13

مهر

1403


اجتماعی

29 اردیبهشت 1397 08:46 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - پنجاه و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار جلسه «ارائه گزارش برنامه‌های اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) در ماه مبارک رمضان» برگزار شد.

پنجاه و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس با حضور عباس امینی زاده شهردار بندرعباس برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه ضمن تبریک هفته روابط عمومی، اظهار کرد: فعالیت مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان هرمزگان چشمگیر بوده است، جای تأسف دارد که چنین استانی با چنین ظرفیتی 30 هزار فقیر دارد این آمار بسیار زیاد است و جای شرم دارد.

اسلام باوقار با بیان اینکه برخی مددجویان کمیته امداد به ما مراجعه کرده و اظهار می‌کنند که بعد از دریافت وام مستمری‌شان حذف شده است، باید در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شود، افزود: باید این موضوع نیز روشن شود که اگر فردی با استفاده از تسهیلات کمیته امداد علاوه بر خوداشتغالی کارآفرینی نیز کند چه امتیازاتی برایش در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کمیته امداد باید برای ایجاد فرهنگ انفاق بین مردم گزارش کاری از برنامه‌های خود را در رسانه‌ها اعلام کند، تصریح کرد: مردم می‌خواهند بدانند کمک‌هایشان به کجا می‌رود و این مسائل باید رسانه‌ای می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس ادامه داد: تا آقازاده‌ها نباشند بسیاری از شغل‌های کاذب ایجاد نمی‌شوند و محموله‌های عظیم قاچاق وارد کشور نمی‌شوند، بارهای بزرگی که به‌عنوان قاچاق در هرمزگان گرفته می‌شوند از تهران هدایت می‌شوند اما متأسفانه به‌پای هرمزگان و مردم نجیبش گذاشته شده و چهره‌ای نازیبا از هرمزگانی‌ها به‌عنوان قاچاقچی به کشور نشان داده می‌شود؛ تا رانت‌خواری هست فساد هم هست.

باوقار با اشاره به اینکه تا زمانی که آقازادگان فرزندانشان را برای تحصیل به خارج از کشور فرستاده و پول بیت‌المال را خرج فرزندان خود می‌کنند؛ فقیر زاده‌ها فقیرتر می‌شوند، عنوان کرد: متأسفانه شورا وظیفه اجرایی ندارد اما مطرح کردن مسائل و مشکلات جامعه به‌خصوص درزمینهٔ فقر در صحن شورا بسیار کمک‌کننده است.

وی اضافه کرد: ماده 17 بودجه شهرداری تنها راهی است که می‌توانیم از این طریق به کمیته امداد کمک کنیم، متأسفانه قانون تمامی معافیت‌ها را توسط شهرداری ممنوع کرده است، اگر قانونی باشد که از آن طریق شهرداری بتواند کمک بیشتری به کمیته امداد کند آن را در صحن شورا مطرح خواهیم کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه در استان مدیرکل زیاد داریم و هرکس گوشه‌ای از کار را بگیرد تا در ماه مبارک رمضان کمکی به فقرا بشود بسیاری مشکلات حل خواهد شد، گفت: فلسفه ماه رمضان کمک به فقرا است نه اینکه سیر بخوریم و فقرا را فراموش کنیم.

باوقار: افراد زیادی هستند که به علت فقر گرسنه می‌خوابند و همه کسانی که از برکت همین مردم رأی آورده‌اند یا مدیر شده‌اند، و کارکنانی که حقوق دریافت می‌کنند بخش ناچیزی از حقوق خود را کمک کنند.وی خاطرنشان کرد: در راستای کمک به کمیته امداد هر مبلغی در حد توان شخصی داشته باشم دریغ نمی‌کنم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد عامری سیاهویی، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه اظهار کرد: درود بر روح پرفتوح امام که دستور شکل‌گیری این نهاد را برای حمایت از فقرا دادند، توانمندسازی مستضعفین تنها به کمیته امداد ختم نمی‌شود، تقویت مبانی فرهنگی و فکری بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه افتخار داشتم و یکی از طلاب مددجوی کمیته امداد بودم، افزود: فرصت‌هایی که کمیته امداد در اختیار بنده و برادرانم برای ادامه تحصیل قرار داد موجب شد تا جزئی از نخبگان این خطه درآییم.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس ابراز کرد: بخش زیادی از مددجویان دارند به دلیل اخذ تسهیلات از پوشش خارج می‌شوند درحالی ‌که هنوز نیازمند، بی‌سرپرست و عیالوار هستند و مسکنی هم ندارند، باید تمهیداتی اندیشیده شود تا این وام خانواده‌ها را درگیر سرگردانی نکند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عامری سیاهویی با بیان اینکه گاهی وام یا جهیزیه به برخی از مددجویان با تأخیر تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: در گذشته در مجتمع شهید چمران کمیته امداد کتابخانه فعال و کم‌نظیری وجود داشت به‌خصوص درزمینهٔ لابراتوار زبان، اکنون تبدیل شده به کمیته امداد منطقه شده و آن کارهای فرهنگی خنثی شده است؛ بچه‌های شروری با فرهنگ بسیار پایینی با آموزش در این مجموعه به بچه‌هایی با اخلاق تبدیل می‌شدند امیدواریم این فضا دوباره برای بچه‌های تحت پوشش فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه تنها یک مدیر قبل از آقای الهیاری، هرمزگانی بوده و مدیران قبلی نیروهای ماندگار پرورش ندادند تا در آینده بتوانند در این زمینه جایگزین شوند، بیان کرد: ما حاضریم تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد تنظیم کنیم که به‌جز بخش اقتصادی در بخش فرهنگی هم خدمات متقابلی را در نظر بگیریم.

