14

مهر

1403


اقتصادی

21 مرداد 1397 09:51 0 کامنت

 صبح ساحل ، اقتصادی - شهناز حاجی قاسمی//  ته لنجی، کالایی که زندگی ملوانان و مرزنشینان با آن پیوند خورده است، در طول سالیان اخیر بارها با ادبیات تندی همچون قاچاق و شبه قاچاق از سوی برخی مسئولان همراه بوده است. 

مسئولانی اغلب مرکزنشین و ناآشنا به مسائل بومی و زندگی مرزنشینان که نه تنها گره‌ای از مشکلات ملوانان نگشودند بلکه هر از گاهی با اظهارنظرهایی غیرکارشناسی و به دور از واقعیت با نسبت دادن حجم بالای قاچاق به ساحل‌نشینان دل آنها را بدرد می‌آورند.

ته‌لنجی، واژه‌ای که ملوانان با آن عجین شده‌اند، این روزها اما حال و روز خوشی ندارد. کالایی که زندگی ملوانان و مرزنشینان با آن پیوند خورده است اما در طول سالیان اخیر بارها با ادبیات تندی همچون قاچاق و شبه قاچاق از سوی برخی مسئولان همراه بوده است.

مسئولانی اغلب مرکزنشین و ناآشنا به مسائل بومی و زندگی مرزنشینان که نه تنها گره‌ای از مشکلات ملوانان نگشودند بلکه هر از گاهی با اظهارنظرهایی غیرکارشناسی و به دور از واقعیت با نسبت دادن حجم بالای قاچاق به ساحل‌نشینان دل مرزنشینانی را که سالیان درازی از این راه ارتزاق میکردند، بدرد می‌آورند.

ملوانان اما هر چند معترض و ناراضی از اهانت‌های برخی مسئولان با تحمل ملالت‌‌ها به کار خود ادامه می‌دهند.کاری که با سلسله محدودیت‌های اعمال شده در طول زمان گذران زندگی را بر آنان روز به روز سخت‌تر و تنگ‌تر نمود.

ته لنجی چیست

طبق قانون «کالای ته لنجی یا ملوانی، کالایی است که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند». ته لنجی امتیازی است که دولت برای ساحل‌‌نشینان لحاظ کرده است تا برای امرار معاش خود بتوانند در هر سفر دریایی به اندازه‌ای محدود کالاهایی را بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کنند. 

معمولا یک لنج حدود 5 تا 6 ملوان دارد که با استفاده از سهمیه ته لنجی امرار معاش می‌کنند. ته‌لنجی یا کالای ملوانی که معمولا حجم‌شان کم است در بازار با اعمال درصدی سود به فروش می‌رسد.واردات کالای ته‌لنجی، حمل و فروش آن زنجیره‌ای از اشتغال را ایجاد می‌کند که بر زندگی مرزنشینان تأثیر قابل توجهی دارد.

ته‌لنجی حق مرزنشینان یا قاچاق

ورادات ته‌لنجی همواره حاشیه‌ساز بوده است. مرزنشینان ته لنجی را حق خود می‌دانند اما برخی دولتمردان و مسئولان ته‌لنجی را قاچاق یا راهی برای برای ورود کالای قاچاق به کشور می‌دانند. 

از طرفی برخی مسئولان بر این باورند که در جهت حمایت از تولیدات داخلی باید واردات کالای ته‌لنجی محدود گردد و برخی دیگر از مسئولان از محدودیت واردات ته لنجی فرا رفته و معتقد به ممنوعیت واردات کالای ته لنجی هستند. در حالیکه بنابر نظر برخی کارشناسان سهم کالاهای ته‌لنجی از واردات کشور به قدری ناچیز است که نمی‌تواند در تولیدات داخلی و بازار تاثیر بگذارد.

از طرفی دیگر ساحل نشینان معتقدند افرادی با بهره‌گیری از زد و بند و رانت‌های ویژه اقدام به واردات کانتینری با حجم بالا از طریق مبادی رسمی مینمایند بطوریکه گاهی در گفتههای مسئولان نیز به آن پرداخته میشود و نسبت دادن مسأله قاچاق به ملوانان اهانت به آنان محسوب میشود. 

ملوانان معتقدند ماهیت کالاهای ته‌لنجی قاچاق نیست و بخش عمده‌ی این کالاها صرف نیازهای معیشتی ملوانان و مردم استان می‌شود و حتی گاهی اوقات حجم کالاهای وارداتی ته لنجی جهت امرار معاش زندگی آنان نیز کفایت نمیکند اما ضعف قانون و عدم هماهنگی میان سازمانهای ذیربط در مبارزه با قاچاق کانتینری باعث ایجاد ظن قاچاق در ملوانان گردیده است.

فراز و نشیب‌های آیین نامه واردات ته لنجی

واردات ته‌لنجی همواره مسأله‌ای حاشیه ساز بوده و در طول سالیان اخیر دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده است و همواره پس از هر تغییری موجی از مخالفت‌ها از سوی ملوانان را به همراه داشته است.

بر اساس آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات هر ملوان سالانه می‌تواند ۶ بار کالا به میزان ۱۵۰۰ دلار با خود وارد کند.

اما این قانون در سال 90 دستخوش تغییراتی شد و از آبان ماه همان سال بخشنامه جدید دولت درباره واردات ته‌لنجی اجرایی شد که براساس آن امکان واردات کالا بدون پرداخت عوارض از 6 به 4 بار سفر کاهش یافت. اعمال این محدودیت از سوی دولت زندگی ساحل نشینان را با چالش‌های جدی روبرو کرد اما دولت پس از اعمال این محدودیت، بار دیگر تصمیم به تغییر مصوبه واردات کالای ته‌لنجی گرفت. 

بنابراین هیات وزیران درجلسه 18/5/1396 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن وتجارت و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از 500 تن و ساماندهی و نوسازی آن شناورها را در 18 ماده مصوب کرد.

براساس این مصوبه مقرر شد، هر ملوان در هر سفر (6 سفر در طول یک سال) 100 میلیون ریال کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کند.

پیش از این مصوبه میزان قانونی و اسمی کالای همراه ملوان در هر سفر برای یک ملوان 40 میلیون ریال بود.

هر چند با اجرای این مصوبه میزان واردات کالا و تعداد دفعات واردات نیز افزایش یافته بود اما این قانون در عمل محدودیت‌های بیشتری برای ملوانان ایجاد می‌کرد زیرا پیش از اجرای مصوبه جدید در عمل و اجرا ملوانان در هر سفر بسیار فراتر از این میزان کالای خارجی بدون پرداخت عوارض گمرکی در قالب ته لنجی وارد می‌کردند.

اوج اعتراضات به واردات کالاهای ته‌لنجی به اجرای این مصوبه برمی‌گردد که اعتصاب بازاریان گناوه در استان بوشهر را به همراه داشت که پس از دخالت و پیگیری نمایندگان و مسئولان استان بوشهر اجرای مصوبه جدید ته‌لنجی به تعویق افتاد و واردات کالای ملوانی به روال گذشته در این استان از سر گرفته شد.

در استان هرمزگان نیز اعتراضات بسیاری از سوی ملوانان صورت گرفت و برخی نمایندگان و مسئولان استانی به اظهارنظر در این باره پرداختند اما برخلاف استان بوشهر، در هرمزگان محدودیت واردات کالای ته‌لنجی اجرا گردید.

اعتراضات گسترده صورت گرفته از سوی ملوانان و بازاریان و همچنین مخالفت نمایندگان و مسئولان استانی سبب شد بار دیگر آیین‌نامه واردات کالای ته‌لنجی اصلاح گردد. 

بنابراین هیات وزیران در جلسه 9/3/1397 به پیشنهاد وزارتخانه‌های کشور، امور اقتصادی و دارایی، صنعت،معدن و تجارت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با اصلاح آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی موافقت کرد. 

براساس این آیین نامه شناورهای دریایی در صورت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بودن ملوانان شاغل در آن شناور، مجازند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف 150 میلیون ریال از معافیت ملوانی شامل معافیت از پرداخت حقوق ورودی و سایر وجوهی که به موجب قانون و مقررات، گمرک مسئول وصول آن است،‌ استفاده نمایند.

حمل کالا از مبدا بنادر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان به گمرکات مجاز به اعمال مقررات ملوانی صرفا در خصوص شناورهای دریایی سنتی زیر 500 تن مشمول تخفیف مجموع سود بازرگانی به میزان 20 درصد است. 

همچنین بر اساس این آیین‌نامه مزایا و تسهیلات شامل شناروهای با ظرفیت کمتر از 500 تن که تاریخ گواهینامه ثبت موقت آنها قبل از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این آیین‌نامه به تأیید سازمان بنادر و دریانوردی رسیده باشد، می‌گردد.

دولت همچنین مالکان شناورها را موظف کرد طبق برنامه‌ زمانبندی اعلامی از سوی کمیته متشکل از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت نفت، نسبت به نصب سامانه فنی ردیاب برای کنترل مصرف سوخت بر مبنای مسافت طی شده و نظارت بر ترددهای دریایی اقدام نمایند.

مروری بر اظهارات دولتمردان ومسئولان کشور درباره واردات ته‌لنجی

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق ایران در سال ۱۳۸۴ در جمع مردم بندر گناوه از این قانون حمایت کرد و گفت: «ما این جا اعلام می‌کنیم ته لنجی هیچ محدودیتی ندارد و نباید به ۴ بار محدود شود و اگر توانستند سالی ۱۲ بار هم بروند، دولت هیچگاه نباید مانع فعالیت‌های سالم مردم باشد آن هم مردمی زحمتکش که روزها و هفته‌ها در دریا جان خودشان را به خطر می‌اندازند تا نان زن و بچه هایشان را تهیه کنند.دولت باید مانع را از پیش پای آنها بردارد.» اما هفده ماه بعد از این وعده، دولت ته لنجی را به شدت محدود کرد و حتی به سوی حذف آن حرکت کرد و باعث لنگر انداختن صدها لنج تجاری شد.

اسحاق جهانگیری نیز در جریان مناظره‌های انتخاباتی ته لنجی را از قاچاق استثنا کرد و گفت: کالاهایی که وارد کشور می‌شود از نظر برخی قاچاق محسوب می‌شود اما از نظر گمرک قاچاق نیست.

ورود کالا از منطقه آزاد قاچاق تلقی نمی‌شود. ته‌لنج از سوی گمرک قاچاق محسوب نمی‌شود و طبقات ضعیف زندگی خود را بر این اساس شکل داده‌اند.

برخی دیگر از مسئولان کشور در اقدامی جنجالی و غیرکارشناسی ته‌لنجی را قاچاق یا شبه‌قاچاق معرفی کرده و بیان کردند حجم زیادی از قاچاق کشور از این طریق وارد می‌شود بطوری‌که بر تولیدات داخلی اثرگذار بوده است. از طرفی آمارهای متناقضی از سوی مسئولان درباره میزان قاچاق منتشر گردید. 

در یکی از آمارهای جنجالی نعمت‌زاده، وزیر وقت صنعت و معدن کشور با بیان اینکه 3 الی 4 میلیارد دلار با عنوان ته لنجی از آب های جنوبی به کشور قاچاق می شود که معادل یک سوم کل قاچاق کشور است، موجی از نارضایتی و اعتراضات را در بین مرزنشینان بوجود آورد در حالیکه گفته‌های برخی دیگر از مسئولان گواه نادرست بودن این آمار وزیر وقت صنعت و معدن بود. 

برخی صاحب‌نظران بر این باور بودند که امکان این حجم عظیم واردات کالای قاچاق توسط ملوانان وجود ندارد و باندهای سازمان یافته اقدام به واردات کانتینری کالای قاچاق به کشور می‌کنند.

فقط در یک مورد رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در واکنش به اظهارات کرباسیان، وزیر اقتصاد که گفته بود هیچ کالای قاچاقی از مبادی رسمی به کشور وارد نمی‌شود، گفت: واردات روزانه 3300 کانتینر کالای قاچاق به کشور و نیز دستگیری اعضای باندی که در عرض 2سال، 1124کانتینر قاچاق به کشور وارد کردند، به خوبی نشان می‌دهد که این گفته‌ها واقعیت ندارد.

برخی دیگر از صاحب‌نظران با بیان اینکه برخی افراد بدنبال انحراف اذهان عمومی از مسأله قاچاق هستند بیان می‌کنند عمده کالای وارداتی ملوانان جهت امرار معاش آنان و مرزنشینان است و حجم آن به قدری ناچیز است که نمی‌توان مسأله قاچاق را به این قشر زحمتکش نسبت داد بلکه افرادی با رانت‌جویی و رشوه اقدام به واردات کانتینری کالای قاچاق از مبادی رسمی کشور می‌کنند اما برخی دیگر از مسئولان با تنگ‌نظری و سخت‌گیری‌های بی‌جا و بدون در نظر گرفتن وضعیت معیشتی زندگی مردم سواحل جنوبی اظهارنظرهایی غیرمنصفانه درباره این قشر زحمتکش نموده و تلاش می‌کنند مسئله قاچاق را به این افراد مرتبط سازند.

بیانات صریح رهبر انقلاب درباره مبارزه با قاچاق

مروری بر بیانات رهبر انقلاب در یازدهم مرداد سال 95 در خصوص مبارزه با قاچاق کالا به خوبی اهمیت مبارزه با قاچاق را نشان می‌دهد.

ایشان به معرفی دو مقوله قاچاق کالا که از آنها با نام‌های «بلای بزرگ» و « قاچاق سازمان یافته» یاد کردند، پرداختند.

در مقوله «بلای بزرگ» فرمودند: «مراد من از قاچاق، فلان کوله برِ ضعیفِ بلوچستانی نیست که می‌رود آن‌طرف یک‌چیزی را برمی‌دارد روی کولِ خودش می‌آورد این‌طرف، این‌ها که چیزی نیست، این‌ها اهمیتی ندارد، با آن‌ها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد؛ اما نوع دوم قاچاق را «قاچاق سازمان‌یافته» معرفی کردند؛ من قاچاق‌های سازمان‌یافته بزرگ را می‌گویم، ده‌ها کانتینر یا صدها کانتینر اجناس گوناگون قاچاق وارد کشور بشود، خب، باید برویم برخورد کنیم با این‌ها؛ ما دولتیم، ما قدرت داریم، ما می‌توانیم به‌طورجدی با این‌ها برخورد کنیم.»

روایت ملوان هرمزگانی از واردات ته‌لنجی

گلایه های محمود ملوان کارآزموده هرمزگانی از تنگ نظری برخی مسئولان و تبعیض در اعمال قانون در استان هرمزگان نسبت به استان بوشهر حکایت از دل پردرد ملوانان استان دارد.

محمود با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ملوانان بدتر شده است از مشکلات خود می‌گوید: سقف واردات کالای ته لنجی 250 دلار است و مازاد بر آن مشمول قوانین گمرکی می‌شود. با توجه به اینکه سالانه حدودا 6 الی 7 بار سفر می‌کنیم، محدودیت های اعمال شده نه تنها رونقی در زندگی ملوانان زحمتکش ایجاد نکرد حتی شرایط معیشتی آنان نیز بدتر گردید. 

وی می‌گوید هزینه های سوخت لنج بصورت آزاد و براساس دلار محاسبه می‌شود و این هزینه ها از درامد ملوان کم می‌گردد و با در نظر گرفتن سایر هزینه های سفر ملوان، در نهایت نه تنها سودی به ملوان نمی‌رسد بلکه گاهی ضرر نیز می‌کند. 

محمود می‌گوید: حتی برای تردد در آب‌های داخلی نیز سوخت آنها آزاد محاسبه می‌شود مثلا برای ماشین‌های سنگین یک بشکه سوخت 70 هزار تومان محاسبه می‌شود اما برای ملوان همان بشکه 500 هزار تومان حساب می شود و در واقع اختلاف قیمت فاحشی وجود دارد که در این زمینه اعتراضات بسیاری از سوی ملوانان صورت گرفته است. هزینه های بالای سوخت و نوسانات ارز باعث بی رونقی کار ملوانان و واردات ته لنجی شده است. بارها شاهد بوده‌ام که لنج ها خالی و بدون بار از دبی به ایران بازمی‌گردند چون با هزینه های سرسام آور و محدودیت های اعمال شده واردات ته لنجی برای ملوانان مقرون بصرفه نیست. 

محمود با گلایه از تبعیض در اعمال قانون و عدم رسیدگی مسئولان استان به مطالبات آنها می‌گوید: در استان بوشهر هر ملوان حداقل 20 کامیونت کالای ته لنجی وارد می‌کند اما در هرمزگان در شهرهای مختلف وضعیت متفاوت است مثلا ملوانان قشمی یک وانت و ملوانان بندرعباس و بندر لنگه 3 وانت کالا وارد می‌کنند. 

علاوه بر محدودیت در میزان واردات کالا، در نوع کالاهای وارداتی نیز محدودیت و تبعیض وجود دارد. لنج های بوشهر که از بنادر دبی بارگیری می‌کنند هر گونه باری و به هر میزانی وارد می‌کنند اما ملوانان قشمی در واردات کالا بویژه مواد غذایی محدودیت دارند در حالیکه قشم منطقه آزاد محسوب می‌شود و از طرفی بسیاری از این مواد غذایی بخشی از فرهنگ مصرفی مردم قشم است و از گذشته تاکنون مردم قشم این مواد غذایی را مصرف میکردند. 

حدود 90 درصد آن مواد غذایی است، گفت: تنها درصد کمی از کالاهای ته‌لنجی به لوازم آرایشی و بهداشتی تعلق دارد و با توجه به هزینه بالای عوازض گمرکی این لوازم، واردات آنها نیز مقرون بصرفه نیست. 

بار ملوان مواد غذایی است که برای امرار معاش خود و بخشی از آن برای فروش در بازار همان شهر وارد می‌شود در حالیکه مسئولان بدون در نظر گرفتن وضعیت معیشت ملوانان و ساحل نشینان زندگی و اشتغال را بر ملوانان سخت نموده اند. 

محمود با اشاره به حقوق ملوانان میگوید حقوق ماهیانه یک ملوان در لنج 300 تنی تقریبا 750 هزار تومان و در لنج 500 تنی تقریبا 900 هزار تومان است و با توجه به سختی کار ملوانان این میزان درامد کفاف زندگی ملوانان را نمی‌دهد. با این وجود برخی مسئولان که توانایی مبارزه با باندهای مافیای قاچاق را ندارند با اهانت به ملوانان و قاچاقچی نامیدن آنها، حجم بالای قاچاق را به آنان نسبت می‌دهند درحالیکه لنج‌های ملوانی ظرفیت حمل این حجم بار قاچاق را ندارد و ملوان نیز از توانایی مالی برای واردات گسترده قاچاق برخوردار نیست بلکه افرادی با رانت و بصورت کانتینری کالای قاچاق وارد کشور می‌کنند. یکی از دلایل برخورد با ملوانان این است که بار ته لنجی ملوانان از طریق مبادی رسمی و گمرک وارد می‌شود و امکان نظارت برای مسئولان بیشتر است و گمان می‌کنند همه قاچاق مربوط به ته لنجی است.

کل بار ته لنجی در یک روز نهایتا یک کانتینر هم نمی‌شود در حالیکه روزانه حداقل ده‌ها کانتینر کالای قاچاق از مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌شود و حتی بار قاچاق به منطقه آزاد قشم نیز می‌رسد.

شریفی نماینده غرب هرمزگان:

ته لنجی فرصتی برای نفس کشیدن ملوانان

شریفی نماینده غرب هرمزگان با بیان اینکه علاوه بر تعریف قانونی برای کالای ته لنجی، یک تعریف عرفی نیز برای ته‌لنجی وجود دارد، گفت: ته‌لنجی فرصتی برای نفس کشیدن ملوانان و ساحل نشینان غیور و پاسداران باغیرت این مرز و بوم است که از سر صدق و اخلاص از مرزهای آبی و خاکی کشور پاسداری می‌کنند.

ملوانان همواره برای ارتزاق و کسب روزی حلال با سختی‌ها و مشکلات بسیاری روبرو بوده‌اند. ارتزاق مرزنشینانی که نه کشاورزی و تولیداتی به خوبی در آنجا شکل گرفته است و نه صنعت و رونق اقتصادی دیگری در سواحل ما شکل گرفته است. در طول تاریخ ارتزاق این مردمان از دریا و مشاغل صیادی، ملوانی و تجارت بوده است که متاسفانه صیادی چندان حال خوشی ندارد. 

ملوانی نیز دستخوش تصمیمات ملال آور مرکزنشینان می‌شود و زندگی ساحل‌نشینان تحت الشعاع قرار می‌گیرد. شریفی در پاسخ به برخی مباحث مطرح شده درباره ظن قاچاق بودن کالای ته لنجی گفت: ته لنجی حقی قانونی، شرعی و عرفی است. 

کسانی که معتقد به قاچاق بودن کالاهای ته لنجی هستند هیچ علمی نسبت به زندگی ملوانان و کالاهای ته لنجی ندارند و با بیان چنین سخنانی در حق ملوانان ظلم روا می‌دارند. کسانی که جنین ادعایی می‌کنند باید از نزدیک زندگی پرمشقت و پراسترس ملوانان را ببینند. 

برخی برای انحراف اذهان عمومی از قاچاق‌هایی که بصورت مافیایی و سیستماتیک به اقتصاد کشور ضربه می‌زنند موضوع ته لنجی را مطرح می‌کنند تا آن موضوع تحت الشعاع قرار بگیرد. در حالیکه مقام معظم رهبری نیز به این موضوع اشاره فرموده‌اند. هیچکس در کشور درباره مبارزه با قاچاق تردیدی ندارد اما فهم ما از قاچاق بسیار مهم است زیرا قاچاق پدیده ای است که در بعد کلان به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کند و ته‌لنجی نمی‌تواند قاچاق باشد. 

اگر مرزنشینان را از حق طبیعی آنان محروم کنیم جفای بزرگی در حق آنان روا داشته‌ایم. اگر توانایی ایجاد اشتغال برای جوانانمان را نداریم لااقل عرصه زندگی را بر آنان تنگ نکنیم. 

شریفی در ادامه افزود: نمی‌توان حجم بالای واردات را به کالاهای ته لنجی نسبت داد چراکه ته لنجی حتی نمی‌تواند نیاز مردم همان استان را تأمین کند. متاسقانه در گذشته مباحثی مطرح شده بود که در مناطق آزاد ما قاچاق‌های کلان صورت می‌گیرد در حالیکه با بررسی های انجام شده مشخص گردید که این موضوع صحت ندارد. در بحث ته لنجی هم واقعا اینگونه نیست. مقدار واردات ته لنجی رقم بسیار ناچیزی است و مقدار آن در حدی نیست که نظم بازار را بهم بریزد. هر چند حمایت از تولیدات داخلی دغدغه همه مردم است و برای استفاده از کالای ایرانی باید فرهنگ سازی صحیح صورت گیرد.

واردات کالاهای ته‌لنجی در بخش محدودی از کشور صورت می‌گیرد و برای امرار معاش ساکنین نوار ساحلی و ملوانان است و این عرف و رویه ای است که سالیان طولانی در جهت حمایت از زندگی ملونان و ساحل نشینان وجود داشته است. شریفی افزود: در آیین نامه جدید وضعیت تاجر، ملوان و صاحب لنج در نظر گرفته شده است. 

برای لنج دار قیمت سوخت که در گذشته بصورت آزاد محاسبه می‌شد اکنون به قیمت داخلی محاسبه می‌شود. در این آیین نامه 20 درصد تخفیف سود بازرگانی برای تاجر لحاظ شده است. 

شریفی ضمن تشکر از پیگیری و اهتمام دکتر همتی استاندار هرمزگان و دکتر حیدری مدیر کل امور مرزی وزارت کشور، گفت: متاسفانه گاهی اوقات در اجرای این آیین نامه توسط دستگاههایی که مرتبط با امر دریا هستند، اعمال سلیقه صورت می‌گیرد و این امر نگرانی‌هایی را برای مردم و ساحل نشینان بوجود آورده است. اجرای آیین نامه باید ضابطه مند و براساس مشی تعریف شده قانونی باشد تا سلیقه‌گرایی و گاها تنگ نظری‌ها سایه بر ارتزاق قانونی و عرفی و اشتغال مردمان این خطه نیندازد که در همین راستا جلساتی با متولیان امر در مرکز به ویژه دکتر حیدری مدیر کل امور مرزی وزارت کشور برگزار شد. درخواست ما از این دستگاهها این است که وضعیت معیشتی مردم را ببینند. 

شریفی با اشاره به جلسات متعدد برگزار شده در بندرلنگه با حضور نماینده ملوانان و مسئولان ذیربط گفت: در زمینه بهداشت کالاهای ته لنجی بررسی‌های لازم صورت گرفت و در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد. در بحث میزان واردات نیز استان‌های دیگر گلایه مندند که شهرستان‌های هرمزگان بیشترین میزان واردات کالاهای ته‌لنجی را دارند. در حوزه کاری بنده یعنی بندرلنگه همکاری خوبی صورت گرفته است. هر چند منتی بر سر ملوانان نیست و آنان باید امکان واردات بیشتری داشته باشند اما از طرفی اجرای آیین نامه لازم است.

در جلسه ای که با مدیر کل امور مرزی کشور برگزار شد تصمیم بر اجرای آیین‌نامه گرفته شد تا در صورتی که نیاز به حمایت و کمک بیشتری احساس شود بار دیگر آیین نامه اصلاح گردد. در حال حاضر در حوزه بندرلنگه مشکل خاصی گزارش نشده است و اگر موردی وجود داشته باشد از طریق مسئولان مرتبط پیگیری و رایزنی می‌کنیم. ضمن اینکه دولت نیز نباید مانع فعالیت‌های سالم مرزنشینان شود. در صورتی‌که اشتغال ملوانان با مشکل مواجه گردد حوزه‌های دیگر نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد. 

شریفی گفت: همه تلاش‌ها جهت تسهیل و تسریع شرایط واردات کالاهای ته‌لنجی صورت گرفته است اما شاید قادر به جلب رضایت کامل ملوانان نبوده باشیم که از این بابت عذرخواهی میکنم اما ملوانان بدانند در این زمینه حمایت‌های قانونی از ملوانان صورت می‌گیرد و اگر مواردی وجود داشته باشد که به ما انعکاس داده شود حتما پیگیری میکنیم. نماینده غرب هرمزگان عنوان کرد: با وجود تمامی تلاش‌های صورت گرفته باز هم ملوانان تحت فشار قرار می‌گیرند که علت آن بخشی نگری و سلیقه گرایی در اعمال قانون است که ما به این موضوع ورود کرده‌ایم و در صورت نیاز تذکرهای لازم داده شده است. باید بین دستگاههای متولی امر ته لنجی همدلی و هم‌افزایی صورت پذیرد در غیراینصورت بهای آن را ملوانان پرداخت خواهند کرد. 

شریفی ضمن تایید وجود نگا‌ه‌های متفاوت نسبت به مقوله ته لنجی گفت: در اعمال این آیین نامه بیشتر سلیقه حاکم است درحالیکه بنا بود با اجرای این آیین نامه سلیقه‌گرایی حذف شود. هر چند در مقاطعی تنگ نظری‌هایی از سوی برخی مسئولان وجود داشته است اما سایر مسئولان نهایت همکاری را داشته‌اند و امیدواریم بتوانیم در جهت افق باز و در راستای کمک به ملوانان حرکت کنیم.

نکته آخر اینکه صبح ساحل این آمادگی را دارد که نظرات سایر نمایندگان استان، مدیران و مسئولان مرتبط، درباره مشکلات ملوانان و واردات کالاهای ته‌لنجی منتشر نماید.

 

دیدگاه ها (0)
img