14

مهر

1403


فرهنگی و هنری

13 شهریور 1397 08:02 0 کامنت

 صبح ساحل ، هنری -  صدف محمودی:نمایش «موغلی پنا» براساس نمایشنامه ی معروفی از فدریکو گارسیا لورکا  به نام خانه برناردآ آلبا که اثری از گروه تئاتر آیینه جنوب  است از 7  شهریورماه در پلاتو آفتاب بندرعباس  به روی صحنه رفته است و تا 16 شهریور ماه ادامه دارد. این نمایش در ساعت 20 هر روز اجرا می شود.  

به گزارش صبح ساحل نویسنده و کارگردان این نمایش علیرضا داوری ست و سارا توکلی (موغلی پنا)، سیما پورسالاری (بی بی)، فهیمه فرهانی (زیورک)، سعیده زارعی (حمیده)، معصومه قدرتی (سهیلو)، مریم سالاری نسب (حوری)، عاطفه مسجدی (فاطک) و  فتحیه بقایی (زبیده) در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

نازیلا داوود(منشی صحنه)، مجید جمشیدی ( مشاور کارگردان و مدیر اجرایی)، عبدالرضا سهرابی ( طراح موسیقی)، مهرداد ذاکری، علی پیلارام، علی اسدی، مسلم شیرعلی، عبدالرضا سهرابی ( گروه موسیقی)، یونس دهقانی(طراح لوگوتایپ)، سجاد طهماسبی، رضا رمضان پور(طراحان نور)، سمیه دهقانی ( طراح لباس)، حکیمه درغال، شبنم درسخوان، زکیه دستواره، فرزانه پوردادخدایی فولادی، شهلا ابراهیمی، معصومه بارانی، فاطمه خبر، پروانه بینایی، مریم پرمر، بتول میرزاده، آسیه زارعی، معصومه قدرتی ( دوخت لباس)، علیرضا داوری(طراح صحنه، پوستر و گرافیک) سیما پورسالاری، مریم سالاری نسب(طراحان گریم)، معصومه جعفری، نسرین جعفری(مدیران صحنه)، فرشید روا، مسیح مرادی ( دستیاران صحنه)، محمد درخشانی، مقداد محبی ( امور گیشه)، عاطفه مسجدی ( تبلیغات محیطی)، مجید جمشیدی، نازنین پورهادی، مونا شرفی ( عکاسان) از عوامل این نمایش هستند.

لورکا نمایش نامه خانه برنارد آلبا را در5 سال آخر زندگی اش نوشت. این نمایش هر چند در زمان حیاتش فرصتی برای اجرا نیافت، اما  ۹ سال  پس از کشته شدن او برای اولین بار در ۱۹۴۵ در آرژانتین به روی صحنه رفت.

خانه برنارد آلبا نیز  همچون دیگر کارهای لورکا بازگو کننده دوران سیاهی از زندگی زنان است که  وقتی مردان هم در زندگیشان حضور ندارند خودشان قوانین و سنتهای  دنیای مردسالار را حتی بهتر از مردان به اجرا می گذارند.

در حقیقت تراژدی خانه برنارد آلبا هم چون نمایشهای عروسی خون و یرما  تراژدی مرگ عشق و شور جوانی است.

تصویری که  لورکا در خانه برنارد آلبا از زندگی زنان ارائه میدهد، تصویری از روابط آدمها در یک روستا در اسپانیا است تصویری است از  جامعه ای که قرن ها سنن و قوانین دنیای مرد سالار را با خود حمل کرده، تصویری از یک دیکتاتوری کهنه و عقب مانده با همه زنجیرهایش است که در حال پوسیدگی می باشد. نمایش خانه برنارد البا در واقع فریاد اعتراض عشق و شور انسان برای زیستن است علیه جامعه ای با فرهنگی متزلزل، لنگان و منجمد.

این نمایش به نوعی تراژدی دردناک زنان در اجتماعی مرد سالار است و تصویری از حاکمانی است شبیه ایران امروز ما که امیدها و شور انسان برای زیستن  را  پایمال می کنند. و زنان جوان جامعه بیشترین  قربانیان آن هستند.

 فدریکو گارسیا لورکا در خانه برنارد آلبا از روابط برنارد آلبا و دخترانش سخن میگوید. تاثیری که این نمایش به جا میگذارد هم اندوهناک است و هم تکان دهنده. در حقیقت تصویری از دنیای زنان و عشقشان است که در میان سنتهای دست و پاگیر زندانی شده اند و لورکا بقو ل خود قصه  همان پرنده زنده ای  که او را محکم در دستانت گرفته باشی و به او اجازه پرواز ندهی را در این نمایش به نوع دیگری تکرار میکند.

علیرضا داوری کارگردان نمایش  "موغلی پنا" پیشتر در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا بیان کرد: : این اثر قرار بود نخستین محصول نمایشی دپارتمان تئاتر دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر خلیج‌فارس باشد که با همکاری گروه تئاتر آیینه جنوب شروع به فعالیت کرد.

علیرضا داوری اظهار کرد: گروه تئاتر آیینه جنوب یکی از گروه‌های فعال و با سابقه درخشان تئاتر استان هرمزگان است که با رویکرد آیینی، پژوهشی در راستای باورهای عامیانه و اسطوره‌های هرمزگان، اجراهای موفقی را به روی صحنه برده است.

وی ادامه داد: تمرینات نمایش «موغلی پنا» به نویسندگی و کارگردانی بنده با همراهی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر خلیج‌فارس به مدیر گروهی تئاتر و ریاست استاد مهدی عطایی دریایی به‌عنوان یک پروژه علمی، پژوهشی، دانشگاهی باهدف راه‌اندازی دپارتمان تئاتر دانشگاه، باهدف جذب فارغ‌التحصیلان رشته نمایش این مرکز، جهت تولید و اجرای نمایش شروع به فعالیت کرد.

کارگردان نمایش "موغلی پنا" اظهار کرد: این نمایش نام یک قابله جنوبی از شهرستان رودان است که به یکی از شخصیت‌های معروف متل "اوفینا" به دلیل حاذق بودن در کارش مطرح‌شده است.

وی با بیان اینکه این شخصیت مترادف شخصیت "خاله رورو" در فرهنگ عامیانه ایران است که در بازی‌های شادمانه عروسی‌ها در قدیم اجرا می‌شده است، تصریح کرد: این اثر اقتباسی وفادارانه از نمایشنامه مطرح «خانه برناردا آلبا» اثر فدریکو گارسیا لورکا اثر نویسنده فقید اسپانیایی است که از مطرح‌ترین شاهکارهای ادبیات نمایشی جهان محسوب می‌شود.

گروه تئاتر آیینه با اقتباس از این اثر و شخصیت‌ها به بررسی وضعیت و جایگاه زنان در دوره‌ای از تاریخ اجتماعی هرمزگان پرداخته است. 

داوری خاطرنشان کرد: این اثر در نیمه دوم شهریورماه سال گذشته در سالن کوثر شهرستان پارسیان (گاوبندی) افتتاح و به اجرای عمومی درآمد که با استقبال بی‌نظیر مردم پارسیان (گاوبندی) مواجه شد. 

پس از حضور موفق در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از هفتم الی شانزدهم شهریورماه در سالن پلاتو آفتاب بندرعباس به روی صحنه رفته است.

کارگردان نمایش "موغلی پنا" با اشاره به اینکه استان هرمزگان یک معدن بسیار گران‌بها از ایده‌های ناب نمایشی بر اساس خرده باورها، افسانه‌ها، اسطوره‌ها و آئین‌های بومی است که سال‌هاست دست‌نخورده و بکر باقی‌مانده‌اند، اضافه کرد: تمام تلاش من در طول این یک دهه این بوده است که به کمک عنصر درام، این میراث به‌جامانده‌ی شفاهی را به‌صورت مکتوب درآورم که هنوز برای سنجش و قضاوت موفقیت یا عدم موفقیت ام در این زمینه قدری زود است. هرچند که گذر زمان منصف‌ترین قاضی برای قضاوت آیندگان است.

 داوری در پاسخ به اینکه تا چه زمان این بستر فرهنگی می‌تواند پاسخگوی نمایش‌های گروه باشد، با مخاطبان این آثار است، بیان کرد: خوشبختانه آثار گروه بازتاب و بازخورد خیلی خوبی را چه در جشنواره‌ها و چه در اجراهای عموم داشته است که اکثراً مشوق ما برای ادامه مسیر بوده‌اند. 

وی در خصوص نحوه گزینش بازیگران، افزود: در این پروژه علاوه بر حضور دانشجویان رشته تئاتر دانشگاه مرکز علمی کاربردی خلیج‌فارس از حضور بازیگران زن با سابقه تئاتر استان هرمزگان نیز بهره‌برداری شده است که عضو یا پایه‌گذار گروه‌های مطرح استان هرمزگان از جمله «تئاتر کارگاه»، «آنامیس»، «گلپنگ»، «لوار» و «تئاتریکال» را نام برد.

داوری ادامه داد: خوشبختانه این افتخار نصیبم شد که بهترین‌ها را در کنارم داشته باشم. کار کردن با حرفه‌ای‌ها تناسبات خودش را دارد، در عین اینکه به‌هرحال سختی‌های خودش را هم به همراه دارد.

داوری عنوان کرد: به‌هرحال جمع شدن این تعداد یکجا در کنار هم قدری کنجکاوی برانگیز است ولی خدا را شکر با فضایی که آقای رضا جوشعار مدیریت فرهنگسرای طوبی در اختیار گروه قرار داد، شرایطی را برایم فراهم آورد که در امنیت کامل تمرینات را به خلاقانه‌ترین شکل اش به‌پیش ببریم که همین‌جا از جانب گروهم قدردان زحمات و حمایت ایشانیم.

وی در پایان گفت: اثر بعدی گروه تئاتر آیینه جنوب "اتانازی" نام دارد که در مرحله بازبینی است و پس از کسب مجوزهای لازم به‌زودی به روی صحنه خواهد رفت. اتانازی، هومرگ یا مرگباری «مرگ خوب» در اصطلاح شرایطی است که در آن، بیمار بنا به درخواست خودش به‌صورت طبیعی و آرام بمیرد. کسانی که در شرایط این نوع مرگ قرار دارند بیشتر بیماران لاعلاج هستند. 

دیدگاه ها (0)
img