دکتر شهروز زندشاهوار

تلفیق معماری سنتی و مدرن به همت یک بانوی معماری


نویسنده: زهره کرمی

خانم دکتر شهروز زندشاهوار متولد آبان 1368 زاده بندرعباس و بزرگ شده در شهر نجیب بندرلنگه است. ایشان فارغ التحصیل دانشگاه تهران با گرایش انرژی معماری می باشد . به تازگی پارک ساحلی ارمغان مالیات در بندرلنگه با معماری و مشاوره خانم زند افتتاح شد که بسیار چشم نواز است . به همین بهانه گفت و گویی با این بانوی هنرمند و با تفکر داشتیم که خواندنش خالی از لطف نیست...

چه شد که به بندرلنگه آمدید ؟

بعد از  فارغ ااتحصیلی در دانشگاه ، فعالیت معماری را به صورت رسمی در شهر شیراز آغاز کردم و به دلیل حس تعلق خاطر به شهر عزیزم، از ابتدای سال هزار و سیصد و نود و شش به عنوان مشاور جناب آقای شریف شریفی نژاد، شهردار پویا و مردمی شهرستان بندرلنگه، در زمینه ی عمران و معماری، در حال خدمت به مردم شریف شهرم می باشم.

روند و سبک انجام کارهایتان به چه صورت است ؟ و آیا معماری ها و المان های شهری در سبک زندگی افراد تاثیر گذار است؟

ایران، از دیرباز دارای معماری متناسب با هر اقلیم بوده که متاسفانه امروزه به دلیل وفور مصالح ساختمانی، تجهيزات و ماشين آلات صنعتي و بسیاری از مسائل دیگر، شاهد نادیده گرفته شدن ویژگی های اقليمی، فرهنگ و آداب و رسوم مردم در معماری هستیم.

معماري بومی و سنتی بندرلنگه هم از این امر مستثنی نبوده و بویژه در چند سال اخیر شاهد بی مهری های زیادی نسبت به معماری سنتی این شهر بوده ایم.

به عنوان یک معمار، آنچه که به عنوان خط اصلی طراحی، برایم بسیار حائز اهمیت هست، ضرورت برقراری و تعامل سازنده ی انسان با محیط زیست و احیاء راهکارهای اقلیمی با رویکرد نوین در ساختمان ها و همچنین طراحی فضاهای شهری همساز با هویت شهری، جهت ایجاد تعاملات اجتماعی مبتنی بر حس امنیت و حس تعلق خاطر، برای شهروندان می باشد که با بستر مناسبی که جهت مطالعه ی تمهیدات اقلیمی به کار رفته در معماری بومی و به تبع آن، طراحی همسو با طبیعت، با رویکرد نوین و همگام با معماری روز، در این شهر به وجود آمده است ،می توانیم زمینه ساز احیا و خلق فضاهای متناسب با شرایط اقلیمی این منطقه و فرهنگ مردم عزیز را فراهم سازیم.

طراحی پروژه های بندرلنگه به چه صورت بوده است ؟

در مورد طراحی های انجام شده در شهر بندرلنگه، تلاشمان بر آن بوده است که با ایجاد فضاهایی همساز با فرهنگ و هویت شهری، باعث ایجاد آرامش، امنیت و مشارکت شهروندان عزیز بشویم و با به وجود آوردن المان های شاخص و در عین حال آشنا، علاوه بر زیبایی، کیفیت فضا را ارتقا دهیم. چرا که این کیفیت است که بر ذهن مردم نقش می بندد و بر حس مکان و خاطرات جمعی شهروندان تاثیر می گذارد و مردم نجیب و اصیل این شهر در جایگاهی قرار دارند که لایق تجربه ی بهترین ها هستند.

تا به حال چند پروژه در این شهر انجام داده اید ؟

در مورد پروژه های انجام شده از سال 96 تاکنون می توان به احیا عمارت فکری بندرلنگه اشاره کرد که البته اتمام تمام فازهای آن به مساعدت مسئولین محترم نیاز دارد.

طراحی و ساخت المان نوری دالان رنگ، ایده پردازی و نورپردازی میدان 22 بهمن با نام میدان برکه از دیگر پروژه های انجام شده در سال جاری است.

و نهایتا  طراحی و ساخت پارک ساحلی ارمغان مالیات به مساحت 2700 متر مربع، و هزینه ای بالغ بر 250 میلیون تومان که در روند طراحی آن به تمامی موارد ذکر شده توجه شده و طرحی بسترگرا و در عین حال نو، به منصه ی ظهور گذاشته شده است . 

در طراحی این پارک که از تلفیق معماری سنتی و مدرن استفاده شده و ورود به دریا به شیوه مهندسی و با کمترین آسیب به دریا و محیط زیست صورت گرفته است . 

تک تک مبلمان برای خود این پارک طراحی شده و امید است موجب رضایتمندی شهروندان و بهبود کیفیت محیط شهری  را فراهم آورد.

 

منتشر شده: 1
رضا ه۹۷
۲۰ بهمن ۱۳۹۸
سلام اگر کسی شماره ای از این مهندس بزرگوار داره به ما هم بده ما هم طرح بزرگ و مهمی داریم برای اجرا.... ۰۹۲۱۰۱۵۴۷۳۷
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها