12

مهر

1403


ورزشی

17 مهر 1397 08:58 0 کامنت

صبح ساحل ، ورزشی- درحالی‌که کمتر از هشت سال از بهره‌برداری ورزشگاه خلیج‌فارس بندرعباس نگذشته است، این روزها از این ورزشگاه که به‌عنوان ورزشگاهی استاندارد و بین‌المللی یاد می‌شد به سازه‌ای خاک خورده و خسته در سایه بی‌توجهی مسئولان متولی‌اش تبدیل‌شده است.

به گزارش ایسنا،  مجموعه ورزشی خلیج‌فارس بندرعباس از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به بندرعباس در سال 76 است که عملیات اجرایی آن همان سال زیر نظر شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی  آغاز شد و ظهر دوشنبه 17 آبان ماه با حضور علی سعیدلو، معاون وقت رئیس‌جمهور و آخرین رئیس سازمان تربیت‌بدنی همز‌مان با مراسم بهره‌برداری از این ورزشگاه، مسابقه فوتبال آلومینیوم هرمزگان و استقلال اهواز از هفته چهارم لیگ آزادگان پس از 14 سال انتظار  افتتاح شد.

احداث این ورزشگاه از سال 1382 در سطح 62000 مترمربع آغاز و با هزینه تقریبی معادل 150 میلیارد ریال در سال 1389 آماده بهره‌برداری شد.این ورزشگاه دارای زمین چمن فوتبال با آبیاری اتوماتیک به مساحت 8200 مترمربع، اسكوربرد تمام‌رنگی به ابعاد 9 در 5 مترمربع، جایگاه تماشاگران عادی و ویژه به ترتیب به مساحت 9880و 385 مترمربع، جایگاه خبرنگاران و مهمانان به مساحت 644 مترمربع، 4 دكل روشنایی هریک دارای 36 پروژكتور در مجموع با 144 پروژكتور و 500 لوكس روشنایی، فضاهای بازیكنان و مربیان به مساحت 1574 مترمربع، فضای داوران به مساحت 102 مترمربع، پاركینگ با گنجایش 295 دستگاه سواری و 20 دستگاه اتوبوس به مساحت 13600 مترمربع، راه‌های دسترسی به مساحت 1640 مترمربع، درمانگاه و نمازخانه هركدام به مساحت ‌50 مترمربع و پیست دوومیدانی تارتان به مساحت تقریبی 6000 مترمربع است.البته دیری نپایید تا مشکلات این ورزشگاه نیز روشن شد تا جایی که محمد مهدی جهانبخش، معاون وقت امور ورزشی تربیت‌بدنی هرمزگان در خردادماه سال 90، گفت: نوع پیست تارتانی که شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی برای نصب در ورزشگاه خلیج‌فارس(20هزارنفری) بندرعباس در نظر گرفته بدون توجه به شرایط اقلیمی منطقه و آب و هوایی استان هرمزگان انتخاب‌شده است.وی ادامه داد: طبق آیین‌نامه جهانی باید پیست تارتان با توجه به رطوبت و دمای هر منطقه برگزیده شود و طبق استعلام‌هایی که از اداره کل هواشناسی استان صورت گرفته این نوع پیست تارتان مناسب هرمزگان نبوده و پس از چند سال از شرایط مطلوب به دور خواهد ماند.

وی با انتقاد از عدم رعایت برخی موارد در تکمیل این پروژه ملی، اظهار کرد:درحالی‌که در جایگاه ویژه ورزشگاه تختی بندرعباس تا 60 نفر گنجایش دارد اما ورزشگاه تازه تاسیس خلیج‌فارس تنها دارای 26 صندلی است که به‌هیچ‌وجه وضعیت صندلی‌ها برای نشستن مناسب نیست. آیا این‌گونه به سمت رسیدن به استاندارهای بین‌المللی پیش می‌رویم؟!

وی در پایان ضمن انتقاد از مسئولان اسبق دستگاه ورزش استان هرمزگان در افتتاح یک ورزشگاه نیمه‌تمام،گفت: در این مدت طولانی چشم‌انتظار ساخت یک ورزشگاه استاندارد در اندازه‌های بین‌المللی بودیم تا بتوانیم مسابقات بزرگی را در سطح کشور و منطقه میزبانی کنیم اما تا زمانی که این امر محقق نشود از تحویل این پروژه خودداری می‌کنیم تا مردم استان هرمزگان به‌حق خود دست یابند.

شش سال گذشت تا بازهم مشکلات این ورزشگاه که دیگر نه تیم لیگ برتری و نه تیم لیگ یکی از هرمزگان را در خود میزبانی می‌کرد، سرباز کند و این بار مظفر خادمی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان در بهمن‌ماه 96  گفت: عملیات ساخت این پروژه به دلیل کمبود اعتبار و تغییر پیمانکار سال‌ها طول کشید تا این که سرانجام پس از 14 سال انتظار زمین چمن ورزشگاه 20 هزارنفری در تاریخ 19 آبان سال 89 با حضور مسئولان کشوری و استانی و با مسابقه تیم‌های فوتبال آلومینیوم هرمزگان و استقلال اهواز افتتاح شد.خادمی با بیان این که برای ساخت مجموعه ورزشی خلیج‌فارس تاکنون بیش از 17 میلیارد تومان هزینه شده است،گفت: این مجموعه حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته وی سالن بدنسازی، سالن رزمی، سالن بیلیارد، زمین خاکی تنیس، سالن تمرینی اسکواش و پیست سوارکاری هم طی سال‌های گذشته و البته با هزینه جداگانه در این مجموعه ساخته‌شده است.معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان با بیان این که برای تکمیل سایر بخش‌های این مجموعه ورزشی بیش از 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز است افزود: سالن 2500 نفری این مجموعه هم به دلیل نبود اعتبار ساخته نشده و حداقل 8 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

البته دراین‌بین مسئولان هیات موتورسواری و اتومبیلرانی هرمزگان نیز از پارکینگ بزرگ مجموعه ورزشی خلیج‌فارس نهایت استفاده را برده‌اند و از آن به‌عنوان پیست اتومبیلرانی استفاده می‌کنند.حال پس از گذشت نزدیک به هشت سال از بهره‌برداری این ورزشگاه و درحالی‌که هنوز به اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان تحویل داده نشده است، شاید بتوان گفت برخی نواقص در زمان ساخت و از آن مهم‌تر عدم نگهداری مناسب، این ورزشگاه را از استانداردهای بین‌المللی دورتر می‌کند و مشاهدات خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد ظاهرا متولیان امر نه‌تنها یادی از پیکر این مجموعه نمی‌کنند بلکه باید روزشمار پوسیدگی آن را نیز آغاز کرد تا ورزشگاهی که روزگاری 20 هزار هوادار را در خود جای می‌داد این روزها تماشاگرانش برای نشست بر روی صندلی‌های ورزشگاه به دلیل خاکی بودنش قادر به نشستن نباشند.

 مدیرکل ورزش و جوانان استان هرمزگان:

پیگیر برطرف شدن مشکلات مجموعه ورزشی خلیج‌فارس هستم

مدیرکل ورزش و جوانان استان هرمزگان با تاکید بر این که بنده به جد پیگیر فعال شدن مجدد پروژه‌های راکد مانده ورزشی استان هرمزگان هستم، گفت: امیدوارم به‌زودی شاهد برطرف شدن مشکلات ورزشگاه خلیج‌فارس بندرعباس باشیم.

محمدرضا امیاری، در خصوص وضعیت نامناسب ورزشگاه خلیج‌فارس، افزود:اولین بازدید کاری خود پس از مدیرکلی‌ام از مجموعه ورزشی خلیج‌فارس صورت گرفت و مشکلات و موانع آن را بررسی کردم.

وی اظهار کرد: مکاتبه‌ای با مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی انجام دادم و از وی دعوت کردم تا هفت پروژه‌ای که شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی باید در هرمزگان انجام می‌داده است، را بازدید و بررسی کند.

امیاری با بیان این که باید از نزدیک این پروژه‌ها مورد بازدید قرار بگیرد، مشکلاتش بررسی شود و دستورات تحقق و پیگیری برطرف شدن مشکلات داده شود، خاطرنشان کرد: سالن شش‌هزارنفری نیز باید در مجموعه ورزشی خلیج‌فارس احداث می‌شده است که تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: رونوشت این نامه به استاندار هرمزگان ارسال‌شده تا دیداری با استاندار و معاون امور عمرانی استانداری هرمزگان در این راستا صورت بگیرد و این پروژه‌ها که چندین سال است هیچ کاری برای آن‌ها صورت نگرفته است بار دیگر در مسیر ساخت‌وساز قرار بگیرند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان هرمزگان عنوان کرد: بنده به جد پیگیر فعال شدن مجدد این پروژه‌ها هستم و امیدوارم به‌زودی شاهد برطرف شدن مشکلات ورزشگاه خلیج‌فارس بندرعباس باشیم.

امیاری در پایان گفت: مطمئن باشید با پیگیری‌ها انجام‌شده از سوی استانداری، مجمع نمایندگان استان در مجلس و اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان، پروژه‌های نیمه‌تمام یا تکمیل‌شده همراه با ایراد نیز رفع شود.

دیدگاه ها (0)
img