13

مهر

1403


اجتماعی

07 بهمن 1397 12:52 0 کامنت

سالیان سال است که بر روی یک تخت  فلزی سفید رنگ در یک اتاق کوچک زندگی می‌کند زندگی با چند نفر از هم سن و سالانش که همگی از نوعی بیماری رنج می برند به نام معلولیت ذهنی وحرکتی.

درکی از اطرافیان ندارد و نمی داند در اطرافش چه می گذرد ولی در دنیای ساکت خود، معنی نگاه  و لبخند محبت آمیز  را خوب می داند، دستان گرم نوازشگر را خوب حس می کند و با حرکات دست و سر و حتی کلام نامفهومش به این امر واکنش نشان می دهد.

 او دختر6 ساله ست که به طور مادرزادی این نوع معلولیت را دارد . خانواده  این کودک به علت عدم توانایی نگهداری ، او را از بدو تولد  به مرکز نگهداری معلولین ذهنی «حبیب ابن مظاهر» در بندرعباس انتقال دادند و دیگر به سراغش نیامدند.

شقایق همانند بعضی از هم اتاقی اش محبت پدر و مادر را ندیده و نمی داند  پدر و مادر به چه افرادی می گویند اما می داند که انسانیت زنده ست و دستهای یاری گر افراد همیشه به سمتشان دراز است ،افرادی که نمی گذارند لحظه ای حس بی پناهی  به سراغ این فرشتگان بیاید ...

 مامن 150 معلول ذهنی

مرکز شبانه روزی نگهداری معلولین ذهنی «حبیب ابن مظاهر» ، مامن 150معلول ذهنی _حرکتی (90 نفر زن_60 نفر مرد).  مرکزی با فضای 4هزارو 642 متر مکعب،  از سال 1369 در محل کنونی واقع در خیابان آیت الله غفاری ضلع غربی بهزیستی بندرعباس  تاسیس و به مدت سه سال به صورت دولتی اداره می‌شد اما پس از آن سال به صورت هیأت امنایی درآمده که بار اصلی تأمین هزینه‌های سنگین اداره آن بر عهده خیرین است. 

اسفندماه سال گذشته نیز فاز دوم این مرکز در فضایی به مساحت800  مترمربع در 2 طبقه و با ظرفیت نگهداری 90 معلول  توسط علی  ربیعی وزیر سابق تعاون، کار ورفاه اجتماعی به بهره برداری رسید. این ساختمان به همت خیرمحمدرضا صفا تجهیز و ساخته شده است.

  20 نفر مجهول الهویه سرراهی

در این مرکز افراد در رده‌های مختلف سنی از شیرخوارگی تا سالمندی به صورت شبانه روزی نگهداری می شوند و حدود 30 نفر نیز پشت نوبتی هستند تا پس از  ترخیص عده ای ، آنها جایگزین شوند.

به گفته نجمه  شرفی مسئول مرکز نگهداری معلولین ذهنی «حبیب بن مظاهر» در بندرعباس ،در بین این 150 نفر، 20 نفر مجهول الهویه سرراهی ،17 نفر نوزاد و 10 نفر میانسال و پنج نفر اتباع بیگانه هستند. بعضی از خانواده معلولان خود را به این مرکز می آورند بعد از آن یک روز، حاضرنیستند بچه ایشان را به خانه ببرند.

 معلولان و مشکلات آنها

بسیاری از معلولان با مجموعه مشکلاتی عمیقی مواجه‌اند که هزینه نگهداری و تأمین دارو و مایحتاج زندگی آنان را دوچندان کرده است ، حتی این افراد  امکان زندگی مستقل برایشان فراهم نیست و برای تغذیه، نظافت و مراقبت وابسته به مربی، مراقب و خانواده هستند. شرفی در مورد مشکلات ویژه بعضی از معلولان به علت معلولیت جسمی، سیستم عصبی و اختلال اعصاب و روان  گفت که این بچه‌ها از لحاظ غذاخوردن، حرکت‌کردن و توانایی ذهنی، استحمام  مشکل دارند. گروهی هم ناهنجار هستند که داروهای اعصاب مصرف می‌کنند.

برخی از معلولان ناهنجار خود یا دیگران را می‌زنند. حتی کنترل بسیاری از موارد شخصی خود را ندارند و گاهی در طول روز حدود چند دفعه لباس‌های‌شان آلوده می‌شود که به دلیل مسایل بهداشتی و درمانی، تعویض می‌شوند. به دلیل شرایط جسمی و ذهنی این معلولان، میزان مصرف پوشک، ملحفه، لباس و وسایل شستشو در این مرکز بسیار زیاد است.

 خدمات مرکز

مسئول مرکز نگهداری معلولین ذهنی «حبیب ابن مظاهر» در بندرعباس ، از فعالیت 60 نفر کارمند و خدمت کار به صورت شیفتی در این مرکز سخن به میان آورد و ادامه داد:این مرکز دارای مراکز خدماتی همچون فیزیوتراپی، گفتاردرمانی وداروخانه است،همچنین در آن خدمات مراقبتی ، ‌نگهداری و توان بخشی معلولین به صورت شبانه روزی ارائه می شود.

 نیاز به مشارکت تشکل های مردم نهاد و خیران

مسوول مرکز نگهداری معلولین ذهنی «حبیب ابن مظاهر»گفت:با توجه به هزینه بالای توانبخشی و دارو   با توجه به اینکه 80 درصد از افرادی که نگهداری می شوند، از خانواده های نیازمند بوده  واین اعتبارات جوابگو نیست و نیاز به مشارکت بیش از پیش تشکل های مردم نهاد و خیران دارد.شرفی افزود:طبق بخشنامه دولت، خانواده معلولان موظف به پرداخت 30 درصد هزینه نگهداری معلولان به عنوان شهریه  به صورت ماهانه  هستندو همچنین هزینه دارو ، درمان و بستری به عهده خانواده هاست ولی ما از خانواده ها هزینه ای دریافت نمی کنیم.

این مسوول این را هم اضافه کرد که مرکز حبیب ابن مظاهر تنها مرکز این گروه از معلولانی است که  شبانه روزی  در استان هرمزگان به شکل رایگان خدمات‌دهی می دهد؛ زیرا به دلیل کم‌بضاعت بودن خانواده‌ها امکان دریافت هزینه از آن‌ها وجود ندارد.

شرفی گفت:با حمایت های خیرین و عده ای از مسوولان دولتی  به اینجا رسیدیم اگرچه تنگناهایی هنوز وجود دارد اما امیدواریم با کمک این افراد تمامی این موانع برطرف شود.

 48 میلیون تومان هزینه پوشک دریکماه

یکی از مشکلات اصلی این مرکز تامین پوشک و داروی افراد معلول ذهنی است که در ماه  130 کارتن پوشک نیاز است. شرفی  گفت که ماهانه 48 میلیون تومان فقط هزینه پوشک است و  خوراک و نیازهای روزمره معلولان هزینه بسیار سنگینی را به هیأت امنا تحمیل می‌کند ، اگر حمایت‌های خیرین در این حوزه نباشد، تأمین این هزینه‌ها بسیار سخت و ناممکن است. وی تصریح کرد:بعد از پوشک ،  داروهای اعصاب و روان و همچنین درمان افراد معلول هزینه می شود که رقم بالایی است و ماهیانه بیش از  12 میلیون  تومان هزینه‌ی تأمین داروی این مرکز است زیرا تقریباً تمام بیماران مرکز حبیب ابن مظاهر نیاز به استفاده از داروهای خاص دارند؛ که تنها یک‌چهارم آن توسط یک داروخانه به شکل رایگان در اختیار این مرکز قرار می‌گیرد. شرفی افزود:امیدواریم با رایزنی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با داروخانه های سطح شهر و حمایت این دانشگاه بتوانیم مشکل دارو را حل کنیم. وی مجموعه  هزینه بالای برق و آب ماهانه را بیش از 15 میلیون تومان برآورد نمود اما به علت نبود منابع مالی تا دی ماه  امسال   پرداخت نشده است .وی از مشکل اساسی در پرداخت بیمه پرسنل به تامین اجتماعی، پرداخت سنوات بازنشستگان و پرداخت عیدی و حقوق کارکنان سخن گفت .

 سهم  زندگی امیرها و زینب ها

طبقه همکف است پسران ودختران  زیر 14 ساله روی تخت هایشان دراز کشیدند و عده ای خواب هستند ، عده ای خیره به اطراف. زینب 9 ساله نیز با قد و قواره ریز نقشش در تخت آرام و قرار ندارد بازیگوش است تا عکاس ما را می بیند ژست خاصی می گیرد ، قادر به صحبت کردن نیست اما با حرکات بدنش می فهماند که دوست دارد کانون توجه باشد  و وجودش تشنه کمی مهربانی است....

امیرکوچولو سرگرم بازیگوشی درون تختش است اما در یک لحظه سرش به گوشه  تخت می خورد شروع به گریه می کند، پرستار به طرفش می آید بعد از نوازش ، بغلش می کند تا آرام می گیرد ...

زینب و امیر در چند سال بعد به ترتیب  به طبقه دوم متعلق به دختران و یابه ساختمان کناری  این مرکزمتعلق به پسران بالای 14 ساله منتقل می شوند.

اینجا مرکز نگهداری معلولین ذهنی «حبیب ابن مظاهر» در بندرعباس،  مامن نوجوانان، جوانان و بزرگسالانی ست که بیشترین روزهای زندگی خود را بر روی ویلچر و تخت‌های بی‌هیچ حرکتی می‌گذرانند، سهم آنان از زندگی، تختی فلزی با یک چهار دیواری تکراری است....

 آدرس را به خاطر بسپاریم

خیران می تواند با مراجعه به مرکز نگهداری معلولین ذهنی «حبیب ابن مظاهر» در خیابان آیت الله غفاری بیمارستان شریعتی ضلع غربی بهزیستی شهرستان بندرعباس کمکهای عاطفی و نقدی خود را اهدا و یا وجوه را به شماره کارت6037691990167389 به نام مرکز معلولین  ذهنی حبیب ابن مظاهر ارسال کنند و این را به شقایق ها بفهمانند که مهربانی هست،سیب هست،ایمان هست.

آری تا شقایق هست زندگی باید كرد .... 

 

دیدگاه ها (0)
img