آبتین امیری، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس عنوان کرد: فقر مسئله‌ای چندجانبه است و دستگاه‌های زیادی برای مقابله با آن درگیر هستند و اگر قرار است کاری صورت گیرد باید اجماعی در سطوح بالای مدیریتی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه باید ارتباط سازنده با نهادهایی که مجوزهایی برای ارتباط با خیرین دارند داشته باشیم، خاطرنشان کرد: باید هزینه‌های فرهنگی بسیاری را در استان کم کنیم و تعداد همایش‌های تشریفاتی کم بشود و در راستای فلسفه وجودی خودش هزینه شود، باید دیدگاهمان به‌جای رفع تکلیف، حل مشکل باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان کرد: به دلیل رانتی که وجود دارد تعداد فقرا هرروز بیشتر می‌شود، هیچ نهادی در بندرعباس به‌اندازه شهرداری کار نمی‌کند، اداره کار، ورزش و جوانان و ادارات بسیاری داریم که مدیرانشان تنها برای بقای خود کار می‌کنند.

  امیری با اشاره به اینکه اگر شهرداری در کمک‌ها با احتیاط ورود می‌کند دلیلش این است که بقیه نهادها وظیفه ذاتی خود را انجام نمی‌دهد، ابراز کرد: آموزش‌وپرورش در بسیاری زمینه‌ها ورود نمی‌کند و مدیران از امکانات ادارات برای بقای خود استفاده می‌کنند نه هدف ذاتی اداره‌شان، این‌گونه مشکلی حل نمی‌شود، ادارات کاری انجام نمی‌دهند و مردم به شهرداری مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه همه ما ارباب‌رجوع فقیر داریم، اظهار کرد: بیشترین بودجه شهرداری در راهی هزینه می‌شود که وظیفه‌اش نیست، کار ذاتی ادارات دیگر را انجام می‌دهد،.این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس اضافه کرد: ما بیشتر از فقر مشکلات مدیریتی داریم، شهرداری را شورا انتخاب کرده و شورا را مردم انتخاب می‌کنند و به همین دلیل مردم برای هر کاری به ما مراجعه می‌کنند، توقع دارند کار دیگر ادارات را انجام دهیم.

امیری خاطرنشان کرد: کمک نیم درصدی شهرداری نیاز به مصوبه شورا دارد که ما سعی می‌کنیم به‌زودی در این زمینه ورود کنیم.پرویز سالاری، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: دغدغه ما بیشتر فرهنگی است و پاشنه آشیل ما ناتوی فرهنگی است، خانواده‌هایی که از پوشش خارج می‌شوند ممکن است از لحاظ اقتصادی به خودکفایی برسند اما مسائل فرهنگی موضوعی است که نمی‌توان آن را رها کرد.

وی افزود: انتظار می‌رود مسائل فرهنگی به‌خصوص اردوهای فرهنگی با جدیت بیشتری صورت بگیرد، فضاهای فرهنگی زیادی برای کمک‌های فرهنگی به افراد تحت پوشش و افرادی که از تحت پوش اقتصادی کمیته درآمده‌اند، وجود دارد.این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان کرد: خانواده‌هایی که از پوشش کمیته امداد خارج می‌شوند را به لحاظ آموزش مهارت‌های زندگی رها نکنیم، چراکه می‌توانیم به‌جای دادن ماهی، ماهیگیری را به آن‌ها یاد دهیم.

فاطمه جراره، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان کرد: شهرداری به‌نوبه خود کارهایی را انجام داده است، اگر بین شهرداری و کمیته امداد تفاهم‌نامه‌ای اتفاق بیفتد می‌توانیم بازارچه‌هایی را که داریم در محلات دایر می‌کنیم در اختیار افرادی قرار دهیم که نیازمند هستند.

مجید عسکری زاده، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس   عنوان کرد: صداقت اولین فصل کتاب عقلانیت است، زمینی به کمیته امداد برای کمک به نیازمندان داده شده و امیدوارم در راستایی که واگذار شده مورداستفاده قرار گیرد.

وی افزود: شهرداری بندرعباس هم کمیته امداد شماره دو شده، هر معضلی در این شهر اتفاق می‌افتد به ما مراجعه می‌کنند اگر قرار است کمکی شود باید همه در یک جا تجمیع شود، این تجمیع می‌تواند ما را از بسیاری دغدغه‌ها رها کند.

اسماعیل بواشه، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: من موافق نیستم که خیرین در مدرسه‌سازی کمک نکنند، دولت با مشکل بودجه مواجه است و اگر خیرین نباشند بچه‌ها هم در کلاس‌های بالای 50 نفر درس خواهد خواند، همین الآن با اینکه مدارس خوبی توسط خیرین ساخته شده مشکلات بسیاری در این زمینه داریم.وی افزود: باید برای کمک و همیاری فقرا دنبال کارهای نو باشیم، سؤال من این است که چرا با اینکه دستگاه‌ها و ادارات زیادی در راستای کمک به مستمندان تلاش می‌کنند اما از تعداد این افراد کم نمی‌شود و زیادتر هم می‌شود.فرزانه آرامش، عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: کمیته امداد باید در خصوص برنامه عملیاتی برای مشارکت مردم در فقرزدایی، عادلانه بودن توزیع منابع به دست آمده و اقدامات صورت گرفته درزمینه سرمایه‌گذاری منابع و ایجاد منابع پایدار پاسخگو باشد.

دیدگاه ها (0)
img