رواج شیادی‌های عاطفی به نام کودکان بیمار و سرطانی در هرمزگان



صبح ساحل ، حوادث -  اهالی هرمزگان و ساکنان این استان در نیک اندیشی و امور خیریه و کمک به نیازمندان از سرآمدان کشور هستند و شاهد این ادعا، رتبه های ممتاز همیشگی این استان در فعالیت نهادهایی مانند انجمن خیرین مدرسه ساز یا رقم های قابل توجه جمع آوری شده توسط صندوق های صدقات کمیته امداد است که به عنوان مثال می توان به پرداخت 4.5 میلیارد تومان صدقه در سال گذشته توسط مردم این استان اشاره کرد.اما این نوع دوستی و مهربانی مدتیست مورد توجه برخی افراد قرار گرفته و موجب بروز پدیده ای شده که شاید بتوان به آن کلاهبرداری یا سوءاستفاده عاطفی گفت.

به گزارش مرکز خبر هرمزگان،این روزها در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام و گروه های واتساپی و تلگرامی عکس هایی از کودکانی منتشر می شود که ادعا می شود مبتلا به بیماری های خاص یا صعب العلاج مانند سرطان هستند و خانواده آنان توان تامین هزینه های درمان آنان را ندارند.پس از آن شماره کارتی نیز اعلام می شود تا افراد، کمک های خود را به حساب آنان واریز کنند.

 نیازمند 50 میلیون تومان پول نقد

در یکی از این متن- آگهی ها اعلام شد یک کودک سرطانی در یکی از روستاهای هرمزگان برای مداوا نیازمند 50 میلیون تومان پول نقد است و بررسی های بعدی نشان داد در مدت کمتر از یک هفته بیش از 70 میلیون تومان به شماره کارت اعلام شده واریز شده است.سوء استفاده گران یا شیادان عاطفی گاهی نیز با به دست آوردن عکسی از یک کودک سرطانی در هرمزگان، هویتی جعلی برای وی ساخته و باز هم اقدام به اعلام شماره کارت برای جذب کمک های مردمی می کنند.

به عنوان مثال هم اکنون عکسی در فضای مجازی در حال انتشار است که کودکی را با نام جعلی ح . حبیب پور معرفی می کند که ادعا می شود مبتلا به سرطان است و طبق داستان همیشگی خانواده وی توان تامین هزینه های درمانش را ندارند.

 روند نامطلوب و رو به افزایش شیادی ها در هرمزگان

مدیر اجرایی موسسه خیریه ساحل خلیج فارس که سالهاست در زمینه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان فعالیت می کند، ضمن تایید روند نامطلوب و رو به افزایش این گونه شیادی ها در هرمزگان می گوید در مواردی عکس و هویت فرد منتشر شده و حتی ابتلای وی به سرطان درست است اما واقعیت اینست که خانواده اش نیازی به کمک مالی ندارند.

صدیقه کیوان ادامه داد: در یکی از همین آگهی ها ادعا شده هزینه هر آزمایش هفتگی یکی از کودکان مبتلا به سرطان 800 هزار تومان است اما خانواده اش قادر به تامین هزینه این آزمایش های هفتگی نیستند.

این در حالیست که تمام هزینه های فرد اعلام شده رایگان است و تحت حمایت همین موسسه بوده و از کمک های دولتی و غیر دولتی استفاده می کند.یکی دیگر از مواردی که بهانه ای برای سوء استفاده مالی شده، انتشار عکس کودکان و نوجوانانی است که گفته می شود ناشنوا هستند و عمل کاشت حلزون و برگشت شنوایی آنها 50 میلیون تومان هزینه دارد.

اواخر اردیبهشت عکسی از کودکی خردسال منتشر شد که ادعا شده بود در یکی از روستاهای میناب زندگی می کند و برای انجام عمل جراحی کاشت حلزون نیازمند 50 میلیون تومان کمک مالی است.

یکی از افرادی که مایل بود به این کودک کمک کند اما توان مالی مناسبی نداشت، با توجه به شناخت قبلی خود، عکس و مشخصات وی را در اختیار موسسه خیریه ای قرار داد که تنها در زمینه کمک به این گونه بیماران فعالیت می کرد.اما این موسسه به شخص یاد شده اعلام کرد هزینه کاشت حلزون تنها شش میلیون تومان است و نیازی به جمع آوری کمک 50 میلیون تومانی نیست و موسسه حاضر است مانند سایر موارد، هزینه درمان این کودک را پرداخت کند.اما متاسفانه پیگیری های موسسه یاد شده و تماس های مکرر با خانواده وی برای اطلاع از پرونده و سوابق پزشکی کودک بی نتیجه ماند و به این ترتیب تردیدهای جدی در انگیزه های واقعی انتشار دهندگان درخواست کمک به وجود آمد.

 افراد خیر باید هوشیارانه تر و آگاهانه تر عمل کنند

البته این گزارش مشکلات و هزینه های درمانی هیچ بیماری و مشکلات اقتصادی خانواده های آنان را نفی نمی کند اما به نظر می رسد لازم است ساز و کارهای مشخصی برای انتقال این گونه کمک ها پیش بینی شود و افراد خیر و نیکوکار نیز باید هوشیارانه تر و آگاهانه تر عمل کنند تا کمک های آنان به دست نیازمندان و دردمندان واقعی و آن هم به میزان لازم برسد.

بدیهی است اگر به تدریج حقیقت آشکار شود و اعتماد از نیکوکاران و مردم خیراندیش سلب گردد این نگرانی وجود دارد که پس از مدتی نیازمندان واقعی یا موسساتی نیز که در فضایی سالم و شفاف در حال کمک به بیماران هستند از دریای مهربانی مردم محروم بمانند.

همچنین افرادی که این گونه پیام ها را در گروهها و فضاهای مجازی می بینند لازم است قبل از باز نشر این پیامها در صفحه شخصی خود یا ارسال برای سایر افراد و گروهها، از صحت آن اطمینان یابند تا ناخواسته، در چرخه این گونه شیادی و سوء استفاده ها گرفتار شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها