پشت پرده فرار مالیاتی پزشکان


نویسنده: سامیه طهورنیان

پشت پرده فرار مالیاتی پزشکان

مالیات یکی از راههای کسب درامد دولتها است و در کشورهای مختلف به روشهای متنوع و متعددی از شهروندان مالیات دریافت شده و در امور مختلف هزینه میشود. 

به گزارش «صبح ساحل» در همه جای دنیا افراد متعهد و موظف به پرداخت مالیات هستند و فرار مالیاتی جرم محسوب شده و جریمه های سنگینی برای آن در نظر گرفته میشود. در ایران هم دولت به روشهای مختلفی برای دریافت مالیات تلاش کرده است اما اخیرا فرار مالیاتی پزشکان به یکی از موضوعات چالشی دولت و مجلس تبدیل شده است. به گزارش روزنامه قانون موضوع عدم پرداخت مالیات از سوی پزشکان چند وقت پیش در فضای مجازی سروصداهای بسیاری به پا کرد؛ موضوعی که البته تنها به جامعه پزشکی و مشاغل مربوط به آن مربوط نمی‌شد. در برهه‌ای از زمان شاهد بودیم که برخی از پزشکان از استفاده از دستگاه‌های کارتخوان در مطب خود خودداری کرده و از بیماران خود تنها پول نقد به عنوان حق ویزیت طلب می‌کردند، موردی که مدتی در برخی آرایشگاه‌های زنانه نیز به چشم می‌خورد. ماجرا از این قرار بود که منشی پزشک برای هماهنگی نهایی وقت با بیمار تماس می‌گرفت وضمن اعلام مبلغ هزینه‌های لازم به بیمار اطلاع می‌داد که دستگاه کارتخوان در مطب موجود نیست و بیمار باید به میزان هزینه‌ها پول نقد به همراه خود داشته باشد. این موضوع در بسیاری موارد به دلیل محدودیت برداشت از دستگاه‌های خودپرداز در طول روز، بیماران را با مشکل مواجه می‌کرد. دامنه این موضوع به قدری گسترده شده بود که طی حرکتی خودجوش در فضای مجازی، کاربران اقدام به معرفی پزشکانی می‌کردند که در مطب خود دستگاه کارتخوان نداشتند. این بازگشت به سنت در برخی از پزشکان تنها یک شایبه را به وجود می‌آورد؛ فرار مالیاتی.

در خصوص موضوع فرار مالیاتی پزشکان نماینده شورای حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران چندی پیش اعلام کرده بود که در جامعه پزشکان فرار مالیاتی ۸۰ درصدی وجود دارد. . طبق آمارهای رسمی سرجمع مالیات شغلی که این گروه در سال گذشته پرداخت کرده اند ۱۵۰ میلیارد تومان بوده، در حالی که درآمد واقعی این تعداد پزشک ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. این آمار و ارقام نشان از پرداخت ۲۰ درصدی مالیات واقعی و ۸۰ درصدی فرار مالیاتی پزشکان دارد. فرار مالیاتی پزشکان ریشه داخلی دارد.

در حال حاضر و در شرایط فعلی اقتصادی کشور ضرورت کاهش بودجه نفتی و تقویت درآمدهای غیر نفتی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن مالیات است، در کشور به شدت احساس می‌شود. در کشورهای پیشرفته دنیا مالیات تنها منبع درآمدی برای دولت محسوب نمی‌شود بلکه به نوعی می‌توان آن را اهرمی برای کنترل و هدایت اقتصاد کشورها به سمت تولید تلقی کرد.

. با این وجود مجلس در تلاش است تا طی مصوبه‌ای این نظام مالیاتی را تا حدی منسجم سازد اما در حال حاضر نیز برخی دست‌های پشت پرده می‌خواهند به حذف مصوبه مجلس دست بزنند. این افراد در تلاشند تا مانع مصوبه مجلس که موجب شفافیت درآمد پزشکان می‌شود و جلوی فرار مالیاتی گسترده آنها را می‌گیرد، شوند. در این راستا مجلس اقدام قابل تقدیری انجام داد و برای شفاف سازی، جامعه پزشکی را مکلف به استفاده از کارتخوان در سال ۹۸ کرد اما دست های پشت پرده برای حذف این مصوبه مجلس دست به کار شده‌اند؛ برخی از پزشکان که با طرح تحول سلامت درآمد آن‌ها چندین برابر نیز شده است، در تلاش هستند با تحت فشار قرار دادن اعضای کمیسیون تلفیق مجلس، مصوبات این کمیسیون درباره مالیات پزشکان را که موجب شفافیت درآمد پزشکان می‌شود و جلوی فرارمالیاتی گسترده آن‌ها را می گیرد، حذف کنند. طبق این مصوبه، تمامی صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی، دامپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، نظام پزشکی یا نظام دامپزشکی صادر می‌شود، موظف هستند از پایانه های فروشگاهی (POS) استفاده کنند. همچنین مقرر شد تمامی مراکز درمانی که صورت حساب بیمار را صادر می‌کنند ۱۰ درصد از مبلغ دستمزد پزشک را به‌طورمستقیم به حساب سازمان امور مالیاتی بابت علی‌الحساب مالیات آن پزشک واریز کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها