13

مهر

1403


ورزشی

06 دی 1391 08:57 0 کامنت

صبح ساحل، ورزشی _ چندی پیش به بهانه تجلیل از پیشکسوتان ورزش آموزشگاه‌ها به همراه حسین‌امینی‌زاده کارشناس مسئول تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش ناحیه 2 بندرعباس به دیدار هلاکو نیکخواه نخستین رئیس (مدیرفنی) بومی تربیت‌بدنی استان رفتیم. 

روستای بلندو از توابع بخش مرکزی درغرب بندرعباس سال‌هاست، پذیرای مردی است که نسل جوان ما کمتر او را می‌شناسند واین کوتاهی متولیان ورزش که دراین ‌سال‌ها کمتر از او سراغی گرفته‌اند وتلاشی هم برای معرفی او وخدماتش به ورزش استان نکرده‌اند. مردی که به حق می‌بایست او را یکی از بنیانگذاران تربیت‌بدنی نوین دراستان به شمار آورد. با راهنمایی دخترش که او نیز به پیروی از پدر از مربیان تربیت‌بدنی وشاغل درمدارس ناحیه 2 می‌باشد، واردخانه‌ی استاد می‌شویم. چند دستگاه سواری لندرور درگوشه وکنارحیاط منزل یادآور سال‌های نه چندان دور طبیعت نوردی درگوشه‌وکنار ایران است. وارداتاقاش می‌شویم. به استقبال‌مان می‌آید. گرچه ایستادن و راه‌رفتن به دلیل مشکلات حاد معضلی بر او سخت وناممکن شده است، اما ایستادگی واستقامت را می‌توان درچهر‌ه‌ی مصمم‌اش به خوبی دید.

وی درفروردین سال 1315 در لافت ازتوابع جزیره قشم دیده به جهان گشوده است. مادرش بلوچستانی وپدرش از اهالی لارستان فارس بوده است. اما او خود را هرمزگانی می‌داند، تحصیلات ابتدایی را در دبستان مشیردوانی ومتوسطه را در دبیرستان جاوید(ابن‌سینای‌فعلی) به پایان رسانید. همچنین در ادامه‌ی تحصیلات موفق به اخذ فوق‌دیپلم تربیت‌بدنی از دانش سرای تهران گردید. قابلیت‌های منحصربه‌فرد جسمانی وهوش وذکاوت ذاتی او درعرصه‌ی ورزش موجب شد تا از طرف اداره فرهنگ(آموزش وپرورش) برای شرکت در دوره‌های آموزشی عازم تهران شود. پس از اتمام موفقیت‌آمیز این دوره‌ها درسال 1337 به عنوان نخستین مدیرفنی بومی استان منصوب شد وتاسال 1340 عهده‌دار این سمت بود. درهمین سال‌ها بود که باشگاه‌های ورزشی امید وآرش تاسیس شد واستاد نیکخواه درآمد حاصل از پست مدیریت فنی خود را صرف کمک به اداره‌ی این دوباشگاه می‌کرده است. استان هرمزگان دراولین دوره‌ی مسابقات ورزشی که زیرنظر استان کرمان وبا حضور شهرهای سیرجان، رفسنجان، کرمان، بم وبندرعباس برگزار می‌گردید، شرکت کرد وتیم‌های دوومیدانی، والیبال و فوتبال اعزامی از بندرعباس نتایج خوبی کسب کردند. شش مدال رنگارنگ کشوری حاصل تلاش او در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله شنا و والیبال است. مهارت او در تیراندازی زبانزد عام‌وخاص بود.به عنوان یک دونده‌ی ماراتن حدفاصله قله‌ی کوه «گنو» تا بندرعباس را طی کرده است. از دیگر فعالیت‌های مقهورانه‌ی او شناکردن مسیردشوار وخطرناک حدفاصل ساحل «گچین» تا منطقه‌ای به نام«کُنارشنگی» در لافت قشم است که تنگه‌ای است با جریان شدید آب تا آن جا که گاهی کار را برشناورهای غول‌پیکر هم دشوار می‌سازد ودرجای خود یک رکورد محسوب می‌شود. او درخاطرات خود به شناکردن مسیر رفت‌وبرگشت از ساحل بندرعباس تا محل کشتی«سوخته» که هم‌اکنون نیز آثارآن درمسیر دریایی بندرعباس تا قشم مشاهده می‌شود،اشاره ‌می‌کند. دراین مسیرمرحوم علی علوی مقدم موسس باشگاه نیرو وتندرستی واز نوابغ ورزشی استان همراهی می‌کرده است. از دیگر فعالیت‌های استادنیکخواه «ایران‌گردی» با موتورسیکلت بوده است که درفصل تابستان وبه هنگام تعطیلی مدارس صورت می گرفت. . با نگاهی به گذشته وبررسی امکانات جاده‌ای آن زمان می‌توان به خوبی دریافت که این مهم تنها از عهده‌ی کسانی برمی‌آید که اراده‌ای پولادین وشجاعت و شهامتی کم‌نظیر داشته باشند.یکی از ماندگارترین فعالیت‌های استادنیکخواه اهتمام دربنیان نهادن نخستین خشت‌های دیوار اداره تربیت‌بدنی واستادیوم ورزشی تختی با کمک ویاری اهالی ورزشکار و ورزش‌دوست دو محله‌ی قدیمی«سیم‌بالا» و «سرریگ» بندرعباس است.ساختمان این مجموعه درحاشیه خور«گورسوزان» وبا هزینه‌ی سه‌هزارتومان آغاز شد مدتی بعداین محدوده به انبار سنگ کرومیت تبدیل شد ولی با پیگیری‌های انجام شده وپشتیبانی ودخالت اعضای وقت انجمن تربیت‌بدنی شهر آن زمان فرح‌بخش، خیراندیش وبلوکی سنگ‌های کرومیت به ضلع شرقی خور«گورسوزان» منتقل شد. این مجموعه ورزشی هم‌اکنون یکی از ارزشمندترین اماکن ورزشی استان در قلب شهر بندرعباس است وروزانه پذیرای بسیاری از ورزشکاران علاقمنداز زن‌ومرد وپیروجوان می‌باشد.براستی جای بزرگانی چون استادنیکخواه در بسیاری از همایش‌های ورزشی و تجلیل از پیشکسوتان ورزش استان جداً خالی است. چه کسی یا چه کسانی سزاوارتر از امثال این بزرگواران برای پاس داشتن وادای احترام!

بگذارید به رسم ادب واحترام صمیمانه‌ترین درودهای خود را تقدیم ایشان کنم و برای این عزیز از درگاه خداوند بزرگ عمر باعزت وسلامتی روزافزون مسئلت نمایم                               *حمیدرضا سایبانی

دیدگاه ها (0)
img