13

مهر

1403


اقتصادی

27 شهریور 1397 10:54 0 کامنت

 صبح ساحل ، اقتصادی -  محمد کرمی//  مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای هرمزگان از اتمام آب سد نیان و خشكی كامل سد شمیل تا پایان شهریورماه جاری خبر داد.

هوشنگ ملائی گفت: در سال آبی كه از مهرماه آغاز و در شهریور پایان می‌گیرد استان هرمزگان به‌عنوان خشک‌ترین استان كشور به دلیل كمترین میزان بارندگی در سال گذشته نام‌برده می‌شود.

وی در ادامه افزود: متوسط بارش استان در درازمدت حدود 185 میلی‌متر بوده كه البته در سال گذشته با بارش متوسط تنها 52 میلی‌متر بارش كه عمده‌اند در حوزه غرب و جزایر استان اتفاق افتاده سال آبی خوبی را تجربه نكردیم همچنین با توجه به اینكه بیشترین منابع آب شیرین در حوزه شرق استان قرار دارد حدود 92 درصد كاهش بارندگی و 100 درصد كاهش روان آب‌ها در رودخانه‌های بالادست را داشتیم.

این مقام مسئول با تأکید بر شرایط نامساعد آبی در استان بیان كرد: شرایط به‌ویژه در مركز استان به‌گونه‌ای است كه در تأمین آب روستاها و شهرها با چالش جدی مواجه هستیم.

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای استان هرمزگان ادامه داد: زمانی كه بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیدیم كه در سال پیش رو بارشی نخواهیم داشت طی جلساتی با استاندار هرمزگان تصمیماتی اتخاذ شد كه با همراهی سازمان برنامه‌وبودجه همچنین صبر و رعایت و همكاری خوب شهروندان استان تا الان این بحران را مدیریت كنیم.

ملائی اضافه كرد: شرایط به‌گونه‌ای است كه هر چه به جلو قدم می‌گذاریم بهبودی در شرایط ایجاد نمی‌شود و در حال مصرف منابع آبی باقی‌مانده هستیم و یكی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها بر اساس پیش‌بینی مركز خشک‌سالی كشور كه كمترین میزان بارندگی در سه ماه پاییز را برای استان عنوان كرده، است.

وی با تأکید بر اینكه با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته باید در مدیریت مصرف با برنامه عمل كنیم زیرا تا چهار ماه آینده وضعیت آبی استان به شكل بحرانی است گفت: سد استقلال میناب که یک روز منبع اصلی تأمین آب شهر بندرعباس بوده امروز پنج درصد آب بندرعباس را از طریق سد و مابقی را از منابع آبی دیگر مانند سد نیان و شمیل تأمین می‌کنیم كه سد نیان به خشكی كامل و سد شمیل تنها تا پایان شهریور توان تأمین آب را داشته و به خشكی كامل می‌رسد.

این مقام مسئول اظهار كرد: در حال حاضر برای تأمین آب از ذخیره آب زیرزمینی این سدها استفاده می‌کنیم كه باید گفت برداشت از سفره‌های زیرزمینی هم با توجه به حجم و مقدار برداشت شرایط خاصی دارند و نمی‌شود در درازمدت از آن‌ها برداشت كرد.

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح كرد: این خواهش را از مردم‌داریم كه همین‌طور كه این چالش را تاکنون مدیریت کرده‌اند در ماه‌های آتی كه همچنان با این چالش دست‌به‌گریبان هستیم تا خارج شدن از این بحران میزان مصرف خود را كاهش دهند.

رئیس شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان كرد: یكی از درخواست‌های مهم مردم به‌ویژه امام‌جمعه بندرعباس احداث و راه‌اندازی آبشیرینكن برای تأمین آب شرب است كه خوشبختانه در كارگروه ملی سازگاری باکم آبی كشور مورد تائید قرار گرفت.

ملائی در ادامه نیز افزود: همچنین در بخش صنعت سیاست‌هایی مبنی بر استفاده از آبشیرینكن ها اتخاذشده ازاین‌رو طرح‌های صنعتی بزرگی در استان در حال انجام یا اجرا است مانند منطقه وی‍ژه صنایع انرژی بر پارسیان كه پیش‌بینی نیاز آبی و برداشت 500 تا 600 میلیون مترمكعب از آب دریا رادارند كه به طبع ان به دنبال احداث آبشیرینكن در این منطقه هستند.

وی اضافه كرد: اگر این اتفاق در صنایع غرب استان نیز رخ بدهد بسیاری از مشكلات رفع می‌شود اما به دلیل اینكه هزینه تمام‌شده این‌گونه تولید بالاست مردم باید در مصرف ان بیشترین دقت را داشته تا متحمل هزینه‌های هنگفت نشوند.این مقام مسئول در ادامه درباره بخش كشاورزی نیز بیان كرد: استان هرمزگان دارای 160 هزار هكتار اراضی كشاورزی است كه در تولید برخی از محصولات دارای رتبه ملی است كه این نشان می‌دهد استان در این حوزه به‌ویژه در كاشت صیفی‌جات از اهمیت بالایی برخوردار است.

ملائی ادامه داد: بسیاری از محصولات خارج از فصل در استان هرمزگان تولید می‌شود كه باید در این زمینه نیز برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم در همین راستا هماهنگی‌هایی با شش استان جنوبی كشور انجام شد كه در بحث اصلاح الگوی كشت به نتایج بسیار خوبی رسیدیم، در این جلسات كه به میزبانی استان هرمزگان صورت گرفت توافقات خوبی با انجمن‌های صنفی كشاورزان، خانه كشاورز و دیگر بخش‌های خصوصی فعال در بخش كشاورزی صورت گرفت.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش كه چه میزان از آب تولیدی شرب در بخش كشاورزی مصرف می‌شود گفت: بخش كشاورزی را به لحاظ مصرف نمی‌توان با آب شرب خانگی مقایسه كرد، رویكردمان در استان این‌گونه بوده كه سهم بخش مصرف صنعت را كه ارزش‌افزوده بالایی دارد و باعث ایجاد اشتغال‌زایی می‌شود را افزایش دهیم.رئیس شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان هرمزگان افزود: در حال حاضر حدود 60 میلیون مترمکعب مصرف بخش صنعت از طریق ابشیرینکن منابع آب سطحی و زیرزمینی است و برنامه‌ریزی ما به این سمت است كه ظرف 15 تا 20 سال آینده مصرف بخش صنعت را به حدود 500 میلیون مترمکعب در سال با توجه به طرح‌های صنعتی که در استان تعریف‌شده برسانیم.

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به پیش‌بینی سه میلیون نفر رشد جمعیت استان در سال 1410 ادامه داد: پیش‌بینی برای سال‌های آتی با رشد جمعیت و ایجاد طرح‌های صنعتی در استان استفاده از آبشیرینكن ها است، مناطقی که از ساحل فاصله‌دارند و یا پراکنده هستند از طریق آب‌های زیرزمینی و سطحی و در بخش کشاورزی تلاش ما این است که از مهار آب‌های سطحی و رودخانه‌هایی که در استان وجود دارد استفاده کنیم.

دیدگاه ها (0)
img