13

مهر

1403


اقتصادی

28 مرداد 1397 08:12 0 کامنت

صبح ساحل ، اقتصادی - مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان با اشاره به رشد تمایل سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان گفت: حمایت از صنایع کوچک موثرترین راه برای خروج از رکود اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت در بین اقشار ضعیف جامعه است. 

سید امیر امیری‌زاد با گرامی‌داشت روز حمایت از صنایع ‌کوچک اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان هرمزگان، روند توسعه صنعتی استان را در دستور کار قرار داده است.   

وی در ادامه با تبریک 21مرداد ماه به همه صنعت‌گران به ویژه فعالان حوزه صنایع کوچک افزود: در رابط با اهمیت این روز همین بس که مقام معظم رهبری مکررا بر حمایت از صنایع کوچک و متوسط تاکید داشته و دارند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان در ادامه با اشاره به چند مورد از سخنان پر بار مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت صنایع کوچک و متوسط بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های متعدد، بارها به صراحت بر حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط به عنوان یکی از محورهای اقدام و عمل در راستای اقتصاد مقاومتی تاکید کردند که در وضعیت کنونی کشور که درگیر جنگ اقتصادی و تشدید تحریم‌ها هستیم از موثرترین راهکارها در پیروزی در این برهه است.

امیری‌زاد با بیان اینکه 92 درصد از صنایع کشور را صنایع کوچک و متوسط تشکیل داه است، بیان داشت: این میزان صنعت بیش از یک میلیون شغل در کشور ایجاد کرده و بالغ بر 48 درصد اشتغال صنعتی کشور مربوط به صنایع کوچک و متوسط است.

وی در ادامه تصریح کرد: صنایع کوچک و متوسط نقش بسزایی در خروج اقتصاد کشور از رکود و توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف به ویژه طبقات پائین جامعه دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان با بیان اینکه این صنایع بیش از 17 درصد ارزش تولیدات کشور و 11/5درصد صادرات غیر نفتی کشور را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: در واقع اقتصاد مقاومتی در تولید و صنایع کوچک و متوسط نمود پیدا می‌کند، چراکه نمونه بارز یک اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا است، که محور اصلی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

امیری‌زاد با تشریح صنایع کوچک و متوسط ادامه داد: تا پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی تنها حدود 900 واحد صنعتی و کارخانه در کشور فعالیت داشت که به لطف این انقلاب و کار جهادی امروز این آمار به 800 شهرک صنعتی در حال بهره‌برداری و بالغ بر 88هزار واحد صنعتی که 81 هزار واحد آن صنایع کوچک است رسیده است.

وی در ادامه افزود: در استان هرمزگان نیز تا دهه 60 هیچ شهرک صنعتی وجود نداشت اما امروز 26 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب و 19 شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره‌برداری با بیش از 400 واحد صنعتی و 550 طرح صنعتی در حال ساخت در شهرک‌های صنعتی استان داریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان هرمزگان با اشاره به برگزاری بزرگترین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک برای نخستین بار در تهران گفت: این نمایشگاه عظیم با حضور بیش از  1300 واحد صنعتی در مصلی بزرگ تهران و به پیشنهاد مقام معظم رهبری برگزار گردید.

امیری‌زاد با اشاره به میزان اشتغال ایجاد شده در صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی استان و اهمیت آن، بیان داشت: این صنایع بیش از 5هزار و 200 نفر اشتغال در استان  ایجاد کرده که حاصل سرمایه‌گذاری بزرگوارانی است که صرف نظر از هرگونه هدر رفت مالی، برای تولید و اشتغال همت گماشته و سرمایه خود را به شهرک‌های صنعتی آورده‌اند.

وی ادامه داد: همین مبالغ یک الی دو میلیاردی که خیلی‌ها بدون هیچ دغدغه‌ای خرج تجملات، دلالی ارز و ... و یا سپرده‌گذاری بانکی می‌کنند، تا سودی به دست آورند، می‌تواند راه نجات امروز اقتصاد کشور باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان هرمزگان در ادامه سرانه ایجاد هر شغل در صنایع کوچک را 150 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این رقم در مقابل ایجاد شغل در صنایع بزرگ به مراتب کمتر است.

امیری‌زاد با پرداختن به اهمیت صنایع کوچک نسبت به صنایع بزرگ‌تر ادامه داد: انعطاف‌پذیری در مقابل نوسانات اقتصادی، امکان تغییر محصول، حجم سرمایه‌گذاری کم و راه‌اندازی در حداقل زمان از مهمترین دلایل اهمیت این صنایع است که البته بایستی توجه داشت که صنایع کوچک نیاز به آموزش سطح بالا نداشته و می‌توان با سرعت و با استفاده از توان شرکت به صورت یارانه‌ای و کمترین هزینه صورت پذیرد.

وی در ادامه بیان داشت: از آنجایی که علت موفقیت واحدهای صنعتی بزرگ که توانسته‌اند رونق یابند شروع از واحدهای کوچک بوده ، ما نیز در راستای حمایت از صنایع کوچک و متوسط تلاش می‌کنیم و بسته‌های حمایتی مختلفی را در شهرک‌های صنعتی استان در نظر گرفته‌ایم.

این مسوول ادامه داد: بالغ بر 18/5درصد از قرادادهای سرمایه‌گذاری صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان در سال گذشته بوده که بیانگر رشد تمایل سرمایه‌گذاری صنعتی در استان است و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این میزان رشد بیشتری داشته باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان در بخش پایانی سخنان خود با ابراز امیدواری نسبت به توسعه صنعتی هرمزگان تاکید کرد: این استان ظرفیت تبدیل شدن به یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور و منطقه را دارد

دیدگاه ها (0)
img