12

مهر

1403


اقتصادی

01 بهمن 1397 08:49 0 کامنت

مدیركل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری هرمزگان گفت: بیش از 766 پروژه فعال به ارزش 33 هزار میلیارد تومان و با اشتغال زایی بیش از 34 هزار نفر در استان هرمزگان در دست اجرا است.

مسعود هندیان در تشریح اهمیت استان هرمزگان برای اجرای طرح های سرمایه گذاری عنوان كرد: هرمزگان به عنوان یكی از استان های هدف و مقصد برای سرمایه گذاری در سال های اخیر توانسته است سهم بزرگی از سرمایه گذاریها را در سطح ملی و منطقه ای جذب نماید.

وی افزود: روند سرمایه گذاری در استان هرمزگان دارای پیشرفت قابل توجهی بوده است و در حال حاضر طرح های مهمی در حوزه های مختلف اقتصادی و سرمایه گذاری در دست اجرا می باشند كه با اجرای آنها شاهد تغییرات اساسی در زمینه اشتغال خواهیم بود.

مدیركل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری هرمزگان خاطرنشان كرد: سرمایه گذاری تابعی از میزان ریسک است، هرچه ریسک سرمایه گذاری کمتر باشد صاحب سرمایه شجاعت بیشتری برای سرمایه گذاری پیدا می کند.

هندیان در همین رابطه تصریح كرد: سرمایه گذاران خارجی با بررسی شاخص های سرمایه گذاری در هر جامعه ای، تصمیم به سرمایه گذاری گرفته و نسبت به آن اقدام می نمایند و شاخص هایی مانند بهبود كسب و كار، بهره وری، ریسك پذیری، توسعه منابع، رونق اقتصادی، دانش و مهارت، حاكمیت قانون، توسعه منابع انسانی در تحقق این مهم نقش بسزایی دارند.

وی در خصوص راههایی كاهش ریسك سرمایه گذاری گفت: وجود روابط اجتماعی، ساختار، جمعیتی مناسب، رفتار سیستمی و انسانهای سازمانی می تواند ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهد.مدیر كل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری هرمزگان افزود: از طرفی برای جذب و اختصاص سهم بیشتری از سرمایه گذاری ها دركشور باید زیرساخت ها را ارتقاء دهیم.

هندیان تصریح كرد: ثبات اقتصادی، سیاسی و برخورداری از صلح، آرامش و امنیت داخلی ، حمایت دولت ،  برخورداری از موقعیت جغرافیایی و مكانی مناسب ، پذیرفتن هدف های آزاد سازی اقتصادی و برخورداری از قوانین و مقررات مناسب، برخورداری از آزادی نقل و انتقال سرمایه، قوانین كار همسو با بخش خصوصی و سرمایه گذاری ، تاسیسات زیربنایی، لجستیك ، حمل و نقل و خطوط ارتباطی ، دسترسی به امكانات، نیروی كار ماهر ، دسترسی به مواد خام ، دسترسی به بازار مصرف مناسب، سهولت انجام كسب و كار،  قابلیت اطمینان از زیرساخت ها، موسسات و شركت های بیمه ای ، خطوط ارتباط مخابراتی و اینترنی، مراكز آموزشی ، زمین مناسب، ثبات قوانین و مقررات، عدم وجود بوروكراسی اداری و اجرایی، مكان یابی درست، منابع انسانی كار آمد، بازدهی نیروی كار، قوی بودن سیستم های خدمت رسان، تخصیص اعتبارات لازم، وجود شركت های حرفه ای مشاوره ای ، منابع انرژی، مالیات ها، عوارض، هزینه های تولید و قیمت تمام شده كالا، كادر مدیریت، سطح فساد، امنیت و میزان جرم، وجود ساختار اجتماعی و سیاسی مناسب، فرهنگ سازی رفتار توسعه ای و اصلاح رفتارهای جمعیتی از مواردی هستند كه می توانند در جذب سرمایه گذاری موثر باشند.

وی اظهار داشت: هفت عامل مهم سرمایه گذاری شامل سرمایه، نیروی انسانی، مواد اولیه ، انرژی، تکنولوژی، توان بهره وری، حمل و نقل در استان هرمزگان متمركز شده است و این عوامل سرعت سرمایه گذاری ها را بالا برده است. 

هندیان مدیر كل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری هرمزگان گفت: هدف اصلی مدیران استان ایجاد توازن و ارتقاء شاخص های اقتصادی و سرمایه گذاری و زیرساخت های آن در نقاط مختلف بخصوص در شرق و غرب استان می باشد.

