گره کور اعلام کاندیداتوری به دست چه کسی باز می‌شود؟



صبح ساحل، سیاسی _  تلاش نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری برای نگه داشتن اعلام رسمی کاندیداتوری در هاله‌ای از ابهام، بحث‌های انتخاباتی را به سوی مسائل کلی، اظهارنظرها و برخی شنیده‌ها سوق داده است؛ مسائلی که بیشتر بر روی پاشنه انتخابات سال 88 می‌چرخد.

 

به گزارش ایسنا، آنچه در روزهای اخیر بیشتر بحث‌های انتخاباتی را به خود اختصاص داد، اظهارات حبیب‌الله عسگراولادی دبیرکل جمعیت پیروان خط امام و رهبری درباره دو تن از نامزدهای انتخابات سال 88 بود، مبنی بر اینکه " نامزدهای سال 88 را اهل فتنه نمی‌دانم". اما این اظهارات واکنش‌های متفاوتی را از سوی جریان‌های مختلف - چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا - در پی داشت. نجفقلی حبیبی رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به اظهارات عسگراولادی اینطور واکنش نشان داد: "کسانی که حزبشان سه نفر بیشتر نیست، به ما می‌گویند توبه کنید. این اواخر تنها آقای عسگراولادی چیزهایی درباره کسانی که اکنون در حصر خانگی قرار دارند، گفت. البته خیلی وقت پیش این حرف‌ها را نمی‌زدند و دیگران هم نمی‌گفتند، این یعنی عاقل بودن". سیدمحمد خاتمی نیز در همین راستا در دیداری با اعضای ستاد برگزاری همایش جبهه اصلاحات بر ضرورت تعامل عقلای اصوگرا و اصلاح‌طلب برای حل مشکلات کشور تاکید کرد. اما همه واکنش‌ها هم به همین خوبی نبود، بطوریکه سخنگوی جبهه پایداری در سخنانی، بدون اسم آوردن از عسگراولادی، از اظهارنظرهای وی انتقاد کرد. کامران باقری لنکرانی در همایشی با عنوان "معرفت و بصیرت" در منطقه فارس گفت: برخی شاید برای کسب آرای خاکستری، برائت از فتنه‌گرها را برنتابند ولی نمی‌توان کلاهبرداری سیاسی و طنازی سیاسی کرد. باید تکلیف خود را با فتنه و فتنه‌گران مشخص و روشن کنیم. خواهش این است که شفاف درباره فتنه موضع‌گیری و وضعیت را روشن کنند، بعد بگویند کشور را چگونه مدیریت خواهند کرد. یکی از معضلات این است که خیلی‌ها ملاکشان فصل‌الخطاب رهبری نیست و بر اساس اجتهاد سیاسی کار می‌کنند که این یک آفت بزرگ است.

 

معاون فرهنگی سپاه نیز در نشست اعضای جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، در واکنش به اظهارات عسگراولادی گفت: لابد ایشان دچار اشتباه لفظی شده‌اند. چنین سخنانی از آقای عسگراولادی بعید به نظر می‌رسد. شاید ایشان منظور دیگری داشتند؛ چراکه با شخصیتی که من از آقای عسگراولادی سراغ دارم، چنین حرفی از ایشان را بعید می‌دانم. شاید همین واکنش‌ها سبب شد تا عسگراولادی اظهارات خود را اینطور توضیح دهد: "اینکه گفتم موسوی و کروبی را اهل فتنه نمی‌دانم بلکه معتقدم اهل فتنه آنها را محاصره کرده‌اند، برای این بود که آنها به خود بیایند و بپذیرند شیاطین بین ما و آنها فاصله انداخته‌اند." وی پنجشنبه شب در مراسم عزاداری دهه آخر صفر در محل مدرسه شهدای موتلفه، ‌در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که "چرا در اظهارنظر قبلی خود، موسوی و کروبی را فتنه‌گر ندانسته‌اید؟"، گفت: موسوی و کروبی فتنه‌گر نیستند بلکه فتنه‌گر اصلی آمریکا،‌ انگلیس و استکبار است .فتنه‌گران در وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 88، اطراف موسوی و کروبی را گرفتند و این دو باید از این فتنه‌گران اعلام برائت کنند. گذشته از مباحث مربوط به انتخابات 88 و مواضع متفاوت سیاسیون در این رابطه، تفاوت موضع بین طیفهای مختلف اصولگرا در مورد انتخابات 92 نیز مشابه آنچه در انتخابات مجلس نهم اتفاق افتاد، مشهود است و شاید یکی از دلایلی که موجب شده این تفاوت دیدگاه تاکنون نمود بیرونی زیادی نداشته باشد، اطلاع نداشتن کامل از چگونگی حضور جناح رقیبشان یعنی اصلاح‌طلبان است.

 

ائتلاف 1+2 یکی از بحث‌های مطرح میان اصولگرایان است؛ ائتلافی که به نظر می‌رسد اگر بخواهد به همین شکل باقی بماند، مورد وفاق تمامی اصولگرایان نخواهد بود و اینکه عسگراولادی در این باره معتقد است که "این ائتلاف باید به 18 نفر افزایش پیدا کند"، شاید برای این است که تمامی اصولگرایان را زیر یک پرچم جمع کند. وی گفته است: من با ولایتی در مورد ائتلاف 1+2 صحبت کرده‌ام و به او گفته‌ام نفس این ائتلاف خوب است اما باید افراد حضور یافته در این ائتلاف حداقل به 17 یا 18 نفر برسد. از سوی دیگر، جریان اصلاحات همچنان حضور خود را منوط به تغییر فضای حاکم بر کشور می‌داند؛ فضایی که اصلاح‌طلبان معتقدند از سوی جریان رقیب، برای آنها بسته شده است. اصلاح‌طلبان هرچند منتظر اجازه از سوی وزارت کشور برای برگزاری همایش خود هستند و تاکنون پاسخی برای درخواست خود دریافت نکرده‌اند اما گویا با صدور این مجوز نیز راه آسانی در پیش ندارند.

 

اظهارنظر برخی افراد منتسب به این جریان نظیر محمدرضا عارف و مصطفی کواکبیان مبنی بر ورود "لا‌به‌شرط" به انتخابات، با وجود شروط مطرح شده از سوی سیدمحمد خاتمی و طرح مسائلی چون وجود جریان اصلاح‌طلب بدلی، از مشکلات پیش روی این جریان است.

 

البته با وجود این مسائل، آنچه بیش از همه میان دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب نمود دارد، طرح موضوعی است با عنوان "توبه". اصولگرایان، توبه از حوادثی که در سال 88 رخ داد و معتقدند اصلاح‌طلبان مقصر اصلی این حوادث بوده‌اند را شرط ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات می‌دانند.

 

نجفقلی حبیبی در واکنش به این مساله معتقد است: این‌که یک طرف دائما بگوید «شما باید توبه کنید»، شرایط درست نمی‌شود. اول ثابت کنند ما گناهکاریم و به ما بگویند گناهمان چه بوده است و آنگاه بدانیم که باید توبه کنیم یا نه. نمی‌شود یک طرف خود را در جایگاه حاکم بداند و به ما بگوید که گناهکاریم. از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان نیز بر این باورند که شرایط کنونی کشور محصول کار اصولگرایان است و آنکه باید «توبه» کند، جریان اصولگراست. غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌های کشور گفته است: معنای اینکه اصلاح‌طلب‌ها بیایند توبه کنند چیست؟ منظور این است که باید از اصلاح مملکت که خواسته همه است توبه کنند و به جای اصلاح، افسادطلب شوند؟ به این معنا، توبه اصلاح‌طلبان خواست کسی نیست اما این مفهوم برای کسی که در جایی جرمی مرتکب شده کاربرد دارد؛ در نتیجه من درکی از این اصلاح‌طلبان ندارم. در این میان نگاه دولت به انتخابات نیز برای بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران جای سوال است و خیلی‌ها دوست دارند بدانند موضع این طیف برای انتخابات آتی چیست. برخی، تغییرات اخیر در کابینه محمود احمدی‌نژاد را انتخاباتی تلقی می‌کنند و خبر از تغییرات بیشتری می‌دهند ولی رئیس‌جمهور این مساله را در آخرین نشست هیات دولت رد کرد. به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره احتمال جابجایی در پست‌های وزارت کشور و معاون اولی گفت: چنین چیزی نیست و من این را از شما می‌شنوم.

