رییس انجمن قلب ایران در بندرعباس تاکید کرد :

مرگ تدریجی کودکان بر اثر دود دخانیات



صبح ساحل ، حوادث - اعظم رام :«حدود 90 درصد از افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند دچار بیماری های قلبی و عروقی می شوند».

رییس انجمن قلب ایران  این مطلب را  در سومین کنگره ملی دخانیات و سلامت  در بندرعباس،  عنوان کرد و گفت: حدود 600 هزار نفر از کودکان و کسانی که در کنار والدین یا محیط های دارای افراد سیگاری زندگی می کنند؛ دچار عارضه می شوند و از بین می روند.

دکتر فریدون نوحی افزود:کسانی که در معرض دود مواد دخانی هستند بیشتر از کسانی که مصرف می کنند در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی قرار می گیرند.

وی ابراز کرد: از 18 میلیون مورد مرگ ناشی از دخانیات در دنیا 10 درصد آن به علت مشکلات قلبی و عروقی فوت می کنند ، البته بستگی به شرایط و مناطق مختلف کشور ها دارد.

دکتر نوحی افزود:مصرف دخانیات در کشور های اروپای شرقی نسبت به سایر کشور ها بیشتر است و درصد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در این کشورها بیشتر از بیماری های ریوی می باشد.

وی تصریح کرد: اگر ما قوانینی داشته باشیم که افراد در مکانهای عمومی و جاههایی که دیگران هستند؛ اجازه استفاده از مواد دخانی داده نشود؛ سکته های قلبی 15 درصد کاهش پیدا می کند.

رییس انجمن قلب ایران یادآور شد: دخانیات عروق را تنگ و یا مسدود می کند؛ سکته های قلبی، مغزی و یا حتی قطع اندامها همگی از عوارض مصرف این مواد است.

اطلاع رسانی و آموزش نقش اصلی در کنترل دخانیات و پیشگیری از آن دارددکتر نوحی خاطر نشان کرد: خوشبختانه قطع سیگار می تواند شرایط سلامت انسان را بطور طبیعی بازگرداند و همچنین عوارض را کاهش دهد.

لذا ظرف مدت 15 سال بعد از ترک سیگار، فرد کاملا مثل افراد غیر سیگاری می شود. دخانیات یکی از علل های مرگ نابهنگام رییس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور تلاش های هرمزگان در زمینه برگزاری کنگره ملی مبارزه با دخانیات طی 3 دوره را ارزشمند و ستودنی دانست و افزود: 4 بیماری از جمله بیماری های تنفسی ، سرطان ، دیابت و اختلالات روانی بعد از بیماریهای قلب و عروق سلامت جامعه را تهدید می کنند؛ همچنین استعمال دخانیات، عدم تحرک بدنی، مصرف الکل ، رژیم غذایی نامناسب و آلودگی هوا به عنوان عوامل خطر شناخته می شوند.

وی یکی از علل مرگ های نابهنگام را استفاده دخانیات دانست و عنوان کرد: هر مرگ پیش از ۷۰ سالگی را به عنوان مرگ نابهنگام می نامند؛ لذا اگر فردی قبل از ۷۰ سالگی می میرد گویای این واقعیت است که ما در زمینه آگاهی دادن به مردم عملکرد مناسبی نداشته ایم و باید به دنبال تدوین یک برنامه جامع برای پیشگیری باشیم.

دکتر مسجدی با ابراز نگرانی از عرضه قلیان در مکان های تفریحی شهر بندرعباس ازجمله بلوار ساحلی اظهار کرد: یک خانم باردار اگر از این مسیر عبور کند دود از طریق مادر و جفت وارد بدن جنین می شود و در نهایت رشد جنین متوقف خواهد شد و در برخی موارد احتمال سقط جنین نیز می باشد اگر نوزاد هم متولد شود احتمال ابتلای نوزاد به آسم وجود دارد و عوارض دود ناشی از دخانیات از زندگی جنینی تا سالمندی ادامه پیدا می کند.

رییس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور خاطر نشان کرد : ۸۰ درصد کسانی که به اعتیاد دچار می شوند از قلیان و سیگار شروع کرده اند؛ مهمترین اقدام در پیشگیری و کنترل دخانیات همکاری بین بخشی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی است.

 بلبل آباد بشاگرد وبستوئیه رویدر روستاهای  شاخص  در مبارزه با دخانیات

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس گفت: هر عاملی که به بدن انسان ضرر جدی برساند حرام است دخانیات نیز یکی از عوامل ضرر رسان به بدن انسان است.

وی با اشاره به فتواهای اهل سنت گفت: علمای اهل سنت هم در مورد استفاده از دخانیات همانند علمای شیعه هر چیزی که برای صحّت و سلامتی انسان مضر باشد استعمالش را حرام می دانند.

امام جمعه بندرعباس تصریح کرد: جامعه ما جامعه خوبی است ولی اطلاعاتش کم است؛ علما و مراجع ما شجاع، متدین، خالص و قوی هستند؛ لذا باید به انها اطلاعات داد اطلاعات دهید و از آنها نظرخواهی کنید.

آیت الله نعیم آبادی، روستای بلبل آباد بشاگرد در شرق استان و روستای بستوئیه رویدر در غرب استان را دو روستای شاخص و پاک در زمینه مبارزه با دخانیات معرفی کرد که توسط دو روحانی و درمدت زمان کوتاهی این تغییر تغییر نگرش را در مردم روستا به وجود آوردند و مردم این دو روستا حتی راضی نیستند پسر یا دختر خود را برای ازدواج به کسی اهل روستایی دیگر که دخانیات مصرف می کنند بدهند، تکثیر این نمونه روستاها می تواند کمک زیادی به سلامتی مردم کند.

 مصرف تنباکو بدن جرم 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان ، تنباکو را تنها ماده ای دانست که بدون هیچ اعلام جرم یا جریمه ای در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر سید حسین داودی با اشاره به آمار مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات در دنیا گفت: متاسفانه بیش از 6 میلیون مرگ در دنیا به علت مصرف مواد دخانی به ثبت رسیده است که از این تعداد 600 هزار نفر به دلیل رفتارهای غلط که همان دود تحمیلی ناشی از مصرف دخانیات می باشد از بین می روند.

دکتر داودی بیان کرد: اقداماتی در سال 2003 میلادی در جهت کنترل دخانیات توسط مجمع بهداشت جهانی صورت گرفت و بیش از 172 کشور جهان و اتحادیه اروپا از زمان تصویب، این پیمان را امضأ کرده اند.

هدف  کنوانسیون کنترل دخانیات و پروتکلهاى آن حفظ نسلهاى حال و آینده از اثرات زیانبار بهداشتى، اجتماعى زیست محیطى و اقتصادى استعمال دخانیات و قرار گرفتن افراد در معرض دود حاصل از دخانیات از طریق ایجاد چارچوبى براى اقدامات درزمینه کنترل دخانیات است که قرار است توسط اعضاء در سطح ملى، منطقه اى و بین المللى به منظورکاهش چشمگیر و مداوم رواج استعمال دخانیات و قرار گرفتن افراد در معرض دود دخانیات صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت تبلیغات دخانیات در کشور و عرضه آزاد مواد دخانی که خود به نوعی تبلیغ محسوب می شود؛ باید با استفاده از ظرفیت های مهمی از جمله صدا و سیما نشریات و فضای مجازی با ارائه تبلیغات خلاقانه و ایجاد کمپین های اطلاع رسانی با دخانیات مبارزه کنیم.

دکتر داودی خاطر نشان کرد: منع استفاده از دخانیات در اماکن عمومی، افزایش قیمت و مالیات بر سیگار، ممنوعیت استفاده از مواد دخانی در اماکن عمومی، ممنوعیت تبلیغات در محل های عرضه مواد دخانی و سایر اقدامات بازدارنده موجب کاهش مصرف و کنترل دخانیات و در نهایت کاهش بیماریها و مرگ میر در کشور خواهد شد.

 دخانیات علت اصلی بسیاری از بیماریها

دبیر علمی سومین کنگره ملی دخانیات و سلامت در بندرعباس  نیز در این مراسم با اشاره به قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات ابراز کرد: مصرف دخانیات تقریبا همه اعضای بدن را درگیر می کند ؛ لذا در بین افرادی که دخانیات مصرف می کنند علت اصلی بسیاری از بیماریها دخانیات است.

دکتر فرشیدی اذعان داشت : مصرف دخانیات موجب سکته قلبی ، سکته مغزی ، بیماریهای مزمن انسدادی ریه از جمله آمفیزم و برونشیت مزمن و سرطان (به خصوص سرطان ریه ، سرطان حنجره و سرطان پانکراس) افسردگی ، کاهش بارداری ، زایمان زودرس ، آب مروارید، خواهد شد؛ همچنین سیگار کشیدن می‌تواند منجر به بیماریهای عروق محیطی و پرفشاری خون شود.

دبیر علمی سومین کنگره ملی دخانیات و سلامت ، میزان مصرف دخانیات در سال 2001 در بین مردان 32 درصد و در بین زنان 4 و نیم درصد عنوان کرد و اظهار داشت: هم اکنون مصرف قلیان دربین خانم های هرمزگانی به 18 درصد می رسد که نسبت به آمار سایر استانها رتبه نخست کشور را به خود اختصاص می دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها