12

مهر

1403


اجتماعی

20 دی 1391 10:32 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _  جلو دانشگاه‌ها، معابرعمومی، ورودی اماکن تجاری دست‌هایی را می‌بینید که به سویت دراز می‌شود تا تبلیغات انواع مراکز و موسسات آموزشی وتجاری را به دست شما برساند.   

همین که درآپارتمان را باز‌می‌کنی یا پا به حیاط ویلای خود پا می‌گذارید با انبوهی از برگه‌های تبلیغاتی روبرو می‌شوید، دیوارها وحتی ساختمان‌های مسکونی پرشده از همین برگه‌های تبلیغاتی.برگه‌هایی که خوانده یا نخوانده به جای سرازیرشدن درسطل زباله، همچون برگ‌های پاییزی درکوچه وخیابان رها می‌شوند. البته تبلیغات روش‌های دیگری هم دارد. تبلیغات محیطی با بیلبوردهای آن‌چنانی وبه تازگی هم تبلیغات پیامکی.

این‌روزها، شهروندان بیشتر درتسخیرتبلیغات پیامکی هستند. تبلیغاتی که شب‌وروز ندارند. دراین بین قصه تبلیغات کاغذی که محیط را آلوده وچهره شهر را مخدوش می‌کند، متفاوت است. دربرخی شهرها، محل‌های مناسب برای انجام این نوع تبلیغات درنظرگرفته شده تا زیبایی شهر حفظ شود. دربندرعباس خبری ازاین محل‌ها نیست. ما که مشاهده نکرده‌ایم، درودیوار شهر پرشده از تبلیغات مختلف. از تبلیغات کاغذی که بگذریم، با نوعی تبلیغات روبرو می‌شویم که برخی بی‌خبر از همه‌جا، با رنگ‌فوری،دیوارهای شهر را خط‌خطی می‌کنند. تبلیغات شهری برای خود، قانونی دارد. اینکه تبلیغات روی تاسیسات، دیوارها وساختمان‌های اشخاص حقیقی وحقوقی، اماکن دولتی باید با مجوز صاحبان این اماکن ویا مسوولان آنها باشد. آیا این قانون در شهر گل وبلبل بندرعباس وجود دارد؟ متولیان شهری چه برخوردی با برهم‌زنندگان زیبایی ونظم شهر داشته‌اند. تاکنون خبری از این برخوردها بر فرض مثال اگر هم وجودداشته، منتشرنشده است. بدون تعارف بایدگفت: موضوع تبلیغات شهری براساس قانون وضابطه پیش نمی‌رود. از یک سو مسوولان شهری برحفظ زیبایی شهر تاکید دارند واز سوی دیگر براعمال قانونی که دفتر تبلیغات واطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی اعلام کرده، دیوارنویسی وموارد مشابه برای انجام امورتبلیغاتی در سطح شهر ممنوع است، پافشاری نمی‌کنند. شاید هم از تدوین چنین قانونی خبرندارند. به هرحال هرچه هست اینکه مصلحت‌اندیشی وملاحظه‌کاری‌ها باعث شده، زیبایی شهر حفظ نشود و به راستی که تبلیغات شهری دربرخی موارد بیشتر آزاردهنده است. به نظر می‌رسدتنها اجرای قوانین به شکل جدی بتواند زیبایی شهر را حفظ کند. همه ما اگر علاقمند به داشتن شهری زیباهستیم که همین‌طورهم هست باید قوانین را بپذیریم وبه آن تن دهیم. پایتخت اقتصادی ایران باید ظاهری زیبا داشته باشد. بندرعباس را زیبا بسازیم آنگونه که لایق مردم آن است. 

دیدگاه ها (0)
img