12

مهر

1403


اجتماعی

18 دی 1397 08:43 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - شهناز حاجی قاسمی خبرنگار  این روزها فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پر از حرف و داستان‌های نژادپرستانه است که ما ایرانیان از نسل کوروش هستیم و دارای چنان تاریخ و تمدنی بودیم.

تعلق‌خاطر ایرانیان به گذشته به حدی است که دچار خودبرتربینی می‌شوند و گمان می‌کنند از نژاد برتر هستند و در ادامه این خودبزرگ‌بینی سرآغاز حرف‌های نژادپرستانه می‌شود.این نژادپرستی از لعن و نفرین و تحقیر و توهین دیگر قومیت‌ها شروع می‌شود و به تعریف و تمجید از تاریخ و گذشته ایران می‌رسد.

اینکه ایران کشوری دارای تاریخ و تمدنی بی‌نظیر است جای هیچ شکی نیست اما گویا برخی ایرانیان با گذاشتن عینک بدبینی و بی‌انصافی چشم خود را بر واقعیت‌ها می‌بندند.به نظر می‌رسد تعلق‌خاطر ایرانیان به تاریخ و تمدن باعث غفلت از وضعیت فعلی شده است و درحالی‌که ایرانیان سرگرم لعن و نفرین دیگر قومیت‌ها هستند بسیاری از کشورهای همسایه بجای پرداختن به مسائل قومیتی و نژادی با سرعتی باورنکردنی رشد و توسعه اقتصادی را دنبال می‌کنند.

نکته جالب‌توجه این است که بر اساس آمارهای منتشرشده کشور امارات مقصد بسیاری از نخبگان ایرانی و کشور ترکیه نیز مقصد گردشگری بسیاری از ایرانیان است.

از طرفی دیگر بسیاری از کشورهای همسایه دارای ویژگی‌های فرهنگی مشترک با ما هستند و درک این‌همه تحقیر و توهین قومیت‌ها دشوار است چراکه این قومیت‌ها خود بخشی از جامعه ایران هستند.

نکته قابل‌تأمل توجیه نامربوط برخی نژادپرستان ایرانی است و به‌طور مثال عنوان می‌کنند حساب عرب‌های ایران از عرب‌های دیگر کشورها جداست و این توجیه‌ها نسبت به سایر قومیت‌ها نیز وجود دارد.

البته ناگفته نماند این اهانت‌ها تنها مربوط به قومیت‌ها نیست و سایر ادیان و مذاهب نیز مورد تحقیر واقع می‌شوند. اگر چرخی در شهر بزنید و پای حرف مردم بنشینید متوجه عمق این درد و فاجعه می‌شوید.

به نظر می‌رسد در برخی حوادث و رویدادها افکار نژادپرستی در کشور بیشتر شایع می‌شود و عده‌ای از سر ناآگاهی و بدون اطلاع و تحت تأثیر هیجانات سوار بر این موج می‌شوند.

تکرار این تحقیر و توهین‌ها از سوی برخی افراد که گاها مسئولان کشوری و سلبریتیها نیز با آن همراه می‌شوند هزاران آه از نهاد انسان بلند می‌شود و هر ایرانی باید از خود بپرسد آیا ما ایرانی‌ها نژادپرستیم؟ کشورهای دیگر نسبت به ما چه دیدگاهی دارند؟ ریشه این نژادپرستی چیست و چه کسانی آن را در جامعه ترویج می‌دهند؟ آیا ترویج این نژادپرستی می‌تواند هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده باشد؟یکی از نژادپرست‌ترین افراد تاریخ هیتلر بود و با همان افکار نازیسم خود جنایات بسیاری را انجام داد.

در حال حاضر نیز نژادپرستی در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد اما میزان شیوع آن در کشورهای مختلف متفاوت است اما هر چه هست نژادپرستی امری ناپسند و سخیف تلقی شده و در برخی کشورها مجازات سنگینی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

نژادپرستی و قوم ستیزی و حتی توهین به دیگر و ادیان مذاهب زنگ خطری برای کشور است و به نظر می‌رسد مسئولان به‌خوبی بر خطرات احتمالی این موضوع برای کشور و وجهه ایران در نظام بین‌المللی آگاه شده‌اند و تصویب طرح یک‌فوریتی مقابله با اهانت به ادیان و اقوام ایرانی در مجلس گویای این موضوع است.

این طرح برای بررسی به کمیسیون حقوقی ارجاع داده‌شده است و بعدازآن در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود. بر اساس ماده 729 این طرح هرکسی علناً نسبت به ادیان و مذاهب قانونی و مقدسات مسلم آن‌ها، اقوام ایرانی ــ فرهنگ، زبان و آداب‌ورسوم مشروع قانونی آن‌ها توهین کند حسب مورد به سه ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود.

همچنین بر اساس ماده 733 این طرح هرکسی به‌وسیله انتشار عکس، کاریکاتور، نوار صوتی، مکتوبات و سایر پدیده‌های نرم‌افزاری در سایت، وبلاگ، پیام‌رسان و نظایر آن در فضاهای الکترونیکی، مجازی و رایانه‌ای مرتکب عملی شود که متضمن توهین یا هتک حرمت به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام ایرانی شود بر اساس مجازات‌های موجود در قانون محکوم می‌شود.

ایران کشوری با ادیان و مذاهب گوناگون است و ترویج نژادپرستی اتحاد اقوام، ادیان و مذاهب را خدشه‌دار می‌کند. هرمزگان ازجمله استان‌هایی است که دارای اقوام و مذاهب مختلف است که سالیان درازی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زیسته‌اند و این همزیستی همواره مورد تحسین همگان بوده است اما سوارشدن بر موج هیجانات قوم ستیزی و نژادپرستی جای نگرانی دارد و امید است تصویب طرح مقابله با اهانت به ادیان و اقوام ایرانی در مجلس بتواند لااقل در کاهش این جریان نژادپرستانه و قوم ستیزانه که هرچند اندک اما روبه‌پیشرفت است، مؤثر باشد.

دیدگاه ها (0)
img