13

مهر

1403


فرهنگی و هنری

08 خرداد 1397 08:15 0 کامنت

صبح ساحل ، هنری - صدف محمودی:اینجا در بندرعباس کمتر کسی است که او نشناسد، گواهش هم این‌که از هرکسی بپرسی از کجا؟ در جواب می‌گوید اَ کله! ترانه‌های او در چند سال اخیر چنان معروف شده که در هر کوچه‌ای پیر و جوان آن‌ها را زمزمه می‌کنند، به‌ویژه همین ترانه مش احمد که بسیاری از هنرمندان آن را بهترین ترانه سال گذشته در هرمزگان می‌دانند.

به گزارش صبح ساحل خالو قنبر راستگو خواننده و نوازنده هرمزگانی ست که دارای شهرت و محبوبیت خاصی میان مردم این خطه است اما آیا همیشه شهرت، ثروت به همراه دارد؟ متأسفانه این گفته در خصوص این هنرمند صدق نمی‌کند و او باوجود محبوبیتش از مشکلات مالی بسیاری رنج می‌برد، خالو قنبر هنوز خانه‌به‌دوش است و این، اتفاق خوشایندی نیست! قنبر راستگو متولد ۱۳۲۴ در شهرستان ميناب است.

 استاد راستگو، معروف به خالو قنبر از برجسته‌ترین نوازندگان موسیقی جنوب ایران است، راستگو همچنان به‌عنوان نوازنده‌ای شاخص مورداحترام نوازندگان نسل جدید موسیقی جنوب است. وی که نامش در فهرست میراث معنوی کشور ثبت‌شده بارها در داخل و خارج کشور به روی صحنه رفته و عنوان و افتخار کسب کرده که از آن جمله می‌توان به مقام اول جشنواره موسیقی فجر و یا اجرای برنامه در فستیوالی به نام 2040 در کشور اتریش که پایتخت موسیقی جهان است اشاره کرد.

کیانوش جهانبخش رئیس انجمن موسیقی و عضو شورای شهر در این خصوص در صفحه اینستاگرامش نوشت:

خوبن باروُن سر دوشم بِبارت، پس از مرگُم ببارِت یا نبارت... تقریباً اکثر مردم هرمزگان و مسئولین اعم از وزیر و استاندار و نماینده‌ی مجلس و شورا و... با خالو قنبر عکس‌دارند، حتی در سفر اخیر ریاست جمهوری به هرمزگان اگر ترانه‌ی مش احمد و خالو قنبر نبودند شاید استقبال به این پرشوری نبود؛ اما با تمام وعده‌ها و شعارها و برخی شوآف های نمایندگی و ژست‌های دلسوزی و هنر و هنرمند دوستی «خالو قنبر» هنوز خانه ندارد.

یک‌بار در دوره‌ی چهارم و یک‌بار در دوره‌ی پنجم شورا، نامه‌ی درخواست کمک به خالو قنبر مورد تصویب قرار نگرفت، البته امروز قرار شد نامه از طرف شهردار به شورا ارسال و دوباره تصمیم‌گیری شود که امیدوارم همکاران عزیزم این بار با بررسی و پیدا کردن راهکار قانونی و البته دلی، موافقت نمایند.

 شأن خالو نیست که شماره‌حساب برای کمک اعلام کنیم، اما یقین دارم که مهر مردم و عشقشان به هنر و خالو قنبر، مسئولین را بسیار بسیار شرمنده خواهد کرد. در ضمن؛ اگر از ارتباط بنده و خالو قنبر خبری ندارید، لطفاً قضاوت ننموده و حکم صادر نفرمایید ... راستی اگر به ازای هر عکسی که با خالو قنبر، مردم و به‌ویژه مسئولین می‌گرفتند، فقط یک دلار (به نرخ دولتی_جهانگیری) پرداخت می‌کردند، الآن خالو قصر داشت. امروز بادل پردرد اینجا بود، دوستان عزیز و مسئولی که قول داده‌اند، بترسند که آه خالو و مردم هنردوست دامنشان را بگیرد.

قنبر راستگو بیان کرد: هیچ‌کدام از وعده‌های مسئولین در خصوص فراهم کردن مسکن برای بنده تاکنون محقق نشده است. قرار بود خانه‌ای برای من خریداری شود که در حال حاضر محقق نشده است.

راستگو تصریح کرد: نمایندگان مجلس وعده داده‌اند که اگر خانه‌ای برای من فراهم نشد، زمینی از خود را به بنده واگذار کنند که این موضوع هم تاکنون محقق نشده است و وعده این را می‌دهند که پیگیر هستند ولی هیچ نتیجه‌ای را شاهد نیستم.

وی خاطرنشان کرد: از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به‌عنوان کارمند ماهیانه 1 میلیون و 300 هزار تومان دریافتی دارم و بیمه نیز هستم اما این درآمد هزینه‌های زندگی خانواده‌ام را تأمین نمی‌کند.

این هنرمند در پایان بابیان اینکه اگر خانه یا زمینی به بنده بدهند برای من تفاوتی ندارد، گفت: در حال حاضر در خانه‌ای زندگی می‌کنم که 35 میلیون تومان مبلغ رهن و ماهیانه 200 هزار تومان اجاره آن است.

به گزارش صبح ساحل سؤال اینجاست که اگر این فرد با چنین توانمندی‌هایی درجایی جز هرمزگان می‌زیست بازهم چنین مورد بی‌توجهی و کم‌لطفی مسئولین قرار می‌گرفت؟

دیدگاه ها (0)
img