12

مهر

1403


اجتماعی

08 دی 1397 08:02 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی -  مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان گفت: بنا داریم در استان هرمزگان، نهضت کتابخوانی و کتابخانه سازی راه اندازی کنیم و این دو باید همزمان پیش روند و امکانات حداقلی برای کتابخوانی در استان باید فراهم شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، درمجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان ضمن تأکید بر اهمیت کتاب و کتابخوانی بیان کرد: متأسفانه امروزه در کشور ایران، فرهنگ در حاشیه قرار گرفته است و به آن به عنوان کالایی لوکس نگاه می‌شود؛ در صورتی که فرهنگ در رأس همه امور قرار دارد و موفقیت در حیطه‌های دیگر بر فرهنگ استوار است.

 وی از کتاب به عنوان شاهرگ حیاتی جامعه و درمانگاه روح یاد نمود و ادامه داد: علت بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، عدم مطالعه است؛ زیرا کتابخوانی به افراد آگاهی می‌دهد تا خود را از گزند آسیب‌ها محفوظ دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان تصریح کرد: بنا داریم در استان هرمزگان، نهضت کتابخوانی و کتابخانه سازی راه اندازی کنیم و این دو باید همزمان پیش روند و امکانات حداقلی برای کتابخوانی در استان باید فراهم شود.

وی تصریح کرد: استان هرمزگان جزو پردرآمدترین استان‌های ایران محسوب می‌شود و با اینکه این استان از نظر درآمد، اولین استان کشور است اما متأسفانه از نظر امکانات کتابخانه‌ای ضعیف است و همچنین شهر بندرعباس به عنوان مرکز استان، امروزه یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز مهم فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است و با داشتن جمعیت 700 هزار نفری، تنها  پنج کتابخانه عمومی دارد که پاسخگوی نیازهای مردم این شهر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری، ارزش و ثواب کتابخانه‌سازی را کمتر از مسجد ساختن و مدرسه ساختن ندانست و افزود:کتابخانه‌ها مکانهایی هستند که سن و جنس نمیشناسد و هر فرد در هر شرایطی می‌تواند به آن مراجعه کند و با علم آموزی خود را برای خوب بودن همه جانبه و موفقیت آماده کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان از خیرین خواست که دید و بینش خود را گسترش دهند و علاوه بر اینکه برای ساخت کتابخانه در زادگاه و منطقه خویش تلاش می‌کنند برای کل استان برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند به کلیه هم استانی‌های خود خدمات ارائه دهند و از آثار و برکات علم و مطالعه سیرابشان کنند.

رئیس مجمع خیرین کتابخانه‌ساز استان هرمزگان گفت: تعطیلی کتابخانه شهدای بندرعباس به عنوان اولین کتابخانه استان مایه تأسف برای استان است و مسؤولان باید در راستای ترویج کتابخوانی در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهند.

سیدعبدالله هاشمی در جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان هرمزگان ، اظهار داشت: اهمیت کتابخانه و کتابخانه‌سازی بسیار در جامعه کنونی احساس می‌شود؛ چرا که در حال حاضر، اکثریت مردم باسواد هستند و به مکانی فرهنگی نیاز دارند تا در آنجا گرد هم آیند و به بحث و تبادل نظر بپردازند و کتاب بخوانند؛ بنابراین نیاز است خیرین نیک اندیش، در کنار ساخت بیمارستان، مدرسه، مسجد و ... نسبت به ساخت کتابخانه به ویژه در مناطق محروم و روستاها، اهتمام ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه خیرین استان هرمزگان در حوزه کتابخانه‌سازی بسیار خوب عمل کرده‌اند و با جدیت تمام پای کار هستند و برای تسریع در امر کتابخانه‌سازی، نیازمند نگاه ویژه دبیرکل و مسؤولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند که کتابخانه‌های ساخته شده در سریع‌ترین زمان، تجهیز، و نیروی انسانی باانگیزه برای افتتاح کتابخانه، استخدام شود.

رئیس مجمع خیرین کتابخانه‌ساز استان هرمزگان ادامه داد: حمایت و پشتیبانی‌های مسؤولان از خیرین کتابخانه‌ساز باعث افزایش انگیزه و دلگرمی آنان خواهد شد که با سرعت و جدیت بیشتری این کار مهم و خیرخواهانه را دنبال کنند تا شاهد دسترسی سریع و آسان همه مردم کشور به کتاب و کتابخانه باشیم.

هاشمی افزود: متأسفانه کتابخانه مرکزی بندرعباس به عنوان بزرگترین کتابخانه جنوب کشور با مساحت 8 هزار متر از سال 1387 شروع شده ولی هنوز به سرانجام نرسیده است.

 همچنین کتابخانه شهدای بندرعباس به عنوان اولین کتابخانه استان که در سال 1342 ساخته شده است از سال 1392 تا کنون تعطیل شده که مایه تأسف برای استان است و مسؤولان باید در راستای ترویج کتابخوانی در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهند. 

گفتنی است در این جلسه اعضای مجمع خیرین کتابخانه‌ساز هرمزگان و نمایندگان خیرین استان، تصمیم به ساخت بزرگترین کتابخانه خیرساز استان در سواحل مکران گرفتند.

دیدگاه ها (0)
img