12

مهر

1403


اجتماعی

04 دی 1391 08:39 0 کامنت

 صبح ساحل، اجتماعی _ حقيقت دين عبارت از شناخت خداوند و حركت بر اساس اراده اوست. در ميدان شناخت خداوند ،مسائل و مواد زيادي وجود دارد كه پرداختن به هر كدام از آنها ،ما را با خود و در نتيجه خداوند آشنا مي سازد. يكي از مسائل ،آگاهي از نعمتهاي الهي است كه بايد قدر اين نعمت ها را بدانيم . امانتداري نيز به همين است ، يعني نعمت را بشناسيم و قدردان آنها باشيم. ممكن است بپرسيد چگونه مي توان قدر نعمتها را دانست؟ در پاسخ مي گوييم:قدر داني از نعمتها به اين است كه بدانيم هر نعمتي زكاتي دارد و پرداختن آن زكات ،باعث قدرداني و قدرشناسي نعمت ها خواهد شد. بنابراين بايد زكات هر نعمتي را كه در آموزه هاي ديني آمده است را بدانيم و از آنها در جهت پيشرفت معنوي خود بهره ببريم و جامعه را با عطر حق و عدالت معطر سازيم. در روايتي از امام جعفر صادق (ع) آمده است :"هر كس زكات نعمتها را پرداخت نكند توفيق از او سلب خواهد شد"ديگر قادر به انجام دستورات الهي و دوري كننده از نهي كنندهاي پروردگار نيست. اينك در چند جمله فزكات نعمت ها را بيان كردئه و به بررسي و تحليل هر كدام مي پردازيم.

-1 زكات قدرت،انصاف و عدالت است.

امام علي (ع)زكات قدرت را عدالت مي داند. منظور از قدرت ،همان مسئوليتي است كه به افراد در بعضي مقاطع زماني داده مي شود.

مسئوليت داشتن نوعي نعمت است و نياز به پرداختن زكات ان دارد.

زكات نعمت قدرت، عدالت است يعني مسئوولين بايد عدالت را در سطوح مختلف به اجرا درآورند. ظلم و ناعدالتي مسئولين، نعمت قدرتي را كه دارند به فساد مي كشاند و مسئول را به تباهي مي برد.

-2 زكات زيبايي پاكدامني است.

اميرمومنان علي (عليه السلام) زيبايي را به عنوان يك نعمت الهي معرفي مي كنند كه نياز به پرداختن زكات دارد و زكات زيبايي چهره و اندام انسان اين است كه خود را از افتادن در دره فساد اخلاق نگه دارد و تن به كارهاي زشت ندهد. از اين اصل مي توان به حجاب و جايگاه آن پي برد كه انسان بايد بدن خود را براي محافظت خود از ديد ديگران پنهان نگه دارند. همان طوري كه بدن خود را از سركما حفظ مي كنيم، از نامحرم هم حفظ كنيم.

-3 زكات پيروزي، بخشيدن و نيكي كردن است.

نعمت ديگري كه وجود دراد، نعمت پيروز شدن برطرف مقابل است كه نبايد بر هر كس و او به حق پيروز شد، مغرور شود، بلكه طرف مقابل را مورد نيكي قرار دهد و طبق قانون با او برخورد كند.امام علي (عليه السلام) الگوي نيكي و پاكي بود، تا جايي كه به امام حسن (عليه السلام) درباره ابن مجلم فرمودند: اگر با ضربت او به شهادت رسيدم، فقط يك ضربت به او بزنيد و بدن او را قطعه قطعه نكنيد.بنابراين زكات پيروز شدن، تلافي و انتقام نيست بلكه بخشيدن و نيكي كردن است.البته منظور از بخشيدن اين نيست كه اگر بر دشمن پيروز شديم، آنها را رها كنيم بلكه منظور اين است كه با آنها بدرفتاري نكرده و مورد شكنجه قرار ندهيم.

-4 زكات سلامتي، اطلاعت از خداوند است.

يكي ديگر از نعمت ها، نعمت سلامتي است كه بايد زكات آن را نيز پرداخت كنيم، و آن به حركت درآوردن سلامتي در جهت اطلاعت از خداوند است نه اين كه به سوي گناه و فساد برويم.

-5 زكات علم، انتشار آن و عمل كردن طبق آن است.

-6 زكات بدن، روزه گرفتن است.

-7 زكات عقل،تحمل نادان است و مقابله به مثل نكردن با آنها مي باشد.

-8 زكات شجاعت،جهاد در راه خداوند است. ومنظور از جهاد مبارزه با نفس هم مي شود.

-9 زكات ثروت،نيكي به همسايه و پيوند با خويشاوند است؛يعني اگر آنها مستحق باشند،ابتدا بايد به آنها انفاق نمود.

-10 زكات داشتن اعتبار و جايگاه اجتماعي،شفاعت و واسطه گري در كارهاي خير است. از تمام روايات گفته شده معلوم مي شود كه زكات،تنها آن چيزي نيست كه در مسائل شرعي به آن اشاره شده است،بلكه شامل تمام نعمت ها مي شود كه ابتدا بايد آنها را بشناسيم و متناسب با آن زكاتشان را پرداخت كنيم.

دیدگاه ها (0)
img