13

مهر

1403


حوادث

07 مرداد 1397 08:07 0 کامنت

صبح ساحل ، حوادث - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان از وجود پنج هزار چاه غیرمجاز در سراسر هرمزگان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛جمشید عیدانی، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به وضعیت آب هرمزگان، اظهار کرد: بحران بی آبی سال ۹۴ با یک بارندگی خارج از فصلی در آبان ماه همان سال رفع شد از این رو بی آبی سال جاری بسیار بحرانی تر و متفاوت از سال های قبل شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان افزود: بحران بی آبی سال جاری،محدودیت های اعتباری و اجرایی باعث شده تکاپوی بیشتری حمایت هایی از  مجموعه ستاد بحران و مجموعه استانداری جهت عبور از این بحران بی آبی به شرکت واگذار شود.

عیدانی ادامه داد: قرار شد یک خط اضطراری برای استفاده از حجم قابل بهره برداری یعنی اثر مرده حجم سد راه اندازی شود چرا که از لحاظ کیفی و مشکلات حجم مرده از کیفیت پایین،اکسیژن و بوی بدی برخوردار است.

وی با اشاره به تاسیس چند چاه جدید،گفت: خط اول آبرسانی میناب-بندر عباس از زمان ساخت سد اجرا شده و بسیار فرسوده بود و در اقدامی توانستیم ۱۸کیلومتر از این خط را جایگزین کنیم و با توجه به کمبود آب توانستیم حدود ۶۰ درصد پرتی آب را در فاز اول جلوگیری کنیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان افزود: در فاز دوم اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود لوله های خطی فرسوده را از مدار خارج کرده و لوله های خطی جدید جایگزین کنیم تا از هدر رفت آب جلوگیری شود.

وضعیت سدها و سفره های زیر زمینی بحرانی است

عیدانی بیان کرد: با گذشت سال ها از اعلام پروژه آبشیرینکن بندرعباس تاکنون عملیاتی نشده و نتوانسته به تامین آب شرب این استان کمکی کند از این رو با توجه به شرایط اعتباری و فنی تاکنون نتوانسته به سرانجام برسد.

وی تصریح کرد: طبق آخرین رایزنی ها این مجموعه ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز و در ظرفیتی معادل ۶۰ الی ۷۰ درصد آب بندرعباس را تامین کند اما فقط ۲۰ هزار متر مکعب بر روی مدار قرار می گیرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان گفت: طبق پیش بینی های هواشناسی، تحلیل های اقلیم شناسی و گزارش ها تا چهار الی پنج سال آینده انتظار بارندگی در حد متوسط وجود ندارد.

عیدانی اظهار کرد: با توجه به وضعیت بحرانی سدها و سفره های زیر زمینی چنانچه اگر از آب دریا یا ظرفیت های دیگر  استفاده نشود با چالش های جدی بی آبی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون قعطی و جیره بندی آب نداشتیم، افزود: با توجه به مدیریت آب فاضلاب و‌ صرفه جویی هایی که در مصرف شده تا کنون قعطی و جیره بندی آب در سطح استان وجود نداشته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان بیان کرد: مخازن بندرعباس در محله داماهی قرار دارد که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷متر است و از آنجایی که آب این مخازن کم است هیچ‌ وقت پر نمی شود از این رو تنها به خانه ها با ارتفاع ۲۱متری از سطح دریا آب می رود.

عیدانی با بیان اینکه آب و فاضلاب هیج دخل و تصرفی در قعطی و وصلی آب ندارد، اظهار کرد: قطع وصل آب در بندر عباس موجب بروز حادثه و شوک رو‌ی خط شود چرا که خط فرسوده  و از لحاظ اقتصادی قطعی آب صرفه ندارد.

وجود ۵۰۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در

هرمزگان

وی بیان کرد: شهرداری بندرعباس با توجه به وضعیت بحران بی آبی  آبیاری فضای سبز شهری را از آب لوله کشی قطع کند چنانچه اگر برنامه ای برای احداث چاه و… دارد سریعا انجام دهد چرا که برآوردی که شده حدود ۱۵۰ الی ۱۷۰ لیتر در ثانیه آب برای فضای سبز شهری استفاده می شود.

عیدانی با بیان اینکه ۴۷۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب در هرمزگان حفر شده است، تصریح کرد:چاه های فاقد پروانه  غیر مجاز محسوب می شود که در حال حاضر بیش از پنج  هزار حلقه چاه با فرم یک و فرم پنج  پروانه بهره برداری ندارد و با بررسی هایی صورت گرفته قریب به سه هزار چاه پروانه ای در حد مصرف کم برای آنها صادر می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب خاطر نشان کرد: وقتی آب منطقه ای یک‌ چاهی برای آب شرب یک روستایی مجوز دار برابر قانون حفر می کند در فضای مجازی جنجالی به پا می کنند ولی فضای مجازی در زمینه چاه های غیر مجاز سایلنت است و اکنون چهار هزار الی پنج هزار چاه غیر مجاز وجود دارد و هیچ‌ مطالبه گری تاکنون صورت نگرفته است.

دیدگاه ها (0)
img