12

مهر

1403


اجتماعی

02 دی 1391 08:58 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ بر اساس تصويب شوراي فرهنگ عمومي كشور سوم دی ماه روزي است که در تقويم جمهوري اسلامي ايران به نام روز ثبت احوال نامگذاري شده است و تا 9 دی ماه به نام هفته ثبت احوال  عنوان شده است که رسالت ثبت احوال همانا صدور اسناد هويتي براي كليه شهروندان ايراني داخل و خارج از كشور و ثبت وقايع حياتي و همچنين توليد و انتشار آمارهاي جمعيتي مي باشد.  به همین مناسبت  مدیر کل ثبت احوال هرمزگان در جلسه مطبوعاتی به تشریح برنامه ها و اقدامات یک ساله این اداره  پرداخت.

 مهدی عسکری زاده  از راه اندازی گنجینه اسناد مفاخر استان  در این هفته سخن گفت که اسناد سجلي افراد و شخصيت هاي مشهور و نامي در معرض بازديد عموم قرار می گیرد. وی ثبت به موقع وقایع حیاتی که مهمترین وظیفه سازمان ثبت احوال دانست و افزایش ضریب امنیتی اسناد هویتی ،طرح شناسنامه و کارت ملی هوشمند ،تشکیل پایگاه اطلاعات جمعیت کشورو تاکید بر اهمیت آن و ایفای نقش اساسی در اعطای سهام عدالت و هدفمند سازی یارانه ها و تلاش در راستای ارتقای سطح مهندسی نام از دستاوردهای ثبت احوال نوین ذکر کرد.

عسکری زاده گفت:هر ايراني كه داراي شناسنامه باشد داراي يك برگ سند سجلي در ثبت احوال بوده كه اطلاعات وقايع حياتي چهارگانه اش (ولادت-وفات-ازدواج -طلاق) در آن به ثبت رسيده و همچنين محتوي مشخصات هويتي فرد هستند.وی از ثبت قانونی  اعلام حیاتی 15 روز ولادت و 10 روز برای فوت مطالبی بیان کرد . 

عسکری زاده هدف نهایی ثبت احوال را ارایه خدمات دنیای مجازی اعلام کردو گفت:از تیرماه سال 89  با مکانیزه شدن شناسنامه ، این امر در استان در حال اجراست ،در حال حاضر  مبنای تعویض  شناسنامه ها ، شناسنامه های افراد  زیر 15 سال است،مکانیزه  وتعویض  شناسنامه های قدیمی اعلام می شود.   مدیر کل ثبت احوال هرمزگان ادامه داد: مقرر است تا پایان  برنامه 5 ساله  کارت ملی هوشمند در اختیار تمام شهروندان قرار  گیرد. عسکری زاده اظهار داشت:در تمام شهرستان های ابوموسی و در فین امکان صدور مکانیزه شناسنامه به صورت جداگانه وجود دارد و تا پایان آذرماه سال جاری   25 هزارو 500 صادر شده است و در آینده  21 هزار جلد شناسنامه مکانیزه جدید صادر می شود. وی گفت: با اجرای دستورالعمل جدید تغییر نام شناسنامه در سال‌ جاری، دیگر برای تغییر نام نیازی به مراجعه به دادگاه نیست. و شهروندان برای تغییر نام به زحمت می‌افتادند، افزود: رویه قبلی تغییر نام این بود که متقاضیان باید دادخواست خود را به دادگاه تسلیم کرده و با کمک وکیل در دادگاه از خود دفاع می‌کردند

 ارسال  یک میلیون  برگ سند اسكن شده به آرشيو ثبت احوال

 مدیر کل ثبت احوال هرمزگان در رابطه با صدور اسناد الکترونیکی سجلی گفت: 100 میلیون اسناد  سجلي در کشور صادر شده است و در پایگاه جمعیتی کشور آرشيو الكترونيكي اسناد سجلي نگهداری می شود که در هرمزگان  بیش از  یک  میلیون سند اسکن شده است و  2 میلیون و 400 سنددیگر نیز  که باید الکترونیکی آرشیو شود  تا پایان امسال کلیه اسناد هویتی مردم کاملا آرشیو ومی شود.عسکری زاده ادامه داد: عملیات کلیه اسناد سجلی در شهرهای بزرگ مانند بندرعباس، قشم، میناب، لنگه و ابوموسی  انجام  شده و مابقی در دست رسیدگی است.  

وی گفت: یک میلیون و 117 هزار و 934 برگ سند اسكن و داده آماري شده كه بيش از 93درصد اسناد مذكور به پايگاه داده آرشيو  سازمان ثبت احوال كشور ارسال شده است . به گفته عسکری زاده کليه اسناد سجلي   ،پالایش، ترميم ،مرمت و احياء شده و پس از عکسبرداری واسكن اسناد ، اطلاعات مربوطه داده آمایي و تغذيه و جهت بررسي و بازبيني و تأييد نهایی از طريق سامانه مخصوص به مرکز آرشیو اسناد سازمان ثبت احوال كشور ارسال می شود.

 آمادگی صدور  کارت ملی هوشمند

کارت ملی هوشمند به صورت پایلوت در قم رونمایی شده است. عسکری زاده این مطلب را بیان کرد و خاطر نشان ساخت:  ثبت احوال هرمزگان  با داشتن 5 ایستگاه و تهیه دستگاه ها ، آمادگی کامل  صدور کارت ملی هوشمند  را دارد و در حال حاضر تمام ایستگاه های  موجود صدور کارت ملی برابری می کند با  استان قم.وی اضافه کرد:  البته باید برای این امر مهم  13 ایستگاه در استان داشته باشیم.

 رتبه دوم تولد

این مقام مسوول با اشاره به آمار ولادت در هرمزگان گفت: این استان بعد از سیستان و بلوچستان از نظر آمار ولادتی با 4/26رتبه  دوم کشور را داراست این در حالی است که نرخ ولادت در کشور 5/18 در هزار است . عسکری زاده  افزود: اما آمار  باروری در مقایسه با ولادت کاهش داشته است که بالا رفتن سن ازدواج در خانم ها در این امر بی تاثیر نبوده است. وی  به آمار 8 ماه گذشته از سال اشاره کرد و گفت: 24 هزارو 320 ولادت با 2/4 درصد رشد در استان به ثبت رسیده است که آمار کشوری 5/2 درصد است. عسکری زاده  ادامه داد: از این تعداد 15 هزارو 997 رویداد ولادت معادل 8/65 درصد در شهرها و 8 هزارو 323 رویداد معادل 2/34 درصد در مناطق روستایی به ثبت رسیده است. وی 12 هزارو 512 ولادت را پسر و 11 هزارو 808 مورد را دختر دانست. عسکری زاده بیشترین آمار ولادت را به ترتیب در بندرعباس، میناب، قشم،لنگه، رودان، بستک، جاسک خمیر، حاجی آباد، پارسیان ، بشاگرد و ابوموسی خواند وتصریح کرد: بالغ بر 5/98 درصد ولادتها در مهلت قانونی به ثبت رسیده است.

 ثبت 4 هزار مرگ

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان  به ثبت آمار  واقعه وفات  اشاره ای کرد و گفت: در هرمزگان 4 هزارو 400 واقعه وفات  در 8 ماه سال جاری به ثبت رسیده است که 6/1 درصد وفات کشوری را شامل می شود.

عسکری زاده  بیان داشت: از این تعداد 5/94 درصد معادل  4 هزارو 158 مورد حداکثر تا یک سال پس از وقوع به ثبت رسید که بیشترین آمار وفات مربوط به بندرعباس، میناب، رودان، قشم، لنگه، حاجی آباد، بستک، بشاگرد، جاسک، پارسیان و خمیر بوده است. وی ادامه داد: 2 هزارو 594 واقعه وفات مربوط به مردان و هزارو 806 نفر زنان تشکیل دادند.عسکری زاده ،سن  3/33 درصد از این فوتها را در گروه 75 سال بیان کرد. وی افزود: گروه سنی 70 تا 74 سال نیز بیشترین آمار فوتی ها امسال بوده است.عسکری زاده ، بیماریهای قلبی و عروقی  را بیشترین عامل فوت در استان خواند.

 کاهش واقعه ازدواج

عسکری زاده  بابیان اینکه در 8 ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته با کاهش 2/4 در صد واقعه ازدواج روبرو بودیم گفت: 13 هزار و 541 ازدواج در هرمزگان به ثبت رسیده که نرخ این واقعه 9/12 در هزار بوده است.وی 6 هزار و24 رویداد ازدواج درمناطق شهری و7 هزار و 517 مورد را در مناطق روستایی اعلام کرد.

به گفته ی عسکری زاده بیشترین ازدواج ها مربوط به زوجین همسن با آمار هزار و747 مورد معادل 9/12درصد بوده است. وی اختلاف سنی 3 سال را هزار و 338 مورد معادل 9/9 درصد اعلام کرد و بیشترین ازدواج را مربوط به گروه سنی 20 تا 24 سال با 45 درصد خواند.

 افزایش طلاق

مدیرکل ثبت و احوال استان از افزایش 7/16 درصدی آ مار طلاق دراستان سخن گفت که هزار و 485 واقعه طلاق شکل گرفته است.

عسکری زاده, نرخ ثبت طلاق درهرمزگان را 4/1 درهزار دانست واز این تعداد 981 رویداد با 1/66 درصد درشهرها و 504 رویداد  طلاق با 9/33 درصد در روستاها به ثبت رسیده است. وی نسبت ازدواج به طلاق در کشور را 1/6 و در هرمزگان 1/9 عنوان  نمود که به ازای هر طلاق تعداد 1/9 ازدواج به ثبت رسیده است.عسکری زاده گفت: بیشترین آمار طلاق درمردان متعلق به گروه 25تا29 ساله ودر زنان درسن 20 تا 24 ساله بوده است. وی بیشترین آمار واقعه طلاق را بعداز این سنین در زوجین هم سن با 11 درصد بیان کرد. که عمده واقعه طلاق در 5 سال اول زندگی رخ داده است.عسکری زاده افزود: متوسط سن ازدواج در زنان تقریبا 22 سال ومردان 26 ساله و سن طلاق در زنان 28 سالگی و مردان 33 سالگی بوده است.

 نام فاطمه و محمد در صدر نام ها

وی نام های فاطمه ومحمد را در صدر جدول نام ها درهرمزگان خواند وبعداز آن مریم, زهرا, فاطمه زهرا و یسنا وبرای پسران امیرعلی، امیر محمد و محمد طاها به ثبت رسیده است.عسکری زاده نقش رسانه ها را درنام گذاری فرزندان مهم وموثر اعلام کرد.

مدیرکل ثبت احوال استان هرمزگان در  پایان این نشست برنامه های هفته ثبت احوال را تشریح کرد.جلسه  غبار روبی مزار شهدا ،حضور کارکنان در نماز جمعه 8 دی ماه ،دیدارکارکنان  با استاندار و ائمه جمعه را از اهم برنامه های این هفته عنوان نمود.

دیدگاه ها (0)
img