13

مهر

1403


حوادث

21 تیر 1397 07:46 0 کامنت

صبح ساحل ، حوادث -  اعظم رام :«در 3 ماهه اول سال جاری 44 هزارو 238 تماس مزاحمی با 115 هرمزگان ایجاد شده است».

این آمار را دکتر اسدی رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان هرمزگان بیان کرد که متاسفانه 70 درصد تلفن‌های مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان را شامل می شود.

افرادی هستند که چند بار با 115 تماس می گیرند، بادی به غبغب و صدای خود انداخته و یک مشت اراجیف، داستان را تحویل مسئول پاسخگویی تلفن اورژانس می‌دهند و کادر آورژانس را به ستوه می آورند.

 سکانس اول

«مریض بدحال داریم، کمک کنید، نمی دانیم چکار کنیم، فقط زود به این آدرس... بیایید و...» تلفن قطع می شود. کادر درمانی اورژانس 115 بندرعباس به سرعت با یک دستگاه آمبولانس راهی محل مورد نظر می شوند و دقایقی بعد که به آدرس مورد نظر می رسند می فهمند این تماس سرکاری بوده است ...

در همان محل از طریق بی سیم خبردار می شوند که بیمار بدحالی در یکی از منازل محلات نیاز به کمک دارد، غروب است و ساعت شلوغی خیابان‌ها. کادر درمانی با توجه به شرایط بیمار باید سریع به این ماموریت اعزام شوند اما در ترافیک مرکز شهر قرار می گیرند.

راننده آمبولانس، آژیر خودرو را به صدا در می آورد و می تواند راه را باز کند. زمانی که به موقعیت اعلام شده می رسند با مرد مسنی روبرو می شوند که نفس های آخر را می کشد.

کادر درمانی بلافاصله دست به کار می شوند و با اقدامات پیش بیمارستانی موفق می شوند جان این مرد مسن که از ناراحتی قلبی رنج می برد را نجات دهند و وی را به موقع به بیمارستان اعزام کنند...

  سکانس دوم

اپراتورها مشغول پاسخگویی و راهنمایی افرادی هستند که نیاز به کمک دارند. یکی از اپراتورها با به صدا در آمدن زنگ 115، سریع پاسخگو می شود اما آن طرف خط جز صدای فوت، صدای به گوش نمی رسد.

باز خط 115 زنگ می خورد اما اینبار صدای مردی است که با ناله درخواست کمک می کند و زمانی که اپراتور آدرس مورد نظر را می خواهد تا آمبولانس را به محل اعزام کند صدای خنده ای از پشت تلفن بلند می شود و ارتباط قطع می شود ...

فردی دیگر که صدایش جوان است با سئوالات بیهوده و وقت‌گیر، خطوط تلفن اتاق فرمان فوریت‌های پزشکی را اشغال می کند، در همان لحظه خانمی گریه کنان تماس می گیرد و با انتقاد اینکه شماره های شما مشغول است به سختی توانسته ارتباط بگیرد از بدحال شدن فرزندش که هنگام بازی با سر به زمین افتاده است سخن می گیود و درخواست کمک دارد و...

  سکانس سوم

چند جوان بیکار دور هم نشستند و هر دری می گویند و می خندند یکی از آنها رو به همه می گوید امروز فلان اپراتور فلان دقیقه مکالمه رایگان به من هدیه داده، بیاید زنگ بزنیم همه را سرکار بزاریم.

بعد از اینکه آنها به نوبت به چند نفر از آشناییان و دوستان تماس می گیرند نوبت به مراکز خدماتی می رسد و اولین تلفن را با 115 برقرارمی کنند.

یکی از آنها با صدای گرفته، داستانی را تعریف می کند و سپس همه می‌خندند و دقایقی بعد دوباره تماس می‌گیرند؛ یک، یک، پنج... و مزاحمت‌های به خیال خود مفرح و بامزه‌شان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند...

  سکانس چهارم

تصادف شدیدی بین یک دستگاه خودرو و یک دستگاه موتورسیکلت رخ می دهد و موتورسوار که کلاه کاسکت ندارد نقش بر زمین می شود و خون از سر وی بر روی آسفالت جریان می یابد.

رهگذران سریع با خط شماره 115 تماس می گیرند خط اشغال است و پس از چند بار موفق می شوند با مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی ارتباط بگیرند، کادر درمانی به ماموریت رفته بودند و یکی از آمبولانس ها در بر گشت از ماموریت با تاخیر به محل رسید ولی کار از کار گذشته بود و رهگذران مصدوم را به بیمارستان انتقال داده بودند اما بیمار به علت انتقال غیر اصولی به بیمارستان، جان می سپارد.

درست چند دقیقه قبل از این حادثه، فردی با اورژانس تماس گرفته و آنها را به مأموریتی خیالی فراخوانده بود او حالا حتما از شوخی به خیال خود مبتکرانه‌اش ذوق کرده است، اما اگر بداند قیمت این تفریحش به قیمت جان انسانی تمام شده است، چکار خواهد کرد؟ و...

  شناسایی دو نفر مزاحم سمج تلفنی

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان هرمزگان کل تماس های برقرار شده با 115 در 3 ماهه اول امسال 130 هزارو 262 اعلام کرد که 34 درصد از این تماسها با رقم 44 هزارو 238 مورد مزاحم تلفنی بوده است.

جالب تر اینکه از این تعداد مزاحمت تلفنی 5/6 درصد آن (8 هزارو 367) مورد منجر به اعزام آمبولانس شده است.

دکتر امیرحسن اسدی به شکایت از دو نفر از مزاحمان تلفنی اشاره کرد که حدود سنین 30 تا 35 ساله، بیکار و معتاد هستند و بیشترین تماس های مزاحمت تلفنی خود را در کارنامه دارند.

این دو نفر که سابقه دار هستند و پرونده شان در دادگاه تشکیل شده است در طی 7 سال، روزانه به طور میانگین 150 تا 300 بار با انواع شماره تلفن ها، خطوط تلفن اتاق فرمان فوریت‌های پزشکی بندرعباس را اشغال کرده بودند.

 مزاحمت برای مراکز امدادرسان را سرگرمی تلقی نکنید

آتش‌نشانی، اورژانس، پلیس و هلال احمر از جمله ارگانهای حساسی هستند که هنگام حوادث و فوریت‌های پزشکی به کمک مددجویان و حادثه‌دیدگان و بیماران می‌شتابند و برای دسترسی آسان به آنها، سامانه‌های تماس سه رقمی مانند 110، 115، 125 و... برایشان در نظر گرفته شده است تا افراد در صورت نیاز با این سازمان‌ها تماس بگیرند و تقاضای کمک کنند؛ اما برخی افراد بدون هیچگونه ترسی با شماره های ثابت و همراه خود، هر از گاهی شماره‌ها را سوژه سرگرمی و تفریح خود کرده و اقدام به مزاحمت برای دستگاه های خدمات رسان امدادی به مردم می کنندو نمی گذارند این نهادها ماموریت خود را انجام دهند و حتی مأموران و امدادگران را پی مأموریت‌های دروغین خود فرستاده‌اند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان در این خصوص می گوید: در زمانی که نهادهای خدماتی برای استفاده بهتر از وقت برنامه‌ریزی می‌کنند تا خدمات خود را در کمترین زمان ارائه و به موقع در محل حادثه حاضر باشند عده‌ای هستند که با ایجاد مزاحمت تلفنی این روند را مختل می‌کنند.

دکتر اسدی این مزاحمان جزو تهدیدکنندگان اصلی سلامت شهروندان از حیث تاخیر در رسیدن آمبولانس، آتش‌نشان و پلیس برای یاری رساندن به نیازمندان اصلی می داند و ادامه می دهد: مزاحمت‌های تلفنی باعث شده در بیشتر موارد نیازمندان واقعی از کمک‌رسانی محروم یا با تاخیر به آنها کمک شود زیرا باعث می‌شود افراد مسئول از پایگاه دورتر شوند و مطمئنا در زمانی طولانی‌تر به محل حادثه برسند که در آن یک نیازمند واقعی به کمک احتیاج دارد. وی با بیان اینکه اورژانس استان از مزاحمت‌های تلفنی در امان نیست می گوید: فرد مزاحم یک لحظه خودش را جای فردی بگذارد که به علت مزاحمت افرادی، کادر درمانی به ماموریت دروغین رفتند و ماموران اورژانس نمی تواند به موقع بر بالین بیمار او قرار بگیرند، چه حالی پیدا می کند؟

دکتر اسدی رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان هرمزگان در پایان تاکید کرد: از شهروندان عاجزانه می خواهم برای جلوگیری از به خطر افتادن جان دیگر شهروندان از تلفن های دروغین با این مرکز خودداری کرده و ایجاد مزاحمت برای مراکز امدادرسان را سرگرمی تلقی نکنند.

دیدگاه ها (0)
img