در پی آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات اتاق بازرگانی بررسی شد؛

آیا ریاست 37 ساله در اتاق بندرعباس ادامه خواهد یافت؟



 

تنور داغ انتخابات اتاق بازرگانی روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود. این انتخابات هر چهار سال یک‌بار برای تعیین نمایندگان بخش خصوصی کشور برگزار می‌شود و دارندگان کارت عضویت و کارت بازرگانی می‌توانند به نمایندگان موردنظر خود رأی دهند.

 امسال نیز نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی مصادف با روز شنبه یازدهم اسفندماه در تمام شهرستان‌ها برگزار خواهد شد. درحالی‌که شورای عالی نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی گفته است روز اول اسفند ۹۷، فهرست نهایی نامزدهای تائید صلاحیت شده نهمین دوره انتخابات هیئت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور اعلام خواهد شد و از طرفی شنبه چهارم اسفند نیز تبلیغات نامزدهای انتخابات اتاق بازرگانی آغازشده است اما همچنان تا پایان وقت اداری  شنبه چهارم اسفندماه لیست کاندیداهای انتخابات سه اتاق پرحاشیه بندرعباس، شیراز و کرمانشاه مشخص نشده است.

 اتاق بازرگانی که پارلمان بخش خصوصی کشور است این روزها محفل داغ صاحب‌نظران شده و انتقادات بسیاری نسبت به عدم شفافیت در عملکرد آن وجود داشته است. صدور کارت بازرگانی و کارت عضویت‌های گسترده و بی‌ضابطه صرفاً جهت ابزار تبلیغاتی این شائبه‌ها را مطرح کرده است که باوجود تخلفات گسترده برخی اتاق‌ها هیچ‌گونه رسیدگی از سوی نهادهای نظارتی صورت نمی‌گیرد.

اتاق بازرگانی تشکلی است که در آن بازرگانان و صاحبان صنایع، معادن و کشاورزی برای تأمین منافع خود مشورت و برنامه‌ریزی کرده و با دولت چانه‌زنی می‌کنند.

 تشکیل نمایشگاه‌های تخصصی و بازرگانی داخلی و خارجی، اعزام هیئت‌های تجاری و شناسایی بازار کالاهای صادراتی ازجمله وظایف اتاق بازرگانی است. نکته قابل‌تأمل رابطه تنگاتنگ برخی اعضای اتاق بازرگانی با سیاسیون است بطوریکه در اتاق برخی شهرستان‌ها سیاستمداران نیز برای انتخابات اتاق علاقه نشان داده‌اند.

لابی قوی اتاق بازرگانی با سیاستمداران در سال‌های اخیر به حدی بوده است که برخی اعضای اتاق بازرگانی به مجلس یا سیاست ورود پیداکرده‌اند. احمدعلی هامونی عضو هیئت نمایندگان اتاق بیرجند در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین گفته است ا افرادی که کاندید و یا عضو اتاق می‌شوند، تنها برای داشتن سمت و سوءاستفاده از آن برای لابی‌گری در جاهای دیگر در جهت انجام کارهایشان است.

اتاق بازرگانی بندرعباس نیز یکی از جنجالی‌ترین اتاق‌های یک سال اخیر کشور بوده است ، تخلفات صورت گرفته و استعفای دو عضو از هیئت نمایندگان اتاق بندرعباس  مانند حمید طیبی و کریم خمیسی ازجمله حواشی این اتاق بوده است. حاشیه‌هایی که به نظر می رسد استاندار هرمزگان نیز ترجیح میدهد از آن فاصله بگیرد.

فراز و نشیب اتاق بندرعباس

اتاق بازرگانی بندرعباس یکی از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین اتاق‌های کشور است. در سال 1311 اتاق تجارت بندرعباس تأسیس شد و در سال 1349 پس از 11 دوره فعالیت و قانون جدید ادغام مجلس این اتاق به اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن تغییر نام داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی جهت رونق و اداره امور اتاق بندرعباس از طرف اتاق ایران و استاندار وقت هرمزگان 4 نفر از بازرگانان در سال 1358 برای مدت 5 سال به‌عنوان هیئت‌رئیسه تعیین شدند اما در سال 1360 محمد رسول صباغی زاده از طرف اتاق ایران بجای قاسمعلی مدنی ‌به عضویت هیئت‌رئیسه موقت تعیین شد. نهایتا اولین دوره انتخابات اتاق بازرگانی بندرعباس پس از انقلاب در سال 1362 برگزار شد و محمد رسول صباغی زاده به‌عنوان رئیس اتاق بندرعباس انتخاب گردید و در دور دوم نیز به‌عنوان رئیس و دور سوم به‌عنوان نائب رئیس اول انتخاب گردید.

آغاز ریاست محمدامین صباغی زاده

دور چهارم آغاز حضور محمدامین صباغی زاده در اتاق بازرگانی بود و او به‌عنوان نائب رئیس در اتاق بازرگانی آغاز بکار کرد. محمدامین صباغی زاده در پنجمین دوره اتاق در سال 81 به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی و نماینده اتاق بندرعباس در اتاق ایران انتخاب شد...

بر اساس گزارش اوز امروز صباغی زاده در کارنامه خود چهار دوره رياست اتحاديه کارگزاران گمرک، درکنار عضويت در هیئت‌مدیره مرکز تجاري ايران-عمان و هيئت نمايندگان اتاق ايران، کميته بازرگاني اتاق بازرگاني بین‌المللی نایب‌رئیس اول اتاق بازرگاني ايران و امارات و نایب‌رئیس اول اتاق بازرگاني صنايع معادن و کشاورزي ايران-عمان و نایب‌رئیس اول کميسيون راه و ترابري-گمرک-ترانزيت اتاق ايران و داراي چندين سمت اقتصادي مهم ديگر نيز می‌باشد. شهین عابدینی همسر صباغی زاده نیز در کارنامه خود ریاست کانون زنان بازرگان استان هرمزگان و عضو هیئت‌مدیره کانون زنان بازرگان اتاق ايران را دارد.

درحالی‌که به گزارش خبرگزاری مهر، مهرداد بازرگان نائب رئیس اول اتاق بازرگانی بندرعباس گفته است تخلفات رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس و فرزندش محرز است اما رئیس جنجالی اتاق بندرعباس نیز در بیانیه اخیر به اتهامات مطرح شده علیه خود که توسط برخی اعضای اتاق بازرگانی صورت گرفت، پاسخ داده است.

 اگرچه در برخی خبرها نیز عنوان‌شده بود صباغی زاده پس از تخلفات صورت گرفته توسط پسرش قصد استعفا دارد اما به نظر می‌رسد این رئیس پرحاشیه پس از 16 سال و باوجود شبهات و اعتراضات موجود با حمایت تمام‌قد سید جواد زمانی معاون امور استان‌های اتاق ایران قصد دارد همچنان به کار خود ادامه دهد. حمایتی که با انتقاد تند روسای تشکل‌های اقتصادی خانه کشاورز هرمزگان، خانه صنعت و معدن و تجارت، اتاق تعاون بندرعباس و انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل هرمزگان و همچنین دو عضو مستعفی هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی یعنی حمید طیبی و کریم خمیسی همراه بوده است. این جانب‌داری زمانی معاون امور استان‌های اتاق ایران در حالی صورت گرفته است که دستگاه قضایی و اداره امور مالیاتی استان به تخلفات صورت گرفته اشاره‌کرده بودند. 

بر اساس گزارش ایرنا حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری رئیس‌کل دادگستری هرمزگان ضمن تائید تشکیل پرونده برای اتاق بازرگانی بندرعباس در واردات 1262 دستگاه خودرو گفته است: این ماجرا از سال گذشته دریکی از شعبه‌های دادسرای بندرعباس منجر به تشکیل پرونده شده و در حال تکمیل تحقیقات است.

این روزها اما اتاق بازرگانی بندرعباس حال و هوای دیگری دارد و جنجال‌های اخیر این اتاق نگاه‌ها را بیشتر از قبل به خود جذب کرده است.

 آیا 37 سال ریاست خانواده صباغی زاده ها در اتاق بندرعباس و ارتباط قوی او با اتاق ایران میتواند علت حمایت تمام‌قد اتاق ایران از این رئیس باشد؟

 آیا به راستی منافع اتاق ایران به منافع رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس گره‌خورده است یا ماجراهای پشت پرده دیگری نیز وجود دارد؟

 آیا آقای رئیس پس از 16 سال ریاست همچنان در سمت خود باقی خواهد ماند؟ و 37 سال ریاست موروثی خانواده صباغی زاده ادامه خواهد داشت؟

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها