13

مهر

1403


اجتماعی

06 دی 1391 09:00 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ فرهنگ شهروندی جزء ضروری زندگی در شهر و لوازم انکار ناپذیر تمدن در هر دوره ای است و اینکه گسترش طولی و ارتقای شهرها، چنانچه با مقتضیات فیزیکی و فرهنگی خود همراه نباشد، نه تنها مددرسان انسان مدرن نیست که آفتی بزرگ برای او به شمار خواهد رفت. احتمالا برای شما پیش آمده که در پیاده رو یا سوار بر خودرو  در حال تردد هستید چشمتان به خودرویی می خورد که سرنشین آن، بدون توجه به حق شهروندی،دستش را از خودرو بیرون می آورد و آشغال را در خیابان می ریزد که این امر باعث عصبانیت و ناراحتی شما و رهگذران می شود.اگر این شهروند لحظه ای  به خود می اندیشید که این خیابان مال همه است و آشغال را در پلاستیک نگه می داشت تا آنکه سطل زباله ای را می یافت  و آن را در سطل می ریخت، در واقع به فرهنگ شهروندی احترام گذاشته است.مقوله فرهنگ شهروندی یک مبحث صرفا فرهنگی نیست بلکه مقوله ای چند وجهی است که ردپای تاثیر و تاثرات آن را در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی امنیتی باید دنبال کرد.  بر این اساس ورود به مبحث فرهنگ شهروندی و سرمایه گذاری جدی برای ارتقاء بهینه این فرهنگ در سطح شهر، از ضروری ترین فعالیت فرهنگی است .

طرح ارتقاء فرهنگ شهروندی حرکت جدی در راستای تحقق شهر اسلامی

مدتی که  سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس طرح ارتقاء فرهنگ شهروندی را دنبال می کند و  مدیرعامل این سازمان،هدف اصلی طرح ارتقاء فرهنگ شهروندی حرکت جدی در راستای تحقق شهر اسلامی در ابعاد محیطی، اجتماعی ومدیریتی دانست. این طرح بر اساس هندسه حرکت به طراحی و اجرای برنامه ها و پروژه های فرهنگی و آموزشی در مسیر ارتقای فرهنگ شهروندی در شهر خواهد پرداخت.معظمی گودرزی با حضور در خانه مطبوعات هرمزگان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شهر اسلامی شهری است که قوانین،روابط انسانی و فضای شهری آن بر اساس اصول و اخلاق اسلامی دایر و برقرار باشد ادامه داد: بدون ارتقاء فرهنگی شهروندی حرکت به سوی توسعه همه جانبه شهرها غیر ممکن می باشد. وی در ادامه اهداف کلی طرح را اصلاح  ارتباط شهروندان با محیط شهری، اجتماع انسانها و مدیران شهری عنوان و اظهار داشت : مهمترین هدف نسبت به محیط شهری، تامین آگاهی ها و مهارت های زندگی در شهر است که ارتقاء آگاهی و مهارتها در خصوص ارتباط با شهروندان دیگر در بخش اجتماع انسانها و آگاهی بخشی در خصوص حقوق متقابل شهروندان از محیط شهری در بخش مدیران شهری می باشد.معظمی گودرزی دیگر اهداف اختصاصی طرح را زمینه سازی پرورش عقلانیت عمومی جامعه در ارتباط بامحیط شهری، زمینه سازی برای قرار گرفتن محیط شهری به عنوان مظهری از نعمت های الهی و عامل ایجاد کننده ی آرامش و شور درونی، زمینه سازی استفاده عادلانه از محیط شهری در جهت رفع نیازها ذکر کرد. وی زمینه سازی شکل گیری هویت شهروندان با توجه به مولفه های تاریخی،طبیعی و فرهنگی شهر و زمینه سازی در جهت سیر و سفر شهروندان(درون و بیرون شهر) را از دیگر اهداف عنوان نمود.

مخاطبان طرح ارتقاء فرهنگ شهروندی

معظمی گودرزی مخاطبان طرح ارتقاء فرهنگ شهروندی را تمام شهروندان ساکن در شهر بندرعباس عنوان کرد اما به واسطه تاثیرپذیری بیشتر، از نظر سنی کودکان و نوجوانان و از نظر تفکیک جنسیتی، به دلیل تاثیرگذاری بیشتر بانوان مخاطب طرح می باشند.مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس افزود: خدمات عمومی طرح اعم از فعالیت های تبلیغی و آموزشی که بخش عمده برنامه ها می باشد برای تمام رده های سنی و جنسی طراحی و اجرا شده است. معظمی‌گودرزی با بیان اینکه در حال حاضر اجرای طرح ارتقا فرهنگ شهروندی به عنوان یکی از اولویت‌های این سازمان در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: حقوق فرزندان و حقوق خانواده دو آیتمی است که در این طرح مورد تأکید قرار دارد.وی حفظ فضای سبز و پارک ها، حمل و نقل عمومی، ترافیک، پسناند_ بازیافت و نظافت شهری، حفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی، حفظ محیط زیست، مدیریت شهری، زیباسازی و مبلمان شهری، آتش نشانی و مسائل ایمنی را از موضوعات محیط شهری اعلام کرد.

طرح ارتقاء فرهنگ شهروندی برای یکسال در شهرستان بندرعباس

معظمی گودرزی از اثرگذاری ۵ ساله این طرح خبر دادو افزود: طرح ارتقاء فرهنگ شهروندی برای یکسال در شهرستان بندرعباس تعریف شده است که در حال حاضر درمراحل اولیه معرفی طرح در قالبهای اجرایی فضاسازی شهری وتبلیغی و فرهنگی هستیم و در چند روزآینده وارد مباحث ایمنی خواهیم شد .این مقام مسوول با بیان اینکه این طرح در شهر بندرعباس برای اولین بار اجرا می شود تصریح داشت: تعداد بیش از ۲۰ عدد بیلبرد در سطح شهر بندرعباس برای این طرح در نظر گرفته شده که نشریات، صداوسیما و کانونهای فرهنگی مساجد در کنار آن قطعا نقش مهمی را ایفا خواهند کرد.

اطلاع رسانی فرهنگی در حوزه مدیران شهری و شهروندان

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس، وظیفه اصلی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس را اطلاع رسانی فرهنگی در حوزه مدیران شهری و شهروندان اعلام کردو بیان داشت:طرح مذکور طرحی فرهنگی است و اصل بر طمانینه و تدریج است وبه هیچ وجه نمی توان از فعالیتی در بازه زمانی کوتاه انتظار تاثیری عمیق و بادوام داشت و با توجه به شرط زمان در اجرای موفق طرح فاز اولیه طرح به مدت یکسال و فازهای بعد در سال های آتی انجام می شود.

مشارکت شهروندان اصلی ترین رویکرد برای رفع مشکلات شهری

مشارکت شهروندان اصلی ترین رویکرد برای رفع مشکلات شهری است. این مطلب را معظمی گودرزی بیان کرد و ادامه داد:باید به گونه ای برنامه ریزی شود که  شهرنشینان به شهروندانی مسئول تبدیل شده و بتوانند به شکلی هدفمند، سرنوشت خود، دیگران و شهرشان را بر عهده گیرند. وی با اشاره به اینکه به منظور تحقق این مهم، برنامه ها و سیاست های متعددی تدوین شده است، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در طرح های فرهنگی نمی توان دربازه ای زمانی کوتاه، انتظار تاثیری عمیق و بادوام داشت. این طرح نیز طولانی مدت و به مداومت در آموزش نیاز دارد.

معظمی گودرزی  در پایان گفت:سامانه پیامک شهروندی ۱۰۰۰۰۳۶۲۷ با عضویت رایگان در سطح شهرستان بندرعباس راه اندازی شد.

دیدگاه ها (0)
img