صبح ساحل وضعیت پرونده کسب و کارهای نوپا در هرمزگان را بررسی کرد:

استارتاپ‌های هرمزگان از شروع داغ تا پایان سرد



برخی استارتاپ‌ها شروع خوبی دارند اما پس از جذب مشتری نمی‌توانند مسیر درست را ادامه دهند و با آزمون ‌و خطا پیش رفته و نهایتاً شکست می‌خورند.

شاید استارتاپ های موفق دنیا مانند اوبر و علی‌بابا شما را نیز ترغیب به راه‌اندازی استارتاپ کرده باشد. بسیاری از استارتاپهای داخل کشور از استارتاپ‌های مطرح دنیا الهام و الگو گرفته‌اند مثلاً دیجی کالا از علی‌بابا و یا اسنپ از اوبر الگو گرفته است بطوریکه برخی معتقدند این کسب‌وکارها تقلید از استارتاپ های کشورهای توسعه‌یافته هستند و خلاقیت و نوآوری در ایده پردازی ندارند اما برخی دیگر معتقدند این استارتاپ‌ها با درک بهتر از فرهنگ ایرانی و با توجه به نیاز جامعه محلی بهبود و ارتقا یافته‌اند.

در نمونه‌های بومی استان نیز مواردی از این قبیل مشاهده شده است. فروشگاه‌ها و تاکسی‌های اینترنتی بسیاری در هرمزگان با الگو گرفتن از استارتاپ های موفق فعالیت می‌کنند و خدمات متنوعی را به شهروندان ارائه می‌دهند. درواقع استارتاپ تلاش می‌کند زندگی را برای شهروندان راحت‌تر کند. به‌طورکلی فعالیت‌های استارتاپی ریسکی هستند و تنها کسانی که دارای دانش و اطلاعات کافی هستند در این زمینه موفق خواهند شد. کارشناسان معتقدند خلاقیت و نوآوری، تیم سازی و مدیریت قوی، استفاده از تکنولوژی و رشد سریع ازجمله دلایل موفقیت استارتاپها می‌باشد.

همچنین محصول یا خدمت ارائه‌شده باید دارای کیفیت، جذابیت و متناسب با نیاز بازار باشد در غیراینصورت قادر به جذب مشتریان نخواهد بود؛ بنابراین قبل از راه‌اندازی محصول باید تحقیقات بسیاری درباره بازار محصول و خدمت صورت گیرد. 

موفقیت استارتاپها بستگی به نوع محصول یا خدمت، جذب مشتریان، بازدهی بالای سرمایه‌گذاری و درآمدزایی و هدف نهایی استارتاپ دارد.

 یکی از دلایل شکست استارتاپ‌ها مشکلات مالی، تیم مدیریتی ضعیف، کیفیت نامناسب محصولات یا خدمات و در نظر نگرفتن نیاز بازار است.

دکتر محمدحسن محمد پور، کارآفرین، مدرس دانشگاه و بنیانگذار طرح ملی کودک رایان درباره مدیریت روابط در استارتاپها و کسب‌وکارها معتقد است: روابط فامیلی اختلاط رابطه می‌آورد و فساد مالی در پی دارد. باید روحیه‌ کاری و جدیت وجود داشته باشد و با روابط نزدیک مرتبط نشود.

 مدیریت ضعیف استارتاپ می‌تواند باعث ضعف سایر بخش‌ها و درنتیجه شکست استارتاپ شود. از طرفی مهارت، تجربه، تخصص، خلاقیت و روحیه کارآفرینی اعضای تیم استارتاپ نیز بسیار اهمیت دارد. درحالی‌که هدف استارتاپ برطرف کردن بخشی کوچکی از نیازها و خواسته‌ها است اما بسیاری از استارتاپها ایرانی به دنبال در اختیار گرفتن حجم عظیمی از بازار هستند و منابع مالی زیادی را در این راه هزینه می‌کنند.

مسائل حقوقی و قانونی یکی دیگر از دلایل شکست استارتاپها ایرانی است. قوانین متعدد و دست‌وپا گیر دولتی، عدم هماهنگی سازمان‌های مختلف و گرفتن مجوزهای متعدد و دشوار از این سازمان‌ها انگیزه ورود به استارتاپ را کاهش می‌دهد. به نظر میرسد در ایران زیرساخت‌های مناسب برای راه‌اندازی استارتاپ فراهم نشده است.اگر قصد راه‌اندازی استارتاپ داشته‌اید احتمالاً با خود فکر کرده‌اید چه استارتاپهایی در هرمزگان می‌توانند موفق و پرسود باشند یا اینکه چرا بیشتر استارتاپها شکست می‌خورند. 

اگر فردی ریسک‌پذیر هستید و ترس از شکست دارید نمی‌توانید وارد این کار شوید. دکتر محمد پور در نشست دورهمی نوآورانه پارک علم و فناوری هرمزگان گفته است: در استارت‍آپ کاملاً باید خلق کنیم و بسازیم اما در بیزینس همه چیز از قبل مشخص‌شده است و جلب اعتماد سرمایه‌گذار و دریافت تسهیلات راحت است اما استارتاپ نوعی ریسک می‌باشد. وی معتقد است استان هرمزگان بیشترین استارتاپ ها و ناموفق‌ترین استارتاپها را دارد. یکی از دلایل به بار ننشستن استارتاپها در استان، محدود بودن ایده‌ها به چند کسب‌وکار پایه و رایج است. برای مثال؛ همه می‌خواهند فست فود، مزون و… داشته باشند؛ اما این مورد با فرهنگ‌سازی بهتر می‌شود. کافی است دیدگاه متفاوت را ایجاد کنیم.

هرچند استارتاپ توانسته است جایگاه خود را در بین مردم باز کند اما رقابت آن‌ها با کسب‌وکارهای سنتی چالش‌هایی را ایجاد کرده است. نمونه بارز این چالش اختلاف اسنپ با تاکسیران‌ها است. استارتاپها توانسته‌اند با بهبود کیفیت و خدمات و کاهش قیمت، مشتری‌های بازار سنتی را جذب خود کنند و این موفقیت جبهه‌گیری کسب‌وکارهای سنتی را به همراه داشته است.

سعید امینی یکی از جوانانی است که در حوزه استارتاپ در قشم فعالیت می‌کند. وی دارای نمایندگی تاکسی اینترنتی itaxi در قشم بوده که منجر به شکست شده است.

امینی دلایل شکست خود را همکاری نکردن تاکسی‌رانی می‌داند و معتقد است هدف تاکسی اینترنتی پایین آمدن قیمت‌ها است اما تاکسی‌رانی نرخ نامه تاکسی‌ها در هرمزگان را حدوداً 50 یا 60 درصد بالاتر از سایر استان‌ها مشخص کرده است بطوریکه هیچ راننده تاکسی علاقه‌ای برای عضویت در آن نشان نمی‌دهد و افزایش هزینه‌ها باعث زیان تاکسی اینترنتی شد. 

وی که دارای یک طرح جامع گردشگری برای قشم است، با گلایه از عدم همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و سایر ادارات گفت: برای راه‌اندازی استارتاپ 6 ماه به دنبال دریافت مجوز بودم. سنگ‌اندازی دولتی یکی از موانع سر راه استارتاپ های هرمزگانی است و اگر ایده‌ای موفق باشد ادارات دولتی سعی می‌کنند بخشی از سهام آن را خریداری کنند.به‌طورکلی بخش خصوصی در حوزه خدمات عمومی به‌سختی می‌تواند رشد کند.وی معتقد است استارتاپهای گردشگری و خرید و فروش می‌توانند در قشم موفق شوند البته به شرطی که بتوانند کل کشور را دربرگیرند اما دستگاه‌های دولتی برای دریافت مجوز همکاری نمی‌کنند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها