12

مهر

1403


سیاسی

26 آبان 1397 08:19 0 کامنت

صبح ساحل ، سیاسی - محمد خداکریمی//اشاره: حسین هاشمی تختی سیاست‌مدار 57 ساله بندرعباسی پس از سال‌ها خدمت در پست‌های مختلف در چند استان، هم‌اکنون به‌عنوان نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، بندر خمیر و ابوموسی در خانه ملت به دنبال تحقق مطالبات مردم این دیار است.

این نماینده علیرغم مشغله کاری فراوان در یک صبح پاییزی در جمع اهالی صبح ساحل حضور یافت و به پرسش‌های خبرنگاران ما پاسخ گفت.

مخالف انتزاع 5 روستای پارسیان از هرمزگان هستیم
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتزاع پنج روستای شهرستان پارسیان از هرمزگان و الحاق آن به استان فارس اظهار داشت: چند سال پیش در سفر رئیس‌جمهور به استان، این موضوع مطرح شد که از سوی بنده و امام‌جمعه بندرعباس با مخالفت شدید و جدی روبرو شد. برای اجرای این مصوبه عزم جدی از سوی دولت و استاندار فارس همراه بود.
حتی در سفر استانی رئیس‌جمهور به استان فارس، استاندار فارس به‌صورت تلفنی از من تقاضا کرد که این موضوع، علنی مطرح شود که من در پاسخ به آن‌ها گفتم: این تصمیم درستی نیست و کار بسیار خطرناکی است.

استاندار فارس معتقد بود که کار تمام‌شده است و اجازه دهید رئیس‌جمهور آن را اعلام کند که با رایزنی‌های ما، آن‌ها متقاعد شدند که این موضوع را اعلام نکنند.

وی ادامه داد: حرف آن‌ها این بود که این کار به توسعه آن منطقه کمک خواهد کرد؛ اما من مخالف بودم، چرا اعتقاددارم توسعه باید یا توسط دولت یا توسط بخش خصوصی انجام شود، اگر قراره دولت آنجا سرمایه‌گذاری کند، ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.نکته دوم اینکه با عملی شدن این مصوبه، وحدت بین مردم استان خدشه‌دار خواهد شد و هنوز هم‌روی عدم انتزاع 5 روستای شهرستان پارسیان از هرمزگان پافشاری می‌کنیم.حسین هاشمی تختی بابیان اینکه، این مصوبه هنوز لغو نشده است تصریح کرد: تنها اجرای این مصوبه متوقف‌شده است که امیدواریم دولت متوجه این موضوع شود که با توجه به توسعه و آبادانی و امنیت ملی، باید مصوبه لغو شود.

اختصاص 35 درصد از ظرفیت
آب شیرین سازی شده به هرمزگان

عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص سهم استان هرمزگان از انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های دیگر از طریق بندرعباس گفت: در آن زمان که این موضوع مطرح شد نامجو وزیر وقت نیرو از ما تقاضا کرد که برای مقابله با بحران کم‌آبی، این طرح اجرا شود تا صنایع تعطیل نشود.

در ابتدا من مخالف اجرای آن بودم؛ اما با اصرار فراوان و با 2 شرط حاضر به پذیرش و اجرای این طرح شدم. نکته اول اینکه گفتم نباید محیط‌زیست دریا دستخوش تغییرات شود و به خطر بیفتد.نکته دوم یا همان شرط دوم اینکه حداقل 35 درصد از ظرفیت آب شیرین سازی شده به هرمزگان اختصاص یابد و در کنار این دو شرط، کارهای عام‌المنفعه نیز انجام شود.

وی در خصوص چگونگی اجرای این طرح یادآور شد: این طرح برای مدتی متوقف‌شده بود، اما دوباره‌کار از سر گرفته‌شده و قرار است فاز نخست آن در سال 98 به بهره‌برداری برسد.     

همیشه مدافع نیروهای توانمند بومی بوده‌ام

 
استاندار سابق هرمزگان در پاسخ به پرسش خبرنگار ما، علت جابجایی خود از استانداری را این‌گونه بیان می‌کند: متأسفانه برخی از دوستان ما، فضا را چنان ملتهب کردند که همگان باور کردند، من در خط دولت احمدی‌نژاد نیستم و نیروهای حامی رئیس‌جمهور وقت را از کار برکنار می‌کنم و نیروهای طرفدار مرحوم هاشمی رفسنجانی را سرکار می‌آورم، اما این‌طور نبود.


من نیروهایی که توانمند نبودند را کنار گذاشتم. من همیشه مدافع نیروهای توانمند بومی بوده‌ام و عده‌ای که سودای استاندار شدن را داشتند، چون به منافع خود نرسیدند، کارشکنی می‌کردند و مدام پیام می‌دادند که آن‌ها را در جایگاه‌های مختلف ازجمله معاون استاندار قرار بدهم که این کار را نکردم.

هاشمی یکی دیگر از علل برکناری خود از سمت استاندار را مخالفت منطقه آزاد قشم با فرمانداری که منصوب وی بود عنوان کرد. وی ادامه داد: مخالفت من با کنار گذاشتن فرماندار قشم باعث شد در سفر رئیس‌جمهور به قشم، آقایان منطقه آزاد اعلام کنند که فرماندار با دولت هماهنگ نیست. آن‌ها این‌قدر پافشاری کردند تا بالاخره من با تأخیر این کار را انجام دادم.

وی اضافه کرد: در پرونده فروش زمین فرودگاه قشم نیز من مخالفت خود را اعلام کردم و هرگز قرارداد را امضا نکردم و آقایان آن‌قدر فشار آوردند تا من از هیات مدیره منطقه آزاد قشم استعفا دادم.


وی تصریح کرد: هیچ‌گاه بر سر منافع مردم باکسی تعارف ندارم و هرگز معامله نمی‌کنم. این را هم اضافه کنم، زمانی که استاندار هرمزگان بودم با دولت وقت درگیر شدم درحالی‌که می‌توانستم به‌راحتی تا پایان دولت آقای احمدی‌نژاد بر مسند کار باشم اما هیچ‌گاه منافع استان را بر منافع فردی ارجح ندانستم. و همه این‌ها دست‌به‌دست هم داد تا از سمت استانداری خداحافظی کنم.


بساط مدیران پروازی، برچیده شود
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یکی از دردهای مزمن استان را وجود مدیران پروازی عنوان کرد و گفت: در دورانی که استاندار بودم، دعوای من با دولت همین بود، می‌گفتند: هاشمی تختی بومی گراست که بابت این هم تاکنون هزینه داده‌ام برای نیروهای غیربومی اما توانمند و ماندگار فرش قرمز پهن می‌کنیم اما باید نیروهای بومی بسیار دیده شوند.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس با تأکید بر حمایت از نیروهای بومی و غیربومی توانمند و ماندگار اظهار داشت: معتقدم نیروهای پاک دست، کارآمد و توانمند بومی بسیار داریم که باید از آن‌ها حمایت کنیم و درزمان مسئولیتم استانداری با یک شیب ملایم، نیروهای بومی را جایگزین غیربومی کردم، هرچند دست از حمایت از نیروی توانمند غیربومی برنمی‌دارم. حرف نمایندگان استان در مجلس هم همین است و در برنامه پنج‌ساله مصوب شد که وزارت نیرو، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت حداقل 50 در صد از ظرفیت نیروهای بومی استفاده کند.

وی تصریح کرد: باید تلاش بیشتری انجام شود تا از ظرفیت نیروهای بومی بیش از گذشته استفاده شود. هاشمی تختی ادامه داد: مدیری که تنها 2 روز در هفته در محل کار خود در استان حضور می‌یابد، باید جای خود را به نیروهای توانمند بومی دهد.

 وی ادامه داد: برای برچیده شدن بساط مدیران پروازی، استاندار، نماینده ولی‌فقیه در استان و دیگر مسئولان باید همراه و همگام باشند.

نیروهای بومی وارد وزارتخانه‌ها می‌کنیم

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه گفت‌وگو با تأکید دوباره بر توانمندی نیروهای بومی اظهار داشت: در حال حاضر متأسفانه نیروی بومی هرمزگان در وزارتخانه‌ها نداریم اکنون حتی یک کارشناس در سطح وزارتخانه ندارد و این جای بسی تأسف است.

و تلاش می‌کنیم که بتوانیم با یک حرکت جمعی، نیروهای بومی وارد وزارتخانه‌ها کنیم تا همگان بدانند که جوان هرمزگانی، توانایی حضور در بدنه دولت را دارد.

هاشمی تختی با انتقاد از تعلل در معرفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: چندین نفر از نیروهای بومی به وزیر معرفی‌شده‌اند که متأسفانه اعلام کرده‌اند، نیروی قوی نیستند. البته ما هم اعتقادداریم که یک مدیرکل باید توانمند و قدر باشد.

وی ابراز امیدواری کرد، با حمایت‌های استاندار، تکلیف این اداره کل مشخص شود.

وی وضعیت آموزش‌وپرورش استان را همچون اداره کل فرهنگ و ارشاد استان دانست.

رعایت قانون ته لنجی تنها در هرمزگان

این نماینده مجلس دهم در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص نارضایتی ملوانان هرمزگان از قانون ته لنجی گفت: متأسفانه این قانون در استان‌های ساحلی غیر از هرمزگان رعایت نمی‌شود و ملوانان استان‌های جنوبی به هراندازه که خواسته باشند کالا همراه خود وارد کشور می‌کنند. درصورتی‌که طبق قانون در هر بار تا 6 بار در سال تا سقف 150 میلیون ریال حق ورود کالای همراه خود به کشور رادارند که این قانون تنها در هرمزگان رعایت می‌شود.

مالک آلومینیوم المهدی هنوز دولت است
هاشمی تختی با انتقاد از نحوه واگذاری آلومینیوم المهدی به بخش خصوصی گفت: متأسفانه در این واگذاری حقوق دولت و مردم تضییع‌شده است و باقیمت بسیار اندک از قیمت واقعی فروخته شد است. آن‌ها معتقدند چون دولتی بوده و زیانده بوده به بخش خصوصی واگذارشده، اما حرف ما نمایندگان این بوده که چرا باقیمت پایین فروخته‌شده و اینکه نظارتی بر فعالیت این مجتمع صورت نمی‌گیرد. من معتقدم چون قسط‌های آن به پایان نرسیده، پس مالک آلومینیوم المهدی هنوز دولت است.

نباید برای تأمین درآمد تکلیفی استان
به مردم فشار آورد
 این نماینده مجلس با اشاره به قانون بازگشت 50 درصد از مازاد درآمدهای هرمزگان، خاطرنشان کرد: نباید مسئولان استان درآمد تکلیفی خود را سال‌به‌سال افزایش دهند تا فشار آن بر دوش مردم باشد زمانی که استاندار بودم در هر دو سال درآمد تکلیفی استان 600 میلیارد بود و زمانی که به درآمد یک هزارمیلیاردی رسیدیم با توانمندی توانستیم 200 میلیارد مازاد حق استان را پس بگیریم.

مخالف تصویب لایحه FATF هستم

عضو کمیسیون عمران در مجلس ادامه داد: آمریکا دشمن ملت ایران است، موضوع اینجاست که آمریکا می‌خواهد به شکلی به روند مالی ما و تراکنش‌های داخلی نهادها و ارگان‌ها و مراکز علمی دانشگاهی در داخل کشور دسترسی داشته و به‌نوعی بر روی مراودات مالی ما به بهانه اینکه می‌خواهند حمایت مالی از تروریسم نظاره کنند اشراف کامل داشته باشد.

نماینده مردم هرمزگان در خانه ملت با اشاره به اینکه نگاه استکبار در مورد تروریسم با نگاه ایران به تروریسم دو دیدگاه متفاوت است خاطرنشان کرد: استکبار تروریسم را طور دیگری معنی می‌کند و درک ما از تروریسم چیز دیگری است.

حسین هاشمی تختی نماینده مردم هرمزگان و عضو کمیسیون عمران در مجلس بابیان اینکه استکبار به دنبال محدود کردن ما است، گفت: به نظر من لایحه FATF به صلاح کشور نیست. وی اظهار داشت: من به‌عنوان نماینده مردم در مجلس به این لایحه رأی منفی می‌دهم و تصویب آن را به صلاح کشور نمی‌دانم.





                                  


دیدگاه ها (0)
img