رئیس پلیس فتا استان هرمزگان:

هر گونه ایجاد مزاحمت با هر قصد و نیتی برای دیگران در فضای مجازی جرم است



صبح ساحل ، حوادث -   اعظم رام :همکار کینه جو ،عامل مزاحمت اینترنتی همکارانش  بود که به دام قانون افتاد.«مدتی است فرد یا افرادی ناشناس در  واتساپ ،اقدام به ارسال تصویر و مطلب های غیر اخلاقی  می کند  که این امر موجب سلب آسایش من شده است».

 این را خانم جوانی  بیان کرد که  برای تنظیم شکایت به پلیس فتا هرمزگان  مراجعه کرده بود . پس از شکایت وی ، پرونده ای  بر روی میز پلیس فتا باز شد و موضوع به صورت ویژه در دستور کارآگاهان قرار گرفت. 

در ادامه رسیدگی به پرونده، 2 نفر دیگر نیز به این پلیس مراجعه کردند و گفتند که  فردی ناشناس در شبکه های ‌اجتماعی واتساپ، مزاحم آن ها می‌شوند.

ماموران  در بررسی ها دریافتند که شگرد متهم در سه پرونده مشابه است تا آنکه در تحقیقات موفق شدند سرنخ هایی را بدست آوردند و متهم را شناسایی کنند.

به گفته رییس پلیس فتا استان، در بررسی اولیه مشخص شد متهم برای ناشناس ماندن از هویت جعلی استفاده کرده که در ادامه با انجام اقدام های فنی و تخصصی متهم به هویت خانم «ح.م» شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شد.

سرهنگ علی اصغر افتخاری با اشاره به این که متهم از همکاران سابق شاکیان است، گفت: در بازجویی ها، متهم با مشاهده مدارک مستند و قانونی جمع ‌آوری شده، به جرم خود اعتراف کرده و هدف از این عمل غیر اخلاقی خود را اختلافات با شاکی ‌های پرونده ذکر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه قانون‌گذار برای مزاحمت‌ های اینترنتی مجازات تعیین کرده است گفت: هر گونه ایجاد مزاحمت با هر قصد و نیتی برای دیگران در فضای مجازی جرم تلقی شده و برابر قانون جرایمی در نظر گرفته شده است.

سرهنگ افتخاری اضافه کرد: پلیس فتا به‌ عنوان ضابط قضایی موظف به رسیدگی و دنبال کردن اقدام های لازم برای رسیدگی به شکایت کاربران است.

 کشف  93 درصدی جرائم فضای مجازی

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان در ادامه سخنان خود در بین خبرنگاران از  وقوع 15 عنوان جرم رایانه‌ای در استان در سه ماه نخست سال جاری مطالبی بیان کرد  که  نسبت به سال گذشته  افزایش 33.5 درصدی را نشان می دهد.

سرهنگ دوم علی اصغر افتخاری از کشف  99 درصد جرائم خبر داد و افزود: در سال 96 نسبت به سال ماقبل آن، جرائم فضای مجازی 2 برابر افزایش پیدا کرده است.

وی به کشف  93 درصدی جرائم فضای مجازی در هرمزگان اشاره کرد و بیشترین نوع جرم در سه ماه گذشته را به ترتیب برداشت غیرمجاز از حساب با 34.17 درصد، مزاحمت اینترنتی، مزاحمت و هتك حيثيت و انتشار اکاذیب با 22.11 درصد و کلاه‌برداری رایانه با 20.60 درصد ذکر کرد سرهنگ افتخاری افزود:در این مدت 89 درصد متهمان  مرد و 11 درصد زن در راستای کشف جرائم دراین مدت در هرمزگان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی‌شده‌اند.

گردش مالی یک هزار و 480 میلیارد ریالی سایتهای

شرطبندی  

مدتی خبری مبنی بر کشف پرونده شرط‌بندی آنلاین و قماربازی  از سوی پلیس گزارش شد که  سرهنگ افتخاری این پرونده را  شاخص‌ترین پرونده در مدت 3 ماهه گذشته عنوان کرد و افزود: افرادی  در فضای مجازی و پیام‌رسان‌های خارجی، سایت‌های شرط‌بندی و پول‌شویی به‌صورت گسترده راه‌اندازی کرده که رسیدگی به این موضوع، در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پس از تحقیقات گسترده 2نفر از اعضای این باند در مخفیگاهشان در بندرعباس و 2 متهم دیگر نیز در تحقیقات بیشتر در یکی از استان‌های کشور شناسایی و دستگیر و به پلیس فتا در هرمزگان منتقل شدند افزود: در بازرسی از مخفیگاه متهمان، تعداد زیادی کارت‌بانکی و هم‌چنین تجهیزات جعلی شامل مُهر، اوراق و مدارک هویتی افراد مختلف کشف شد. سرهنگ افتخاری  این را هم بیان کرد که در بررسی تراکنش حساب‌های متهمان، مشخص شد مبلغ یک هزار و 480 میلیارد ریال گردش حساب داشته‌اند که 13 میلیارد ریال در حساب آنان مسدود شده است.

این مقام مسوول از اجاره کردن بیش از 100 کارت از افراد به مبلغ ماهیانه 400 هزار تومان تا 5 میلیون تومان مطالبی بیان کرد که این متهمان با اجاره کردن کارتهای افرادی ، اقدام به گردش مالی و سایت های شرط بندی می کردند.

استفاده نادرست کاربران از قابلیت‌های فضای مجازی

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان علل افزایش جرم در سطح استان،به استفاده نادرست کاربران از قابلیت‌های فضای مجازی به خصوص  بسترهای موجود درگوشی‌های هوشمند دانست و گفت: این موضوع سبب شده است که سوء استفاده هایی از عکس ها و اطلاعات شخصی کاربرانی که خودشان این اطلاعات را در این بسترها قرار می دهند، صورت گیرد.

سرهنگ افتخاری، تلگرام و اینستاگرام را  بالاترین میزان جرائم در بین شبکه‌های اجتماعی در استان هرمزگان اعلام کرد و همچنین گفت: بسیاری از افراد فیلترینگ را به پلیس فتا ارتباط می‌دهند که باید اعلام شود این موضوع ارتباطی به پلیس فتا نداشته و در دادستانی کشور در کارگروه تعیین مصدایق محتوای مجرمانه نیز تصمیم‌گیری و اعلام می‌شود.

وی در خصوص برنامه های انجام شده در بحث پیشگیری تصریح کرد: در بحث پیشگیری در سه‌ماهه نخست سال جاری 14 نمایشگاه با حضور طیف‌های مختلف برگزار کردیم و 59 مورد کلاس و کارگاه‌های آموزشی جهت روشن‌سازی و آگاه‌سازی جامعه برگزار کرده‌ایم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها