13

مهر

1403


اجتماعی

13 دی 1391 09:22 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _ بعضی از برنامه های دینی با کیفیت همراه است و با یک سری عملیات ها صورت می پذیرد. یکی از آن برنامه ها، تلاوت قرآن است که در قرآن به صراحت آمده است که هر مقدار توانستید قرآن بخوانید. سوال اینجاست که باید کیفیت تلاوت قرآن چگونه باشد؟

در داستانی که در اصول کافی آمده، ذکر شده است: روزی جابربن عبدالله انصاری به امام محمدباقر (ع) عرض کرد: بعضی از مردم وقتی قرآن می خوانند و یا از دیگری می شنوند، بیهوش می شوند به طوری که اگر دست و پایشان را قطع کنند، نمی فهمند.

امام باقر (ع) فرمودند: این کار، کار شیطان است و خداوند این کار را نخواسته است و آنچه در تلاوت قرآن مهم است، تحت تاثیر قرار گرفتن به واسطه تلاوت قرآن است به گونه ای که دل انسان نرم شود و منجر به رقت قلب گردد. اگر قرآن به گونه ای تلاوت گردد که باعث رقیق شدن قلب و خاشع شدن او در مقابل پروردگار گردد و نتیجه آن دوری از گناه باشد، آن موقع است که حقیقت تلاوت قرآن محقق می شود. زمانی که سعدبن معاذ به شهادت رسید، هفتادهزار فرشته به همراه جبرئیل به تشییع جنازه او آمدند و پیامبر اکرم (ص) بر جنازه او نماز خواندند. پیامبر فرمودند: به جبرئیل گفتم علت رسیدن سعد به چنین مقامی چیست؟ جبرئیل گفت: زیرا سعد در همه حال سوره قل هوالله احد تلاوت می کرد. این داستان نشان می دهد که تلاوت قرآن، چنان چه با شرایطی که گفتیم همراه باشد، باعث پیشرفت معنوی انسان خواهد شد. در قرآن کریم نیز یکی از نشانه های انسان مومن و پرهیزگار، تلاوت قرآن و تاثیرپذیری انسان از قرآن معرفی شده است. بنابراین روایاتی که برای تلاوت قرآن ثوابی در نظر گرفته است، تلاوت تنها منظور نیست، بلکه منظور آن تلاوت قرآنی است که در زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... نقش تعیین کننده ایفا نماید و بتواند نقشه ی راهی در مقابل انسان ترسیم کند تا او بتواند مسیر تعالی و موفقیت خود را به دست بیاورد.

دیدگاه ها (0)
img