13

مهر

1403


فرهنگی و هنری

29 مهر 1397 07:49 0 کامنت

صبح ساحل ، هنری - اعظم رام:-عکس:محمد کرمی اخر هفته گذشته مراسم معارفه مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان  برگزار شد و رسما رضا برومند با حکم علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سکان هدایت این سازمان را بر عهده گرفت. 

سازمانی که حدود 10 روزی بنا به  دلایلی مدیر نداشت و این معارفه بدون تودیع مدیر کل سابق در هتل هرمز برگزار گردید. در این مراسم مسوولین پشت تریبون قرار گرفتند و عده ای راضی و عده ای ناراضی از عملکرد این دستگاه فرهنگی در گذشته و روند فعلی در هرمزگان سخنانی بیان کردند که  برومند انتقادهای وارده به این سازمان  را بجا دانست وتاکید کرد که  تمام سعی اش را در این حوزه بکار گیرد که سازمان در تمام ماموریت ها سربلند گردد.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این آئین، انتخاب برومند را انتخابی مناسب و بر مبنای مشورت و اخذ نظر از مسئولین به‌ویژه استاندار هرمزگان عنوان کرد وحضور و استقبال پرشور مسئولان استان در این مراسم نشان از انتخاب درست آقای برومند دانست. محمد خیاطیان گفت: امیدوارم به همان میزان که استاندار از انتصاب برومند حمایت کرد از این سازمان هم حمایت کند تا برنامه‌ها به‌درستی پیش رود. 

وی از وجود  پتانسیل‌های مناسبی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان سخن گفت و این را اضافه کرد که هرمزگان در تمامی ابعاد، موقعیت بسیار مهمی دارد و در تمامی شرایط به‌عنوان یک ظرفیت محسوب می شود.

خیاطیان افزود:هنر مسوولان در این است  که از تهدیدهای موجود ، فرصت ساخته و بهره لازم را درپیشبرد اهداف این سازمان ببرند. وی گفت: این استان  دارای ظرفیتهای بالایی است که میراث خدادادی  است و در میراث ناملموس دارای سنت‌های خاص خود است .

خیاطیان  حضور  اقوام مختلف با نهایت دوستی و مودت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند را از  موهبت‌های مهم این استان ذکر کرد.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه به  صادرات تولیدات صنایع‌دستی هرمزگان  به ارزش 3.5 میلیون دلاری اشاره کرد .

 این مقام مسوول از توجه بیشتر به عرصه صنعت لنج سازی هرمزگان که جز میراث ملی ویکی از برندهای معتبر دنیا را در زمینه صنایع  و همچنین یکی از ظرفیت های خوب برای جذب گردشگر در حوزه صنایع دستی است تاکید داشت و وجود آبراهه‌های منتهی به آب‌های آزاد یکی از  ظرفیت مهم گردشگری دریایی هرمزگان  دانست.

وی یادآورشد که  باید با وفاق و همدلی مسوولان، این ظرفیت‌های موجود به منجی اقتصاد کشور تبدیل شود. خیاطیان کاستن از مشکلات امروز جامعه و استفاده از ظرفیت بخش گردشگری مهم‌ترین گام در جهت افزایش درآمد ملی ذکر نمود.

خیاطیان به  هزینه سفر به کشورمان طبق آمارهای جهانی  اشاره داشت و افزود: هزینه سفر  به ایران مبلغ هزارو 340 دلار است  که بر اساس آن در این  6 ماهه اول سال نزدیک به پنج میلیون نفر گردشگر وارد کشور شده اند که با استناد به نرخ برابری دلار و ریال در حدود 10 هزار میلیارد تومان عاید کشور شده است.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم حمیت درون‌سازمانی را تقویت و با ایجاد تلاش وفهم مشترک بتوانیم در حوزه توسعه زیرساخت‌های گردشگری به‌پیش برویم تا زمانی که این زیرساخت ها ایجاد نشود نمی توان در حوزه گردشگری فعالیتی انجام داد.

خیاطیان  مشارکت بخش خصوصی مهم دانست و گفت: امروز این امکان وجود دارد که بتوانیم انتظارات بخش خصوصی از تخصیص تسهیلات را عملیاتی کنیم و باید بیش‌ازپیش از قابلیت‌های بخش خصوصی بهره ببریم.

وی ادامه داد:اگر بخش خصوصی نباشد نمی‌توانیم قدمی برداریم، اگر امروز در بحث گردشگری ضعف داریم و مشهود است این ضعف نشات گرفته از ضعف حوزه تبلیغات ما است و نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های گردشگری خود را به‌خوبی به دنیا معرفی کنیم .

به گفته خیاطیان ، کشورهای همسایه با بکارگیری ظرفیت شبکه های اجتماعی برای معرفی جاذبه های گردشگری خود خوب عمل کرده اند،این کشورها با کمترین هزینه و بکارگیری شبکه های اجتماعی کلیپ (نماهنگ) هایی تهیه کرده و به اشتراک می گذارند که در مدت 2 تا سه ساعت، 20 میلیون نفر آنها را تماشا می کنند.

 وی اظهار داشت:به فعالیت هایی که در حوزه تبلیغات و ترویج حوزه گردشگری انجام شود کمک می کنیم و منابع تبلیغات مورد نیاز در داخل و خارج کشور را در اختیار قرار می دهیم.

خیاطیان خاطرنشان ساخت:امکان تامین و در اختیار گذاردن آنچه بخش خصوصی در قالب تسهیلات انتطار دارد فراهم است و بدون بهره گیری از قابلیت های این بخش نمی توان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به جایگاه واقعی رساند.

وی با بیان اینکه تولیدات صنایع‌دستی کشورمان هنوز کاربردی نیست و نتوانسته‌ایم این تولیدات را به فرهنگ تبدیل کنیم تاکید کرد که باید نگاهمان به دکوری بودن صنایع‌دستی تغییر کند، باید تولیدات مان در مسیر استفاده قرار بگیرد و بتوانیم از آن در کارهای روزمره بهره ببریم. 

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری در بخش دیگری از سخنانش خطاب به کارکنان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: باید به سمت شفافیت در همه امور گام برداشت و از ابتدای تا انتهای کار برای مردم استان مشخص بوده و بتوانند از ظرفیت شفاف سازی بهره مند شوند،انتظارمان همکاری لازم تمامی دستگاه‌های اجرایی با این سازمان است و نیاز داریم همواره برافزایش دانش خود بکوشیم.

از مدیران کل قبلی  به هیچ عنوان راضی نیستم 

چون کاری نشده است

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان  سخنانش را با انتقاد از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آغاز کرد و بیان داشت:  در این حوزه ،ما کاری در استان هرمزگان نمی‌بینیم؛ امام‌زاده با قدمت 700 ساله در بستک در حال ویران شدن است و بارها گفتم اما کسی گوش نکرد.

آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی افزود: با تعریف و تمجید چیزی درست نمی شود و از مدیران کل قبلی به هیچ عنوان راضی نیستم چون کاری نشده است، هرمزگان به قلعه پرتغالی‌هایش شهره بود اما به چه روز افتاده است.

وی ادامه داد: از مدیران کل قبلی مورد سوال قرار گیرند که چه اقدامی انجام داده اند، چهار کاروانسرا در مسیر لار بدون استفاده افتاده اند ،برای ساختمان گمرک که در حوزه علمیه بندرعباس قرار گرفته و یک سند تاریخی محسوب می شود با وجود اینکه بارها تاکید کرده وخواستار رسیدگی به وضع آن شده ایم کاری صورت نگرفته است. 

امام جمعه بندرعباس در ادامه ،وضعیت قلعه پرتغالی های جزیره هرمز، آن را به پرتقال در حال خورده شدن تشبیه کرد و از بی توجهی ها به قلعه ای دیگر در قشم مطالبی بیان نمود.

 آیت‌الله نعیم‌آبادی گفت: با حرف زدن هیچ اتفاقی نمی‌افتد بلکه باید عمل کرد. وی  خاطرنشان کرد: برای آیندگان در هرمزگان هیچ‌چیزی نگذاشته‌ایم و مشخص نیست 120 نیروی شاغل  سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با کدام برنامه فعالیت می‌کنند که هیچ عملکردی از آن نمی‌بینیم، مدیر به عنوان مسوول مقصر این شرایط است.

آیت‌الله نعیم‌آبادی اظهار داشت: آقای مونسان در مدت مسوولیت خود در کیش در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این جزیره کار کرده اند، اما بیان مشکل های بخش صنایع دستی مانند ذکر مصیبت و توسل به ائمه اطهار است. نماینده ولی فقیه در هرمزگان به صنایع دستی اشاره کرد که با آمدن صنعت چین، کار این صنعتگران هرمزان کساد شده است .

 وی ادامه داد:اگر صنایع‌دستی چین در جزیره قشم وجود دارد به‌طور حتم از زیر نظر دولت عبور کرده است، هرچقدر مردم صنایع‌دستی بسازند روی دستشان می‌ماند و دلسرد می‌شوند و دیگر انگیزه‌ای نمی‌ماند چون دولت شرایط صادرات و ارائه را فراهم نکرده است.

آیت‌الله نعیم‌آبادی اضافه کرد: اگر صنایع‌دستی از ناحیه دولت مورد حمایت قرار گیرد ، مشکلات به حداقل می‌رسد و باید زمینه فروش آن در داخل و خارج فراهم شود ،کشورهای همسایه خواهان تولیدهای صنعتگران صنایع دستی هستند.وی با بیان اینکه هنر نزد ایرانیان است و بس اما زمانی که ارائه نشود نمی‌توان به این مسیر خوش‌بین بود، عنوان کرد: امیدوارم رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با حوزه کاری‌اش انس بیشتری داشته باشد و با برنامه‌ریزی مناسب‌تر شاهد تحول در این بخش باشیم.

باید مسئولان کشوری حوزه میراث فرهنگی هرمزگان

را بیشتر از پیش دریابد

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم، برومند را گزینه تمامی نخبگان و موردحمایت استاندار عنوان و اظهار امیدواری نمود که وی  بتواند به همراه تیم خود هماهنگ و در این مسیر با برنامه پیش رود و برای جبران عقب ماندگی های این بخش تلاش کند.

احمد مرادی با بیان اینکه بنده در کار استاندار برای انتصاب مدیران دستگاههای استان دخالت نمی کنم،در خصوص حاشیه انتخاب مدیران گفت: برخی افراد در فضای مجازی پیرامون نقش نمایندگان هرمزگان درمجلس شورای اسلامی در انتصاب مدیران اداره های دولتی انتظاراتی دارند که باید بدانند انتصاب مدیران برابر تاکید شورای عالی کشور به استاندار محول شده است و تیمی که می‌خواهد کار کند باید با استاندار هماهنگ باشد.

وی خاطرنشان ساخت:باید اجازه داد استاندار تیم خود را انتخاب کند و به عنوان نماینده مردم در جایگاه مشورت می توانیم کمک کنیم.

مرادی افزود: استاندار پس از رسیدن به جمع بندی می تواند مدیرانی را انتخاب کرده و از وزارت خانه بخواهد روند انتصاب آنان را سرعت بخشد.

وی شان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هم انتصاب مدیران ندانست و گفت: این کار موجب عقب ماندن در اجرای کارهایی می شود که باید در استان انجام گیرد.مرادی با بیان اینکه به استاندار بارها اعلام کردم که بدون واهمه گزینه‌های خود را منتصب کند، یادآور شد: نمایندگان فقط در جایگاه مشورت به استاندار کمک می‌کنند واز استاندار تنها خواسته‌اند از نیروهای بومی بهره بگیرد اما بومی و ماندگار باعرضه و توانمند تا مردم از خدمات بهتری استفاده کنند.

وی این را تاکید کرد که ظرفیت‌های نیروی انسانی هرمزگان در استان‌های دیگر کمتر استفاده‌شده است  و به‌طور حتم ظرفیتی که در نیروهای بومی هرمزگان است می‌تواند در تمامی کشورها بهره گرفته شود.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، ابوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی ، از ظرفیت های بالا در گردشگری استان سخن گفت و افزود: هرمزگان یک استان گردشگر پذیر است و به عنوان مقصد گردشگری معرفی شده است و به طور میانگین هر مسافر ۲ روز در استان می ماند برای این ماندگاری باید برنامه ریزی کرد تا بهترین استفاده را بکنیم.

وی افزود: به همین لحاظ باید برنامه‌های مدیرکل جدید و پیگیری‌های بخش خصوصی می‌تواند امیدواری را در استان هرمزگان ایجاد کند.

مرادی تصریح کرد: حدود 25 هزار میلیارد تومان از هرمزگان وارد خزانه می‌شود و سهم بزرگی را هرمزگان ایفا می‌کند.

 وی سهم گردشگری از درآمدهای کشور بسیار پایین دانست  در حالی که ظرفیت های گردشگری فراوانی دارد.وی ادامه داد: اگر تلاش بیشتری می‌شد و نگاه‌ها و باور خود را به سمت کسب منافع از گردشگری سوق می‌دادیم، امروز وضعیت بهتری در این بخش داشتیم.

وی افزود: صنایع‌دستی هرمزگان ظرفیت بالایی دارد که توجه کمی به این بخش شده و باید مسئولان کشوری حوزه میراث فرهنگی هرمزگان را بیشتر از پیش دریابد .

در رفع مشکل محصول صنعتگران بکوشید

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در این مراسم با تبریک به انتصاب  برومند به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هرمزگان تنوع بسیار بالایی از صنایع دستی دارد که از وی  و کارشناسان این اداره کل انتظار می رود برای رفع مشکل محصول صنعتگران این حوزه تلاش کنند.

بهروز اکرمی ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی مناسب به سمت صادرات صنایع‌دستی پیش رویم و بهترین زمان برای فروش محصولات زمان کنونی است وهمچنین در زمینه میراث فرهنگی هرمزگان کم کاری صورت گرفته که باید رفع شود.

وی یکی از موضوعاتی که در جامعه زیاد به آن پرداخت‌شده  را موضوع میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دانست و اضافه کرد: پیرامون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اندازه کافی سخنرانی انجام شده ،تا دلمان بخواهد پژوهش شده و تمامی زوایا واکای شده و دیگر تئوری پردازی باید تمام و به سمت عملیاتی کردن ایده‌ها برویم.

 اکرمی تصریح کرد:گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی عرصه بسیار وسیعی است که دولت به عنوان سیاستگذار و برنامه ریز باید فعالیت کرده و از ورود به مباحث اجرایی بپرهیزد تا کار به دست مردم و بخش خصوصی انجام شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با بیان اینکه 23 اثر ملی  در یونسکو به نام ایران  ثبت شده است ولی در مقایسه با کشورهایی که آثار کمتری ثبت کرده اند و همچنین آمار جذب گردشگران کشورمان مناسب نیست درحالی‌که می‌توان بسیار بهتر از این‌ها کارکرد.

اکرمی با بیان اینکه حتی برای مراسم‌های سنتی تاسوعا و عاشورا هم می‌توان گردشگر جذب کرد، خاطرنشان کرد: هرفردی  باید به میزان خود وظیفه‌اش را عملیاتی کند.

وی بدون اشاره به اینکه مدیرکل قبلی میراث فرهنگی هرمزگان در خرداد سال جاری منصوب شده بود،  افزود: تغییر و تحولات مدیریتی عادی است و امیدوارم برومند بتواند به‌عنوان فردی علمی با برنامه از تمامی ظرفیت‌ها بهره ببرد و در این مدت کارنامه مناسبی از خود برجای بگذارد.

در ساخت هویت میراث فرهنگی چه کرده ایم؟

مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در پایان این مراسم طی سخنانی حوزه مسوولیتش را حوزه حساس و مهم دانست و به عملکرد خود پرداخت و گفت: اولین مسئولیتم در سال 77 بود و امیدوارم مدیرکلی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آخرین مسئولیتم باشد و همواره مأموریت سازمانی خود را سرلوحه امور قرار می‌دهم و جز اولیت های اول من است درحالی‌که برخی مدیران به همه‌چیز فکر می‌کنند جز مأموریت سازمانی خودشان. 

رضا برومند ادامه داد:چشم‌انداز سازمان دومین اولویت بنده است، تا زمانی که چشم‌انداز ترسیم نکنیم نمی‌توانیم بر مسیر اداری چابک و هدفمند حرکت کنیم.

وی ارزش‌ها را  سومین اولویتش در مسئولیت جدید ذکر و عنوان کرد: احساس می‌کنم اگر این سه اولویت همراه و عملی شود، مجموعه کارکنان همراه و موفقیت را تضمین می‌کند چرا که اگر مدیر در کارها مقتدر باشد مجموعه اش هم حتما موفق هستند.

برومند با بیان اینکه در 10 روز اخیرجلسات مختلفی برگزار کردم و همچون 14 مسئولیت قبلی تلاش کرده‌ام تا بتوانم سهم مثبتی درحرکت روبه‌جلو داشته باشم افزود: سوالی برای من پیش آمده است اینکه در ساخت هویت میراث فرهنگی چه کرده ایم؟ آیا 270 اثر ثبت شده هرمزگان در فهرست آثار ملی را در ذهن داریم؟ این هویت چه اندازه با هویت دینی و ملی ما پیوند خورده است؟این مقام مسوول ادامه داد: باید هویت تازه ای بسازیم و برای این کار، آبروی 30 سال کار اداری و 20 سال مسوولیت خود را برای پیشرفت و توسعه در میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گرو گذاشته ام. 

وی از آغاز  شناسایی و تهیه فیلم و عکس میراث فرهنگی استان سخن به میان آورد و گفت: زمانی برای فرصت سوزی وجود ندارد و در زمینه گردشگری، تکلیف خود می دانم به بحث هایی که استاندار هرمزگان مطرح کرد، بپردازم. برومند افزود: هر انتخابی انجام دهیم هم مسئولیت دارد هم پیامد، نباید بی‌خیال مسئولیتی باشیم که بر دوش داریم و باید به این مهم برسیم که هرمزگان سرزمین فرصت‌هاست.

مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تاکید کرد :در زمینه اقتصاد مقاومتی کم کار شده و معتقدم اقتصاد مقاومتی هنجاری است و هنوز مفهوم و اساس اقتصاد مقاومتی برایمان روشن نشده است و اگر آن را به‌خوبی در حوزه صنایع‌دستی پیاده کنیم می‌توانیم به‌واقع اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم.وی اظهار داشت: دستگاه های فرهنگی وضعیت ضعیفی دارند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند و اگر عشق و علاقه در کار باشد قطعا به  نتیجه خوبی خواهیم رسید.

عملکرد مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی

و گردشگری هرمزگان 

رضا برومند، در سال 1378 رئیس مرکز آموزش عالی فرهنگیان استان، معاون برنامه ریزی نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان در سال‌های 79 تا 81، معاون هماهنگی پرورشی و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان در سال 1382، معاون پژوهشی ، برنامه ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان درسال های 1382 تا 1385، رئیس مرکز آموزش های عالی آزاد دانشگاه هرمزگان در سال 1385، مدیر کل امور اداری دانشگاه هرمزگان در سال های 1386 تا 1387، معاون جهاد دانشگاهی استان در سال 1391 تا 1392، مدیر کل دفتر آموزش و پژوهش استانداری در سال 1393، وی همچنین عضو هیات منصفه مطبوعات استان، قائم مقام شورای برنامه ریزی آموزش و پرورش استان هرمزگان، قائم مقام شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان هرمزگان و مشاور مدیر عامل منطقه آزاد قشم و روابط عمومی استانداری هرمزگان بوده است.

گفتنی است: خردادماه سال جاری در حکمی از سوی علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ، اشکان مختاری به عنوان  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان  معرفی شد که در اواسط مهرماه جاری خبرهای شنیده شد که وی به همراه تعدادی دیگر از مدیران ستادی و شهرستان  این اداره بازداشت شده‌اند . 

این موضوع با غیبت وی در روز جهانی گردشگری که در هتل هرمز برگزار شده بود قوت بخشید . تا اینکه علی‌اصغر مونسان یک‌شنبه 15 مهر در حاشیه رونمایی از سرباز هخامنشی در موزه ملی ایران، اشاره ای به این موضوع داشت  در خصوص  وضعیت پیش آمده نسبت به بازداشت مدیرکل و معاون میراث فرهنگی استان هرمزگان ، اظهار داشت: «این موضوعات اداری است و در همه دستگاه‌های اجرایی کشور نیز کمابیش پیش می‌آید هرگاه در هر جایی نیاز به اصلاح باشد ما بلافاصله اصلاح مورد نیاز را انجام می‌دهیم». شنیده ها حاکیست : بازداشت شدگان به غیر از مختاری با قرار وثیقه آزاد شدند.

 

 

دیدگاه ها (0)
img