وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

افزایش میانگین سن ازدواج به 29.2سال



صبح ساحل ، حوادث - وزیر آموزش و پرورش گفت:  میانگین سن ازدواج از 26.6 سال در سال 85 به 29.2 در سال جاری افزایش یافته است.

به گزارش فارس، سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تقارن برگزاری همایش با موضوع هویت کودکان ایران اسلامی با میلاد مبارک حضرت محمد(ص)، تقارن مبارکی است زیرا آن حضرت، تغییر و تحول در سنت و سیره‌ای ایجاد کردند که پایه‌گذار یک هویت جدید شد.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) بسیاری از سنت‌های غلط را از بین برد و اینها همه تغییری بود که هویت اسلامی را پایه گذاری کرد و امروز شاهدیم که این هویت همه ذخیره ارزشمند ما در جامعه است.
بطحایی عنوان کرد: خانواده یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین محیط هایی است که هویت بچه‌ها در آن شکل می‌گیرد و ساخته و پرداخته می شود اما متأسفانه خانواده در معرض تهدیدهای مختلف قرار گرفته است.
بطحایی  افزود: گسست بین نسلی، نقش، محوریت و مرجعیت خانواده را در پرداختن به هویت دارد کاهش می‌دهد و بچه‌ها کم کم دیگر پدر و مادر را الگوی خود قرار نمی‌دهند و دیگر مانند گذشته پوشش، ادبیات، رفتار و ... پسرها دیگر مثل پدرها نیست.
وزیر آموزش و پرورش  اضافه کرد: پسرها مرجعیت الگویی برای هویت را تغییر داده‌اند و کم کم نوجوانان و جوانان از گروه‌های همسال و دوستان خود الگوگیری می کنند که یکی از دلایل آن گسست بین نسل‌هاست.

وی یادآور شد: نقش خانواده هنوز در دوره دبستان و پیش دبستانی و در دوران خردسالی پررنگ است و نقش مدرسه در هویت بخشی در دوره پیش دبستانی در مقایسه با خانواده کمتر است و خانواده‌ها هستند که همچنان بیشترین تأثیرگذاری را در هویت سازی کودکان بر جای می‌گذارند و این نقش در رده‌های سنی نوجوانی و جوانی به سرعت در حال تغییر است.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: گسست بین نسلی نقش خانواده ها را به شدت در هویت بخشی کاهش می‌دهد؛ به نحوی که اکنون 24 میلیون و 196 هزار خانواده در کشور داریم که طی 40 سال گذشته، 3.4 برابر شده و یکی از دلایلی که نقش خانواده ها در این هویت بخشی کاهش یافته، افزایش سن ازدواج است.
بطحایی گفت: میانگین سن ازدواج از 26.6 سال در سال 85 به 29.2 در سال جاری افزایش یافته و سن ازدواج به طور میانگین سه سال افزایش یافته است؛ ضمن اینکه خانواده ها نیز کوچکتر و کم جمعیت تر شده اند به نحوی که از 5.2 در سال 70 به 3.5 رسیده است.
وی تأکید کرد: این شاخص‌ها و بسیاری دیگر از شاخص‌هایی که در مورد آن تحقیق به عمل آمده، همه نشان می‌دهد که سهم خانواده‌ها در تاثیرگذاری هویت در کودکان و نوجوانان و جوانان رو به کاهش است و در مقابل آن، سهم گروه همسالان در حال افزایش است و این دقیقا همان چیزی است که آموزش و پرورشی ها باید بیشتر به آن توجه کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نقش نظام آموزش و پرورش و همسالان گسترده تر می‌شود و نقش خانواده‌ها کمتر می‌شود؛ بنابراین ما در دوره پیش دبستانی باید توجه بیشتری به خانواده ها از حیث نقشی که در هویت بخشی برای بچه‌ها دارند، به عمل آوریم.
وی اظهار داشت: در دوره پیش دبستانی مثل دوره نوجوانی و جوانی نمی‌توانیم جای خالی خانواده را در هویت بخشی پر کنیم زیرا مرجعیت اثرپذیری و هویت پذیری کودکان در دوره پیش دبستانی و دبستانی هنوز خانواده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها