13

مهر

1403


اجتماعی

14 آبان 1397 09:21 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - مدارس کپری یکی از بارزترین فاکتورهای محرومیت به شمار می رود که با وجود درآمدزایی کلان هرمزگان در سطح ملی همچنان فعالیت آموزشی در این سازه های چوبی ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛فضای آموزشی مناسب و سالم یکی از مهم ترین فاکتورهای ایجاد انگیزه برای دانش آموزان و علاقه مندی برای تحصیل است که این موضوع باعث توجه بیشتر متولیان امر بر مقوله بهسازی و ایجاد فضای مناسب آموزشی را جلب کرده است.

در سالهای اخیر با رونمایی از فضاهای آموزشی مستهلک و فرسوده موجب شده تا دولت ها و خیرین بر ایجاد محیط های آموزشی مطلوب آستین همت بالا بزنند و بسیاری از مدارس و‌کلاس هایی که عمر آن ها به دوران طاغوت می رسد را بازسازی کنند.

در شرایطی که آمارها حکایت از مطلوب سازی فضای آموزشی و افزایش سرانه مدارس استاندارد می دهد هنوز مدارس کپری و شبه کپری در مناطق مختلف استان هرمزگان خودنمایی می کند که دانش آموزان بسیاری را در خود جای داده است.

وجود مدارس کپری یکی از بارزترین نمونه‌های محرومیت است که با وجود درآمدزایی کلان هرمزگان در سطح ملی همچنان فعالیت آموزشی در این سازه های چوبی ادامه دارد.

هنوز در مناطق مختلفی از شرق تا غرب هرمزگان مدارس مستهلک و کپری بیشماری وجود دارد که در کنار آموزش و تحصیل،ازجان گذشتگی و کنترل اضطراب را به دانش آموزان می آموزد تا ترس ناشی از فرو ریختن سقف کلاس و آوار شدن دیوارها را مدیریت کنند.

 ۱۴۲۷ کلاس درس نیازمند مقاوم سازی

استان هرمزگان به عنوان یکی از استان هایی که دارای مدارس فرسوده و تخریبی بالا،از ۳۴۰ مدرسه تخریبی برخوردار است که در اولویت برنامه های نوسازی مدارس کشور قرار دارد.

یراین اساس  ۳۴۰ هزار دانش آموز، ۱۴ هزار معلم و ۱۵ هزار و ۵۰۰ کلاس درس در هرمزگان وجود دارد که بالغ بر ۱۵۹۸ کلاس درس در ردیف مدارس تخریبی قرار دارند و ۵۹۲ مدرسه با یک هزار و ۴۲۷ کلاس درس نیازمند مقاوم سازی می باشد.

طبق اعلام مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان  مقاوم سازی و تجهیز مدارس تخریبی اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریالی نیاز است که از مجموع اعتبارات کشوری تنها یک و نیم میلیارد تومان در سال گذشته وصول شده است.

باوجود فعالیت پررنگ خیرین فرهنگی در هرمزگان و افزایش آمار مدارس خیر ساز همچنان آمار قابل توجهی مدارس کپری و کانکسی در استان وجود دارد که  باید هرچه زودتر جمع‌آوری شود.

آموزش و پرورشی ها دغدغه مدارس 

تخریبی دارند

وزیر آموزش و پرورش در سفر اخیر خود به هرمزگان آموزش و پرورش را پله ترقی هر جامعه دانست و اظهار کرد: وقتی باران می بارد عده ای شکر بارش رحمت الهی می کنند ولی آموزش و پرورشی ها دغدغه برخی مدارس تخریبی و فرسوده را دارند تا مبادا بر روی سر دانش آموزان آوار شود.

وی از اختصاص اعتباراتی برای موضوعات آموزشی و کمک آموزشی خبر داد و خاطر نشان کرد:منابع اعتباری خاصی علاوه برآنچه که به طور عادی در اختیار  قرار می گیرد در نظر گرفته شده است.

اوایل سال تحصیلی جاری به واسطه آمار بالای مدارس تخریبی و کپری در استان بالغ بر۳۰کانکس برای کلاس های درس خریداری شد تا بدین وسیله اندکی از انتقادات و هجمه ها از دوش آموزش و پرورش برداشته شود اما این مسکن موقتی مشکلات دیگری را همچون افزایش دما و گرمای مضاعف در فضای داخلی کانکس ها، لانه گزینی جانواران موزی و گزنده در اطراف کانکس ها را به دنبال دارد که این موضوع دلهره دانش آموزان را دوچندان می کند.

سال هاست که شعار جمع آوری مدارس کپری و فرسوده در گوشه و کنار کشور به گوش می خورد اما مناطق محروم هرمزگان که زیر پونز فراموشی مانده اند همچنان چشم انتظار اقدام و عمل جهادی هستند.

دیدگاه ها (0)
img