 

البته وی پاسخ خود را اینطور ادامه داد که "یک مربی نفع تیم را در نظر می‌گیرد و ممکن است در راستای نفع تیم، بازیکنان را جابه‌جا کند". محمدرضا باهنر ابراز عقیده کرده است که تحرک تیم احمدی‌نژاد در زمینه انتخابات را مشهود می‌داند و در همین رابطه گفته است: "دم خروس از آستین دولت بیرون زده است". مقدم‌فر - معاون فرهنگی سپاه - نیز گفته است: آقای مشایی بنا دارد به انتخابات ورود پیدا کند، هرچند به طور رسمی اعلام نکرده‌اند. در روزهای اخیر، حسن روحانی - دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی - همچون سایر نامزدهای احتمالی مطرح به اظهار نظری کلی بسنده کرد و درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده اظهار کرد: حضور در انتخابات را نفی نمی‌کنم. روحانی درباره انتخابات آینده ریاست‌جمهوری کشور گفت: فکر می‌کنم هرچقدر فضای کشور را آرام‌تر کنیم و همه گروه‌هایی که انقلاب، نظام و قانون اساسی را قبول دارند به حضور در انتخابات دعوت کنیم، راهگشاست. وی در برابر این پرسش که "آیا رایزنی‌هایتان را با گروه‌های مختلف و احزاب برای شرکت در انتخابات آغاز کرده‌اید؟" پاسخ داد: من مذاکره‌ای شروع نکرده‌ام اما همواره گروه‌ها، دسته‌جات، برخی احزاب، نمایندگان قبلی مجلس و برخی اعضای مجلس خبرگان درباره ورود به انتخابات با من صحبت کرده‌اند که هم از جریان اصولگرا هستند و هم اصلاح‌طلب. البته طیف‌هایی از جریان اصولگرا نیز می‌توانند گزینه‌ای از جنس هسته‌ای برای انتخابات داشته باشند؛ سعید جلیلی که هم‌اکنون دبیر شورای عالی امنیت ملی است و با وجود مطرح شدن نام وی از سوی برخی رسانه‌ها، تاکنون از سوی شخص یا گروه خاصی بطور مشخص رسما حمایت نشده است اما گمانه‌زنی‌هایی در مورد وی وجود دارد. عدم اعلام صریح چهره‌های مطرح برای نامزدی در انتخابات 92 در کمتر از شش ماه باقی‌مانده به این رویداد، شاید نشان از پیچیدگی و حساسیت انتخابات یازدهم ریاست جمهوری داشته باشد؛ گویا باید منتظر ماند تا دید چه کسی گره کور اعلام نامزدی در انتخابات را باز خواهد کرد.

 

کمال خرازی: کاندیدا نمی‌شوم

 

کمال خرازی یکی دیگر از وزرای خاتمی، نامزدی‌اش برای انتخابات را رد کرده است.به گزارش تسنیم،‌ وزیر امور خارجه دولت اصلاحات می‌گوید، احتمال کاندیداتوری وی "شایعه" است و در انتخابات کاندیدا نمی‌شود.سید کمال خرازی وزیر امور خارجه دولت اصلاحات درباره شایعات مطرح شده درخصوص کاندیداتوری‌اش در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: "در انتخابات کاندید نمی‌شوم."این عضو کابینه سید محمد خاتمی، احتمال کاندیداتوری خود را "شایعه" خواند.پیشتر برخی منابع خبری از کمال خرازی به عنوان یکی از گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری نام برده بودند.سید کمال خرازی در دولت اصلاحات، در دو دوره چهار ساله وزیر امور خارجه بود. وی هم‌اکنون رئیس و عضو شورای راهبردی روابط خارجی است. او در سال 1385 طی حکمی توسط مقام معظم رهبری به این سمت منصوب شد.علی‌اکبر ولایتی، کمال خرازی، محمد شریعتمداری، محمد حسین طارمی و علی شمخانی اعضای شورای راهبردی روابط خارجی هستند..

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها