13

مهر

1403


اجتماعی

25 دی 1391 09:36 0 کامنت

 

صبح ساحل، اجتماعی _ لودر  آن چنان به زمین ضربه می زندکه دیوار خانه تان به لرزه در می آید، گویی زلزله ای رخ داده است. این چنین از خواب نوشین صبحگاهی بیدار می شوید.روزی نیست که با صدای ماشین آلات ساختمانی بساز وبفروش ها از خواب بیدار نشویم. فرقی نمی کند درکجا ساکن باشید، محلات قدیم یا درمناطقی به قول امروزی ها توسعه یافته.درطبقه اول باشید یا طبقه دوم یا دهم. هیچ فرقی نمی کند ، تابستان باشد یا زمستان، چاره ای ندارید، باید این وضعیت را تحمل کنید.این صداها، خواب شیرین صبح یک روز تعطیل شما را زهرمارتان می کند.

بندرعباس به تعبیر آقایان به کارگاه سازندگی تبدیل شده وساخت وساز در مناطق مختلف این شهر رونق دارد. بساز وبفروش ها افتاده اند به جان خانه های کلنگی و دمار از روزگارشان درآورده اند، هر نقطه شهر را نگاه کنید، کارگران ساختمانی را می بینید که از داربست ها بالا و پایین می روند.این صحنه ها نشان از رونق ساخت وساز دراین شهر ساحلی دارد. کوچه های یک وجبی درتسخیر ماشین آلات ساختمانی درآمده اند. به دلیل شرایط محیطی عمر مفید یک ساختمان دربندرعباس 15 سال است و اینکه پس از این زمان باید به فکر تخریب آن وبنایی نو باشید و این یعنی تکرار داستان لودر وتخریب بنا و داد و فریادکارگران ساختمانی برسریکدیگر.

فردا از راه می رسد، با تلخی از خواب بیدار می شوید  و می بینید بله، به جان یک ساختمان فرسوده دیگر افتاده اند و آن را خراب می کنند. تازه از شر ساختمان بغلی خلاص نشده اید ساختمان روبرو را می کوبند. این ساختمان سروشکلی گرفت، صدا از ساختمان پشتی شنیده می شود و این قصه همچنان ادادمه دارد. مانده اید به چه کسی اعتراض کنید به کارگر بیچاره که برای هر روز کارش دستمزد می گیرد وتنها به صاحب کارش باید جواب پس بدهد. به صاحب ملک یا آن برج ساز که با دردسر زیاد می خواهد بنایی که تا دیروز روی سرش آوار می شد را نو کند. به صاحب ملک که با بدبختی توانسته از هفت خوان شهرداری و دیگر ارگان های مربوطه به سلامت بگذرد ومجوز ساخت بگیرد. به راستی باید به چه کسی اعتراض کنید؟ این موضوعی که برای اکثر شهروندان مشکل آفرین است. به هرحال چه بخواهی، چه نخواهی باید پذیرفت که بندرعباس با ساختار جدید درحال شکل گیری و پوست اندازی است. با خود می اندیشید شاید روزی هم شما این صحنه ها را برای دیگران به تصویر بکشی و ایجاد مزاحمت کنی.

نکته مهم این است که دراین مواقع برای آرامش روانی شهروندان چاره اندیشی شده است؟ همانطور که ازنظر قانون برای سلامت جسمی و فیزیکی خانه های همجوار هنگام تخریب سازو کار اندیشیده شده است، باید برای سلامت روح و روان شهروندان چاره اندیشی شود. فرهنگ ما ودین مقدس اسلام به همسایگی بهای زیادی داده اند. فرهنگی که درآن نهی ازمردم آزاری، جایگاه وارزشی ویژه ای دارد. می طلبد که به رضایت همسایگان هم دراین مواقع فکر کنیم.

 

دیدگاه ها (0)
img