12

مهر

1403


فرهنگی و هنری

16 دی 1391 09:49 0 کامنت

نمایشگاه نقاشی مریم محبی

 صبح ساحل، فرهنگی _ اولین نمایشگاه نقاشی های مریم محبی امروز عصر در نگارخانه کورش گرمساری بندرعباس افتتاح میشود. در این نمایشگاه 20 اثر از این نقاش پارسیانی به نمایش در می‌آید. محبی دارای مدرک فوق دیپلم مینیاتور و لیسانس نقاشی است که 8 سالی می شود به صورت حرفه‌ای در این عرصه فعالیت می‌کند. محور آثار این هنرمند هرمزگانی، زن و موقعیت‌های اجتماعی زن‌هایی است که پیرامون خود هنرمند زیسته‌اند. این برای اولین بار است که یک هنرمند اهل پارسیان اقدام به برپایی نمایشگاه  انفرادی نقاشی در بندرعباس می‌کند. این هنرمند سی ساله در باره سیر فعالیت هنری اش می گوید: "3 سال مینیاتور زیر نظر استاد آقامیری و در ادامه شروع به نقاشی با سبکهای مختلف هنری نمودم، 2 سال امپرسیونیسم کار کردم که فضایی آمیخته از نور و رنگ بود اما در ادامه به دلیل یکسری اتفاقات و تجربیاتی که در زندگی شخصی برایم اتفاق افتاد نور و رنگ از تابلوها رخت بربست و سیاهی و تیرگی فضای کارها را در بر گرفت، زن ها که موضوع اصلی نقاشی هایم بودند چادر سیاه به تن کردند، نقاب قرمز زدند، خطوط قرمزی که همواره خود را به تابلو تحمیل می کردند، که بعدها فهمیدم این خطوط، نمادی از حریم شخصی و حصار محافظی بود که در اطراف خودم ایجاد کرده ام." این نمایشگاه از 16 آذر به مدت یک هفته در نگارخانه کورش گرمساری فرهنگسرای طوبی دایر است.

رویانونهالی در بندرعباس

رویا نونهالی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون کشور برای حضور در یک تئاتر هرمزگانی در بندرعباس به سر می برد. این هنرمند هم اکنون در تمرینات نمایش "مثل آب برای شکلات" به کارگردانی ابرهیم پشتکوهی کارگردان بندرعباسی حضور دارد. این نمایش که آبان ماه سال جاری در بندرعباس و بدون حضور نونهالی اجرا شد در حال آماده شدن برای حضور در بخش تجربه های نو سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است. رویا نونهالی که پس از بازی در سریال "خواب و بیدار" به کارگردانی مهدی فخیم زاده به "ناتاشا" معروف شد، پیش از این سابقه بازی در تئاتر را ندارد. نونهالی قرار است کاراکتر "مامان النا" را در آخرین اثر پشتکوهی بازی کند. در اجرای آبان ماه نمایش "مثل آب برای شکلات"، کاراکتر "مامان النا" را سارا توکلی بازیگر هرمزگانی بازی می کرد. 

 

نامه به استاندار

تعدادی از هنرمندان طی نامه ای از استاندار هرمزگان به عنوان عالی ترین مقام اجرایی استان خواسته اند زمینه نمایش همزمان فیلم ها سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در سینماهای بندرعباس را فراهم کند. در بخشی از این نامه آمده است: با توجه به امکان نمایش همزمان آثار این رویداد فرهنگی در مراکز استان ها و سابقه ی بندرعباس در برگزاری دو دوره از این جشنواره ، پیشنهاد می کنیم شرایط برگزاری مجدد این جشنواره برای اهالی هنر و شهروندان بندرعباس فراهم گردد. برخی از امضا کنندگان این نامه عبارت اند از: ابراهیم پشتکوهی، احمد کارگران، حسن بردال، عبدالحسین رضوانی، احسان رضایی، روح ا.. بلوچی، بنیامین جوادی ، محمد سایبانی، ناصر منتظری، سامی حزنی، رخشنده پاسلار، مجید جمشیدی، حسن اکبرنژاد، مهرداد امیرزاده، معصومه ذاکری، محی الدین خطیب، محمدرضا مسندانی ،ایمان رضایی، رضا غریب زاده دریایی، جهانگیر سایانی، حمزه سلیم پور، مرتضا نیک نهاد، مسعود میرزایی، امین سالاری، بهروز عباسی دشتی

 

 اکران عمومی گفتگوی منتشر نشده ژاله

فیلم کوتاه «گفتگوی منتشرنشده ژاله» برای عموم اکران خواهد شد. «گفتگوی منتشر نشده ژاله» اولین فیلم مرتضی نیک‌نهاداست که درهفتمین جشنواره دوربین دات‌نت موفق به کسب جایزه نخست بخش فیلم این جشنواره شد. اگرچه بلیط‌فروشی برای اکران فیلم‌های کوتاه درایران متداول نبوده است اما او تصمیم دارد برای اکران فیلم‌کوتاه خود بلیط‌فروشی کند. نیک‌نهاد چندی‌پیش در جلسه مطبوعاتی گروه سینمایی «سینماشهرزاد» هدف از اجرای این برنامه را رسیدن به خودکفایی از راه اکران عمومی فیلم وتامین هزینه برای ساخت فیلم‌های بعدی کارگردانانی که حمایت ازآنها صورت نمی‌پذیرد دانست. مرتضی‌نیک‌نهاد هم‌اکنون درحال ساخت دومین فیلمش «برق دربندرعباس آقا» است که 50 درصد این فیلم ساخته شده. سومین جشنواره مردمی فیلم عمار همزمان با سراسرکشور دربندرعباس برگزار می‌شود. این اولین‌بار است که فیلم‌های این جشنواره ارزشی اسلامی دربندرعباس اکران عمومی می‌شود. فیلم‌ها از 7 تا 9 دی‌ماه درمجتمع فرهنگی غدیر بندرعباس به نمایش درمی‌آید.

 

حرف های مسعود پاکدامن

مسعود پاکدامن از هنرمندان قدیمی در زمینه موسیقی هرمزگان است که مثل خیلی های دیگر این عرصه گوشه نشین شده و دست از فعالیت حرفه ای خود برداشته است. این دوست و همکار دوران جوانی ابراهیم منصفی، گفتگویی مفصلی با رخشنده پاسلار داشته که در وب سایت رسمی "رامی" منتشر شده است.  او در بخشی از این گفتگوی خواندنی و در پاسخ به سوال اینکه بندرعباس می تواند پایگاه موسیقی ایران باشد گفته: - (سال های ۵۲ تا ۵۴ بندرعباس از شهرهایی بود که برای خودش موسیقی داشت. هر چند موسیقی دهل کسر ما از زمان های خیلی قدیم وجود داشته اما منظورم موسیقی جاز و پاپ است. در حالی که خیلی از شهرهای بزرگ ایران این سبک موسیقی ها را نداشتند. مثلا زمانی که ما به شیراز می رفتیم و اجرا می کردیم دورمان جمعیت پور شوری ازدحام می کرد. ما ریتم داشتیم، ما برای خودمان موسیقی داشتیم. ممکن است کردستان هم ریتم داشته باشد. اما ریتم ما انگار ارتباط مستقیمی با ریتم جهانی دارد. ما دو گروه بودیم از بندرعباس که تابستان ها در نایت کلاب تهران اجرا می کردیم. یکی گروه لیوا بود و دیگری گروهی که من با دوستانی چون ابراهیم شهدوستی و برخی های دیگر داشتیم. که البته من نهایتا به لیوا پیوستم. شما در آن زمان هیچ شهری در ایران پیدا نمی کردید که دو گروه به تهران بفرستد و خیلی هم تقاضا داشته باشد. زمانی که گروه ما به روی سن می رفت بر خلاف گروه های دیگر شور و هیجان عجیبی به مخاطبان منتقل می شد که ناشی از ریتم خاص موسیقی ماست. بندرعباس مثل یک اسپانیای کوچک است و در اکثر خانه ها گیتار پیدا می شود. پس بندرعباس می تواند پایگاه موسیقی ایران باشد.)مسعود پاکدامن 55 ساله بیش از 20 ترانه منصفی را در بین سالهای 57 تا 59 برای 2 نوازی خود و حسام الدین نقوی  تنظیم کرده که هنوز هم این آهنگ های طرفداران بسیاری در بین جوانهای علاقه مند به منصفی دارد.

 

جشنواره عود نوازان

انجمن موسیقی درنظردارد دومین جشنواره عودنوازان هرمزگان را دربندرعباس برگزار کند. به گفته جهانبخش دراین جشنواره نوازندگان عود هرمزگانی می‌توانند توانایی‌های نوازندگی خود همراه با آشنایی‌بیشتر این ساز که طرفداران بسیاری دراستان دارد منجر شود. اولین جشنواره عودنوازان سال گذشته با استقبال نوازندگان سراسر استان همراه بود که عودنوازاران به صورت تک‌نوازی و دو نوازی‌کارهای خود را ارائه کردند. مجید ناظم زاده نویسنده واستاد مسلم عود ایرانی هم مهمان ویژه اولین جشنواره بود.

دیدگاه ها (0)
img