هندیان  خاطرنشان كرد: براساس گزارش مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال 96 در ارزیابی 21 مولفه پیمایش سرمایه گذاری، استان هرمزگان در ردیف 12 و براساس 8 نماگر در رتبه 5 كشور قرار داشته است.وی افزود: براساس نماگر ثبات اقتصادی استان هرمزگان در رتبه دوم كشور ، در فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی، رتبه سوم ، شفافیت و سلامت اداری، رتبه ششم ، مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض رتبه چهارم و براساس شاخص های ملی امنیت سرمایه گذاری نیز رتبه چهارم را در كشور دارد.هندیان اظهار داشت: بر اساس گزارش پژوهشكده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران، منتشره شهریور 97، در خصوص پایش شاخص های ملی محیط كسب و كار در راستای سنجش و ارتقای بهره وری  در سال 1396، شاخص ثبت مالكیت استان هرمزگان با امتیاز 52.6 رتبه 13 ،در شاخص الزام آور بودن اجرای قراردادها با امتیاز 57.2 رتبه 15، در شاخص سرمایه اجتماعی با امتیاز 14.6 رتبه 1 را در كشور دارد. وی در تشریح اهم اقدامات و فعالیت های حوزه سرمایه گذاری استان در 9 ماهه سال جاری خاطرنشان كرد: در استان هرمزگان بیش از 766 پروژه فعال به ارزش 33 هزار میلیارد تومان و با اشتغال زایی بیش از 34 هزار نفر در دست اجرا است.

هندیان در همین رابطه گفت: در مناطق ویژه اقتصادی نیز 6 میلیارد دلار طرح و پروژه در دست اجرا می باشد كه نشانگر اهمیت جذب سرمایه گذاری در استان بوده است.مدیر كل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری هرمزگان تصریح كرد : در سال97، بیش از 156 طرح سرمایه گذاری جدید از طریق دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری پیگیری و به مركز خدمات سرمایه گذاری ارسال و در پنجره واحد سرمایه گذاری ثبت شده است که با اجرایی شدن 24 طرح مهم آن بالغ بر 62/5 میلیارد یورو  به صورت ارزی و 19 هزار و 850 میلیارد تومان به صورت ریالی سرمایه گذاری جدید در استان و بیش از 12 هزار اشتغال به صورت مستقیم ایجاد خواهد شد.

مدیركل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری هرمزگان در خصوص مهمترین طرح های سرمایه گذاری استان خاطرنشان كرد: پترو پالایش مكران، اسید سولفوریك، روغن های پایه اسلاك،  شیشه فلوت هرمز،  صنایع محصولات بهداشتی ، فولاد، حمل و نقل ریلی،  پایانه های دریایی، بانكرینگ، صنایع  و همچنین طرح های پالایشگاهی، پتروشیمی، گردشگری ، شیلات و كشاورزی  می باشند.

وی تصریح كرد: استان هرمزگان با مبلغ 70میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب و میزان 20 میلیون دلار  سرمایه گذاری بهره برداری شده در میان استانهای كشور رتبه دوم به خود اختصاص داده است.هندیان اظهار داشت: در استان هرمزگان در سال 1397 تا كنون بیش از 7/228 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل روستایی پرداخت شده است.

مدیر كل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری هرمزگان خاطرنشان كرد: میانگین ایجاد شغل سالیانه در استان 34 هزار نفر می باشد که در 9 ماهه سال جاری بیش از 26 هزار شغل ایجاد شده كه از این تعداد 4670 نفر اشتغال ثبت شده در سامانه كارا ، تعداد 20000 نفر اشتغال ثبت شده در سامانه رصد و تعداد 1534 نفر اشتغال ثبت شده در سامانه مشاغل خانگی می باشد.

وی گفت: براساس آمار جمعیت نیروی كار مركز آمار ایران در پاییز 97، نرخ مشاركت اقتصادی 3/38 درصد و نرخ بیكاری استان 10درصد می باشد.هندیان اظهار داشت: بررسی اشتغال در بخش های عمده اقتصادی در پاییز 1397نشان می دهد كه بخش خدمات با 8/52 درصد و رتبه 6 بیش ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و  بخش صنعت با 4/29 درصد و رتبه 17 و كشاورزی با 8/17 درصد  با رتبه 20 در میان استانهای كشور، در رده های بعدی قرار دارند.

مدیر كل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری هرمزگان در پایان گفت: امید داریم تا پایان سال با جذب  156 پروژه سرمایه گذاری جدید شاهد تحول جدیدی در حوزه سرمایه گذاری و اقتصادی استان باشیم.

صبح ساحل

 

دیدگاه ها (0)
img