12

مهر

1403


اقتصادی

02 دی 1397 08:04 0 کامنت

صبح ساحل ، اقتصادی -  معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان از برداشت بالغ بر یک و نیم تن ماهی خاویاری برای اولین بار در قالب پروژه پایلوت استخرهای ذخیره آب کشاورزی واقع در شهرستان حاجی آباد خبر داد.

عبدالرسول دریایی با پیگیری شیلات هرمزگان ،همکاری و حمایت دفتر باز سازی  و حفاظت از ذخائر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران و مشارکت بخش خصوصی برای اولین بار پرورش ماهیان خاویاری در استان هرمزگان با موفقیت صورت گرفت و بیش از یک و نیم تُن ماهی خاویاری از گونه فیل ماهی از دو استخر ذخیره آب کشاورزی واقع در دشت گلروییه و جائین شهرستان حاجی آباد برداشت شد.

دریایی با بیان اینکه ماهیان خاویاری در دشت گلروئیه در مدت زمان دو سال و سه ماه با وزن متوسط 12 کیلوگرم و در روستای جایین شهرستان حاجی آباد با مدت زمان پرورش یک سال و چهار ماه با وزن متوسط 5 کیلوگرم برداشت  شدند تصریح کرد: ماهی خاویاری برداشت شده  به مقصد کشور روسیه صادر گردید.

وی امکان سنجی پرورش ماهی خاویاری در شهرستان های غیر ساحلی ، استفاده حداکثری چند منظوره از منابع آب شیرین، افزایش بهره وری و فعال سازی ظرفیت های جدید توسعه آبزی پروری استان توام با کشاورزی ، ایجاد تنوع گونه ای در پرورش آبزیان ،آبزی پروری در مناطق دور از ساحل،افزایش بهره وری و معیشت کشاورزان ،افزایش تولید و مصرف گوشت آبزیان  را از مهمترین مزایای اجرای این طرح خواند.

دریایی گفت:خوشبختانه چنین طرح هایی به کمک کشاورزان آمده تا با غنی سازی آب،کاهش مصرف کود کشاورزی، ارتقای اقتصاد کشاورزان، کمک به صنعت کشاورزی از طریق ارزش افزوده و ...در استان هرمزگان بسیار ضروری است که خوشبختانه شیلات گامهای خوبی در این زمینه برداشته است.

وی با بیان اینکه اصولا ماهیان خاوریاری به نام استان های شمال کشور و دریای خزر شناخته می شود گفت خوشبختانه به همت شیلات هرمزگان  امروز در جنوب کشور و استان هرمزگان ماهی خاویاری گونه فیل ماهی در شرایط طبیعی و با بهترین رشد و کیفیت گوشت در استخرهای کشاورزی در حال پرورش است.

دریایی با عنایت به اینکه این طرح در سطح پایلوت و برای اولین بار در استان اجرا گردیده است گفت: با وجود  اینکه این مهم اولین تجربه شیلات استان، کارشناسان و مجریان پروژه است  نشان از شرایط مطلوب جهت توسعه پرورش این گونه با ارزش است.

وی افزود پرورش ماهی خاویاری در استان هرمزگان می تواند در کنار فعالیت های کشاورزی و صرفا با استفاده از آب مورد استفاده جهت آبیاری باغات صورت پذیرد که علاوه بر افزایش بهره وری باعث غنی تر شدن آب و افزایش محصول ، ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و ارز آوری خواهد شد.

دیدگاه ها (0)
img