13

مهر

1403


اجتماعی

29 آبان 1397 08:19 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - هشتاد و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس برگزار شد.

به گزارش ایسنا،هشتاد و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار «نامه شماره1/90080 مورخ 97/8/1 شهرداری بندرعباس در خصوص کسر مبلغ سه میلیارد ریال از ردیف 20511 هزینه واگذاری خدمات شهری و اداری به ردیف 41607 کمک به سایر مؤسسات وابسته شهری جهت احداث مغازه‌های سنگ فروشی در سازمان آرامستان به دلیل انتقال صنوف وابسته» و «پیشنهاد کمیسیون نظارت،ارزیابی و حقوقی شورا در خصوص الزام شهرداری به ایجاد سامانه مناقصات و مزایدات و پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری بندرعباس زیر نظر واحد حقوقی شهرداری» برگزار شد.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک هفته بسیج، اظهار کرد: باید از ظرفیت بسیج استفاده کنیم، بسیج در دل محلات است و شهرداری می‌تواند با کمک آن شهر را ارزان‌تر اداره کند.

پرویز سالاری همچنین خطاب به مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی هرمزگان و مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: در سال 80 مصوب شد زندان‌ها از مراکز شهرها خارج شود، در سال 95 نیز مجلس در ماده 129 برنامه ششم توسعه اداره کل زندان‌ها را به این امر موظف کرد.

وی با اشاره به اینکه زندان در شهری مثل بندرعباس که سرانه فرهنگی کمی هم دارد نباید در قلب شهر قرار داشته باشد، تصریح کرد: متأسفانه قانون دست مسئولین را در این زمینه باز گذاشته است، از نمایندگان هرمزگان در مجلس می‌خواهم بعد از 4 سال که از این مصوبه می‌گذرد روی این مسئله نظارت داشته باشند، نزدیک 7 سال است زمین تحویل شده و راه و شهرسازی موظف به ساخت آن است اما هنوز ساخت و جابجایی صورت نگرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس ادامه داد: در ذیل این ماده‌قانونی، تبصره‌ای آمده که دولت را موظف به تعیین ردیفی برای ساخت زندان جدید و اقدام به فروش زندان قدیم توسط شهرداری کرده است.

سالاری با بیان اینکه در شهرک توحید بندرعباس که ساختمان زندان در آن واقع شده هیچ فضای فرهنگی ورزشی وجود ندارد، خاطرنشان کرد:  انتظار ما از استاندار این است که به اداره کل راه و شهرسازی تذکرات لازم را در این زمینه بدهد.

وی با اشاره به اینکه ساختمان نیروی دریایی هم زمانی خارج از شهر بود اما الآن درون شهر قرار دارد، عنوان کرد: از نمایندگان می‌خواهم به‌جای اینکه وارد کارهای جزئی که شاید حتی در شرح وظایفشان هم نباشد، شوند به امور اساسی و مهمی که زمینه‌ساز بروز چنین مشکلاتی شده بپردازند.

رئیس سازمان آرامستان شهرداری بندرعباس در ادامه بیان کرد: خدماتی به افراد مجهول‌الهویه، خانه سالمندان، بهزیستی، کمیته امداد و افراد بی‌بضاعت توسط این سازمان ارائه می‌شود.
علیرضا بهمن نژاد با بیان اینکه در گذشته اسناد خدمات را به شهرداری می‌دادیم و شهرداری یا مبلغ را می‌پرداخت و یا تهاتر می‌کرد، ابراز کرد: امسال قرار شده این موضوع در شورای شهر مطرح و پس از تائید مبلغ سه میلیارد ریال به سازمان پرداخت شود.
وی اضافه کرد: اصل این مبلغ بابت خدمات به شهروندان هزینه می‌شود اما با توجه به پیش‌بینی‌هایی که برای سال 97 انجام شده بود باید هزینه‌های عمرانی نیز صورت بگیرد.
رئیس کمیسیون اقتصاد، برنامه‌ریزی، بودجه و تحول اداری شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: برخی سازمان‌های وابسته به شهرداری درآمدی برای اداره امور خود ندارند و باید خدمات زیادی به شهروندان ارائه دهند.
مجید عسکری زاده افزود: این مبلغ برای خرید دستگاه البسه سوز و سروسامان دادن به صنوف مزاحمی که به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهند در نظر گرفته شده و از سهم سه منطقه شهرداری برداشته و به این سازمان تعلق می‌گیرد.
اسلام باوقار، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در این خصوص عنوان کرد: در بودجه سال 97 شهرداری قرار بر این شد که ما هزینه کفن‌ودفن را افزایش ندهیم اما در بحث عمرانی یک میلیارد به سازمان آرامستان شهرداری بندرعباس کمک شود.
رئیس سازمان آرامستان شهرداری بندرعباس در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر هزینه کفن‌ودفن نسبت به سال‌های گذشته خیلی بالاتر رفته، تنها قیمت کافور از کیلویی 35 هزار تومان به 700 هزار تومان رسیده است و این مسئله هم برای ما به معضل بزرگی تبدیل شده است.بهمن نژاد اضافه کرد: در خصوص بحث‌های عمرانی قرار بود برای تهیه دو آمبولانس مبلغ 100 میلیون تومان پرداخته شود بر همین اساس نیز ما ثبت‌نام کرده و دو خودرو تندر 90 تهیه کردیم اما هنوز مبلغی به ما پرداخت‌نشده است، همچنین قرار شد برای ساخت بازارچه سنگ فروشی‌ها در 22 بهمن نیز مبلغ 100 میلیون تومان پرداخت شود که در این خصوص نیز هنوز مبلغی پرداخت‌نشده است.
در پایان دستور کار «نامه شماره1/90080 مورخ 97/8/1 شهرداری بندرعباس در خصوص کسر مبلغ سه میلیارد ریال از ردیف 20511 هزینه واگذاری خدمات شهری و اداری به ردیف 41607 کمک به سایر مؤسسات وابسته شهری جهت احداث مغازه‌های سنگ فروشی در سازمان آرامستان به دلیل انتقال صنوف وابسته» پرداخت مبلغ مذکور به این سازمان با رأی اعضای شورا به تصویب رسید.رئیس کمیسیون نظارت، ارزیابی و حقوقی شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی شورای شهر نظارت است و اینکه به سمت شفاف‌سازی برای مردم حرکت کنیم؛ گلایه‌هایی می‌شود که مناقصات و مزایدات شهرداری غیر شفاف است بر همین اساس طرحی را مطرح کردیم که سامانه مناقصات و مزایدات و پروژه‌های سرمایه‌گذاری زیر نظر واحد حقوقی راه‌اندازی شود و همه بتوانند در آن شرکت کنند.کیانوش جهانبخش افزود: واحد حقوقی شهرداری باید نسبت به قراردادها اشراف کامل داشته باشد و بهتر است همین ابتدا پروسه معرفی و اکران پروژه‌ها را زیر نظر واحد حقوقی شکل بگیرد.
کارشناس حقوقی شهرداری بندرعباس  نیز در این جلسه عنوان کرد: چنین طرحی جهت شفاف‌سازی خوب است و ما از آن استقبال می‌کنیم؛ ما قبلاً سامانه‌ای در این زمینه داشته‌ایم اما اشکالاتی دارد و ما با چنین طرحی برای شفاف‌سازی‌های بیشتر کاملاً موافق هستیم.
آبتین امیری، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: نیاز است این طرح به‌صورت کارشناسی‌تر مطرح شود و کاری انجام نشود که به همین نقطه‌ای که هستیم بازگردیم.
عسکری زاده، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: شهرداری میراث دار سلیقه‌هاست تا اینکه میراث دار قانون باشد، باید شفاف‌سازی صورت بگیرد، باید مطمئن شویم به‌جز نظارت قانونی نظارت مردمی هم روی کار است.رئیس کمیسیون نظارت، ارزیابی و حقوقی شورای اسلامی شهر بندرعباس در واکنش به اظهارات امیری بیان کرد: شما نماینده مردم هستی یا طیف‌های سیاسی، با پخش مستقیم جلسه مخالفی با شفاف‌سازی مخالفی،  مردم و رسانه‌ها حق دارند این مسائل را بدانند و ما وظیفه داریم آن را در اختیارشان قرار دهیم، اگر نماینده طیف خاصی هستید بگویید ما تکلیف خود را بدانیم.
جهانبخش با بیان اینکه واحد حقوقی شهرداری بار بسیاری از پرونده‌ها را می‌کشد و باید پاسخگو باشد، ابراز کرد: بسیاری از قراردادها در شهرداری مشکل دارند و باید تغییر یابند و هنوز سایه واحد حقوقی بر کارهای شهرداری نیفتاده است، چه ایرادی دارد سامانه‌ای داشته باشیم که مردم از پروژه‌ها اطلاعات داشته باشد؟
عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در واکنش به سخنان جهانبخش اظهار کرد: من نماینده هرجایی باشم مهم این است که حرف‌هایم درست است، اصلاً به فرض تخلفی هم صورت گیرد و مردم هم متوجه شدند آیا شما ابزار نظارتی دارید؟ اگر دارید چرا الآن استفاده نمی‌کنید؟ حتماً باید مردم بفهمند تا از این ابزار استفاده کنید؟
امیری با اشاره به اینکه ما در شرایط بحران اقتصادی هستیم، افزود: الآن زمان این کار نیست بلکه  زمان شناسایی افراد توانمند است نه اینکه هر کس توانمند و ناتوان وارد شود و کار کند و شهرداری بماند با پروژه‌های نیمه‌تمامش؛ می‌توان شعار شفاف‌سازی داد اما باید قدرت نظارتی را زیاد کنیم.عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس اضافه کرد: بسیاری مسائل در شورا مطرح و تصویب می‌شود اما اجرایی نمی‌شود و متأسفانه  نظارت در شهرداری بسیار ضعیف است.اسماعیل بواشه با بیان اینکه من معتقد نیستم شهرداری پول ندارد بلکه با مدارک ثابت می‌کنم وضعیتش از خیلی از ادارات دیگر بهتر است، تصریح کرد: عدم مدیریت صحیح باعث شده وضعیت به این شکل باشد
وی با اشاره به اینکه وقتی نماینده شهرداری در صحن شورا دروغ می‌گوید شهردار باید وی را اخراج کند اما چنین اتفاقی نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: خانم آرامش عضو شورا به پلاژ بانوان می‌رود و به وی می‌گویند باید حکم بازرسی داشته باشید، جای تأسف دارد که ما را که عضو شورای شهر و نماینده مردم هستیم در مجموعه‌ای راه نمی‌دهند و احترام نمی‌گذارند.
عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس ادامه داد: خانم آرامش می‌خواسته به‌عنوان یک شهروند عادی وارد پلاژ بانوان شود و هزینه پرداخت کند اما بازهم به وی اجازه ورود ندادند، باید مشخص شود ما در شورا چه‌کاره هستیم.در پایان دستور کار «پیشنهاد کمیسیون نظارت،ارزیابی و حقوقی شورا در خصوص الزام شهرداری به ایجاد سامانه مناقصات و مزایدات و پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری بندرعباس زیر نظر واحد حقوقی شهرداری» نیز با رأی اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس تصویب شد.

دیدگاه ها (0)
img