12

مهر

1403


حوادث

13 دی 1391 09:22 0 کامنت

 صبح ساحل، حوادث _ هستی مدتی است که خود را در اتاق حبس کرده است و حاضر نیست کسی را به خلوتگاه خود راه دهد.مادر پشت دربسته اتاق  با صدای نگران او را صدا می زند و ملتمسانه از او می خواهد در را باز کند. اما این دختر جوان بی اعتنا به حرفهای مادر، فقط ملافه ای را روی سر گرفته، گریه می کندو زیر لب  می گوید:" کاش آن روز به حرفهای زهره (دوستش) گوش نکرده بودم و آن مواد آرایشی بی کیفیت را از دستفروشان نخریده بودم، چرا صورتم پر از جوش ها و لک های زشتی شده است ...". چند روز  بعد، هستی با اجبار خانواده، نزد یکی از متخصصان پوست می رود وبا تجویز دارو راهی داروخانه می شود. او  با انجام دستورعمل های پزشکش موفق می شود زیبای  صورتش را باز بیابد...

روند رو به رشد مصرف لوازم آرایشی، بازار فروش این اقلام را داغ نموده است و اگر سری به مغازه نزدیک خانه تان بزنید حتما با چند قلم لوازم آرایشی و بهداشتی که ارزان قیمت و بدون  بر چسب فارسی و شماره مجوز ورود از وزارت بهداشت مواجه می شوید یا در خیابان و یا اماکن شلوغ شهر دستفروشانی را می بینیم که بساط فروش لوازم آرایشی را پهن کردند و  با ارزان فروختن   انواع لوازم آرایشی را که به ظاهر با مارک های معروفی هستند سلامتی را از مردم سلب کنند و با صدای بلند بر ارزانی بودن  جنس و اصل بودن ان تاکید می کنند. مشتریان نیز که  هیچ گونه اطلاعاتی از ساده ترین نحوه نگهداری این لوازم حساس بهداشتی را ندارند و از عواقب خطر آفرین کالای تقلبی و غیر مجاز نا آگاهند آن را خرید می کنند. در حالی که مسوولان علوم پزشکی بارها از شهروندان خواستند که جهت حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف پوستی، از خرید هرگونه اقلام آرایشی و بهداشتی غير استاندارد و تقلبي خودداری كنند.

معاون غذا و دارو  دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در اینباره مي گويد: "فرآورده های آرایشی و بهداشتی خارجی (مانند  کرم ، شامپو، خط چشم ، خوشبو کننده ، ضد آفتاب ، رنگ مو ، افشانه و ...)باید دارای بر چسب فارسی و شماره مجوز ورود از وزارت بهداشت قابل مصرف در کشور باشند". دكتر مصطفي اسماعيلي با اشاره به اینکه بر چسب فارسی از الزامات مواد آرایشی خارجی است ،می افزاید:"مشخصات فارسی نویسی بر چسب کالاهای خارجی مجاز دارای شماره پروانه بهداشتی ورود محصول ، نام محصول(با ذکر علامت تجاری)، نام کارخانه تولید کننده، نام کشور تولید کننده، طریقه مصرف و مخاطرات در صورت لزوم، نام شرکت وارد کننده، تاریخ تولید، انقضاء و سری ساخت می باشد".

تضمین استاندارد بودن کالا را خواستار شوید

این مقام مسوول با هشدار به تصاحب کالاهای غیر مجاز در بازار عرضه لوازم آرایشی یادآور می شود:"تمامی مصرف کنندگان باید توجه داشته باشند که لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی با بسته بندی مشابه نمونه اصلی نيزبه صورت قاچاق  وغيرقانوني وارد بازار می شوند و لازم است به هنگام خرید برچسب فارسی نویسی و شماره مجوز ورود از وزارت بهداشت این کالا ها دقت شود و از فروشنده تضمین استاندارد بودن کالا را خواستار شوند".دکتر اسماعیلی استفاده از مواد آرایشی بهداشتی تقلبی را بسیار خطر آفرین می  داند و معتقد است:" مواد آرایشی بهداشتی غیر مجاز و قاچاق به دلیل نا مشخص بودن وضعیت بهداشتی محل تولید و شرایط نامناسب و غیر بهداشتی حمل و نقل و نگهداری ، سبب به مخاطره انداختن سلامت مصرف کنندگان می شود". وی استفاده از مواد غیر مجاز و تقلب در ساخت مواد آرایشی در ایجاد عوارضی مثل حساسیتهای پوستی ، چشمی ، آکنه ، ریزش مو  عنوان می کند .دکتر اسماعیلی  با اشاره به خرید از اماکن معتبر خاطر نشان  می کند :"مصرف کنندگان مواد آرایشی بهداشتی نباید از دستفروشان و دوره گردها لوازم مصرفی را تهیه کنند و سعی کنند از فروشگاههای معتبر تهیه کنند" .

تبلیغات  گمراه کننده  ماهواره ها

معاون غذا و دارو  دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان،تبلیغات  برخي از ماهواره ها و مجلات تبليغاتي را گمراه کننده می داند و می گوید:"نوع تبلیغات فرآورده های آرایشی بهداشتی در شبكه هاي ماهواره اي فریبنده است به طوری که با ذکر یک شماره تلفن سایر موارد همچون مشخصات کالا ، کشور سازنده ، شرکت توزیع کننده و تاییدیه های بهداشتی و سلامتی این محصولات غالباً در تبلیغات ماهواره ای ارائه نمی شود و در واقع این فرآورده ها بصورت صریح و روشن معرفی نمی شوند". وی همچنین اظهار می دارد:"در اين نوع تبليغات به جای ارائه مستندات شناسنامه  فنی این محصولات مسائل فریبنده و جذاب همچون خواص معجزه آسای فرآورده های بهداشتی استفاده می شود که مصرف کننده فریب خواص معجزه آسای آن را می خورند و کالا را خریداری می کنند".

مردم مصرف کنندگان اصلی این محصولات هستند که باید در زمان خرید از فروشنده ضمانت اصل بودن و استاندار بودن کالا را خواستار باشند و به برچسب فارسی نویس کالای مورد نظر توجه داشته باشند. دکتر اسماعیلی تاکید می کند:" شرکت های وارد کننده به شرطی می توانند اجناس خود را وارد کنند که مجوز های لازم را داشته در غیر اینصورت برای کسب این مجوز شرکت وارد کننده باید جزییات لازم را از شرکت فروشنده برای وزرارت بهداشت بگیرد".

 احتمال زیاد  تقلب واستفاده از مواد شيميايي غير مجازكالاهاي بهداشتي آرايشي

به وفور می توان یافت  كالاهاي بهداشتي آرايشي که قاچاق از مبادي غيرقانوني وارد كشور مي شوند که در اثر نامناسب بودن شرايط حمل و نقل و نگهداري مواد آرايشي بهداشتي قاچاق احتمال آلودگي ميكروبي و فاسد شدن آنها زياداست.به گفته  مدير نظارت بر مواد خوراكي آرايشي بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان، كالاي قاچاق توسط هيچ سازمان و ارگاني كنترل نمي شود و احتمال تقلب و استفاده از مواد شيميايي غير مجازدر آنها زياد است.در صورت بروزعوارض ناشي از مصرف محصولات قاچاق و تقلبي به دليل مشخص نبودن محل توليد كالا و عدم كنترل و نظارت بهداشتي لازم ، پيگيري شكايت مصرف كنندگان از طريق مراجع قانوني امكان پذير نمي باشد."مريم السادات موسوي زاده"،حساسيت ، طاسي،آكنه و جوش سياه واثرات ناخوشايند ناشي اززخم روي پوست نيز از عوارض عمده استفاده از لوازم موادآرايشي بهداشتي غيرمجاز عنوان می کند و می گوید:"وجود سرب در لوازم آرايشي غير مجاز باعوارضي همچون كم خوني ،اثرات سوء در استخوان ، آلودگي شديد ميكروبي و تاثير سوءدر هوش كودكان همراه است و بسياري از مواد آرايشي غيرمجاز داراي فلز سرب مي باشند ، به خصوص رژ لب هاي غير مجاز داراي سرب هستند كه در سامانه اعصاب تاثيرگذار است و در زنان باردار از جفت عبور مي كند و وارد مغز جنين مي شود و از رشد و تكامل جنين جلوگيري مي كند".وی معتقد است که مواد آرايشي غير مجاز داراي مقادير زيادي آفلاتوكسين هستند كه براي انسان و حيوان سمي هستند.آفلاتوكسين B1يكي از قوي ترين ماده سرطان زا را براي انسان محسوب مي شود و باعث صدمه به كبد مي گردد.

خودداری  از خريد  مواد آرايشي بهداشتي به صورت فله اي

با توجه به استفاده از مواد آرايشي بهداشتي بايد مواردي جهت استفاده صحيح از مواد آرايشي و بهداشتي استاندارد و مجاز را مي باشد رعايت نماييم.موسوي زاده نیز در این مورد می گوید:"دسترسي به مواد آرايشي و بهداشتي در كشور به دو شكل صورت مي پذيرد توليد و عرضه توسط شركتهاي داخلي و دوم مواد آرايشي و بهداشتي كه توسط شركت خارجي  توليد و وارد كشور مي شوند". وی با اشاره به توليد و واردات مواد آرايشي بهداشتي در كشور تصریح می کند:"  لوازم آرايشي بهداشتي توليد داخل بايد داراي مشخصاتي نام محصول، نام تجاري ، تاريخ توليد، انقضا ، سري ساخت ، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت ، نام و نشاني كارخانه توليد كننده ، وزن و يا حجم محصول، موارد منع مصرف يا محدوديت هاي مصرف، شرايط نگهداري كالا و مواد تشكيل دهنده به همراه مقادير استفاده شده در كالا بر روي برچسب درج شده باشد".وي با اشاره به دسترس بودن لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی كه اغلب با قیمتی بسیار پایین‌تر عرضه مي گردد توصيه  می کند:"شهروندان از خريد انواع مواد آرايشي بهداشتي كه به صورت فله اي و دستفروشان  كه اكثر آنها غير مجاز عرضه مي گردد خودداري كنند و استفاده از مواد آرايشي بهداشتي غير استاندارد سبب شیوع بیماری‌های پوستی و اختلالات بهداشتی در فرد مصرف كننده مي گردد".

دیدگاه ها (0)
img