی آسان به این مراکز صورت گرفت بنابراین ظرفیت شناسایی این پدیده بیشتر شد.

وی در مورد نحوه ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌ها ادامه داد: به عنوان مثال خانواده‌ای که پدرشان معتاد است و مادر از بیماری اعصاب و روان رنج می‌برد با شیوه تربیتی فرزندان آشنایی ندارند و این وظیفه شهروندان و نزدیکان این خانواده است که به محض بروز کودک آزاری با سامانه 123 اورژانس اجتماعی تماس بگیرند.

فعالیت 347 مرکز خدمات اورژانس اجتماعی

 رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت 347 مرکز خدمات اورژانس اجتماعی (فوریت های رسیدگی به آسیب های اجتماعی) در کشور گفت: ایران در ارائه این خدمات در منطقه خاورمیانه پیشرو است و در سایر کشورهای منطقه چنین امکاناتی فراهم نشده است.

جعفری، افزود: تا سال 95 حدود 197 مرکز اورژانس اجتماعی در کشور فعالیت داشتند و سال گذشته با توجه به الزامات برنامه ششم توسعه در 150 مرکز اورژانس اجتماعی در همه شهرهای بالای 50 هزار نفر، راه اندازی شد و هزار و 700 نفر نیرو نیز در این مراکز جذب شدند.و هم اکنون در مجموع 347 مرکز اورژانس اجتماعی در کشور وجود دارد.وی اضافه کرد: با توجه به روند رو به رشد آسیب های اجتماعی در کشور، سازمان بهزیستی خدمات متعددی در این زمینه راه اندازی کرده است.

تیم سیار خدمات اوژانس اجتماعی یکی از این خدمات است که خودروهای ون مناسب سازی شده در این تیم با گشت زنی در مناطق پر آسیب، خدمات لازم را ارائه می دهند. 

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی اظهار داشت: مراکز مداخله در بحران نیز به صورت سرپایی یا نگهداری موقت، بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی را از طریق ارائه خدمات فوری و تخصصی لازم به افراد آسیب دیده اجتماعی یا در معرض آسیب اجتماعی کاهش می دهد و کنترل می کند.

جعفری افزود: پایگاه خدمات اجتماعی در حاشیه شهرها و سکونتگاه های غیررسمی نیز با توجه به بستر سلامت اجتماعی موجود در محله و تشکیل تیم های محلی متشکل از نمایندگان مردمی، ریش سفیدان و نمایندگان سازمان های رسمی تلاش می کنند تا نیازها و مشکلات را از زبان مردم بشنوند و آنها را برطرف کنند.

وی تاکید کرد: هر چند در حوزه اورژانس اجتماعی در منطقه پیشرو هستیم اما باید ساختار فیزیکی این مراکز توسعه یابد چرا که امکانات فعلی نمی تواند کشور را به اهداف واقعی مورد نظر و تعریف شده برساند.

زندگی جدیدامید و آرزو 

امید و آرزو مدتی است که زندگی جدیدی همراه با آرامش و آسایش  را  در بهزیستی شروع کردند، کبودی صورتشان رنگ باخته و همبازیهای جدیدی دارند، اما دل کوچکشان گاهی اوقات  به پدر و مادرشان تنگ می شود و  بی تابی می کنند.. پدر  به علت فروش مواد مخدر در زندان و مادر در مرکز ترک اعتیاد مشغول درمان است... .

 


برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها