13

مهر

1403


اجتماعی

06 آذر 1391 09:18 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _  استمرار برنامه های دینی ، یکی از مهم ترین ارکان تحول بر مبنای پیشرفت و توسعه ی معنوی به حساب می آید و بدون آن هیچ اندیشه ای عملیاتی نمی شود .

 

شما به آب زلال و شفاف نگاه کنید که زمانی مفید و موثر است که جاری باشد و گر نه در صورت راکد بودن می گندد.

 

برنامه های دینی نیز باید جاری باشد و نیاز به موتور محرکی دارد که چرخ دین را به حرکت در بیاورد . در این میان اصول دین و موتور محرک به حساب می آیند و فروع دین وابسته به آنها هستند از میان اصول دین ، امامت تداوم و استمرار نبوت محسوب می شود و قلب اندام معنوی و باطنی انسان است .

 

روایتی در کتاب اصول کافی آمده است که این بحث را روشن تر می کند .

 

روزی هشام بن حکم به عالم اسلامی که مخالف با ولایت و امامت ائمه (علیهم السلام) بود ، گفت : آیا تو چشم ، گوش ، زبان ، دست، پا و عقل داری ؟

 

او جواب داد : بله ، همه این موارد را دارم .

 

دوباره پرسید : با داشتن این اعضا دیگر چه نیازی به قلب بود که خداوند بدهد ؟

 

او در پایان نتیجه گرفت که امامت مثل قلب درون انسان است که اگر چه انسان ها اعضا بدن را دارد که کار بدن را انجام دهند اما با این حال قلبی درون انسان است که تمام اعضاء بدن را هماهنگ می کند .

 

امامت نیز سبب هماهنگی تمام برنامه ها می شود و جریانات دینی را به یکدیگر متصل می سازد .

 

در قرآن کریم آمده است : « و کل شی ء احصیناه فی امام مبین . » (1) یعنی : « همه چیز را در رهبر آشکار کننده ای بر شمردیم .» امام علی (ع) می فرماید : « به خدا سوگند ، من امام مبین هستم ، حق را از باطل جدا می کنم و این را از پیامبر به ارث برده ام .» (2)

 

بنابراین نگاه ما به امامت یک نگاه کاملاً قرآنی و نتیجه آن منجر به آرامش دینی افراد می شود و همان هست که گفتیم : موتور محرک برنامه های دینی ، امامت است .

 

پاورقی :

 

-1 یس ، 12

 

-2 المیزان ، ج 17 ، ص 71

 

دیدگاه ها (0)
img