12

مهر

1403


اقتصادی

18 اسفند 1397 09:46 0 کامنت

 

 

ششمین همایش اعطای تندیس حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان هرمزگان در پنجشنبه 16 اسفندماه با حضور مدیران و مسئولان استانی و جمعی از تولیدکنندگان و صنوف استان در فرهنگسرای طوبی برگزار شد.

در این همایش پیروی منش رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان هرمزگان به بیان اهمیت مصرف و حقوق مصرف‌کنندگان پرداخت.

وی گفت: سه سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و سازمان استاندار از سازمان‌هایی هستند که در ارتباط با حقوق مصرف‌کننده فعالیت می‌کنند. 

پیروی منش همچنین به معرفی سازمان‌هایی که به شکایات شهروندان رسیدگی می‌کنند پرداخت و روش‌های شکایت مصرف‌کنندگان را نیز تشریح کرد.

خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود. قاسمی گفت: علت برگزاری این نشست توسعه فرهنگ حقوقی است که مصرف‌کننده نسبت به تولیدکننده و توزیع‌کننده دارد. 

وی در ادامه سخنان خود به تشریح عملکرد 11 ماهه این اداره کل پرداخت و خاطرنشان کرد: استقبال تولیدکنندگان در عرضه خدمات به مصرف‌کنندگان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش 29 درصدی یافته است.

وی با اشاره به شرایط حساس کنونی گفت: در این مقطع که حساسیت خاصی بر بازار حاکم است تمام بازاریان قیمت واقعی خود را در سایت قرار دادند تا مردم قیمت‌های واقعی را از قیمت‌های حاشیه بازار تشخیص دهند. قاسمی افزود: در حوزه نظارتی اقدامات خوبی انجام‌شده است اما کافی نیست.

انتظار ما از مردم خود نظارتی است و امکان قرار دادن بازرس در همه مکان‌ها امکان‌پذیر نیست. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت درباره ذخایر کالاهای اساسی در آستانه سال جدید گفت: در حوزه کالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ، میوه و غیره ذخایر کافی وجود دارد.

هندیان مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری هرمزگان نیز سه وظیفه اصلی دولت را برشمرد و گفت: توزیع ثروت عادلانه، برنامه‌ریزی برای جمعیت و برنامه‌ریزی برای مبارزه با فساد و تقلب از وظایف دولت است و وظیفه سوم از دو وظیفه دیگر مهم‌تر است چراکه بر باورهای وفاداری مردم اثر می‌گذارد. هندیان گفت: از یک‌سوم واحدهای تولیدی استان شکایت صورت گرفته است و این آمار خوبی نیست.

وی به افزایش هزینه‌های تولید اشاره کرد و گفت: افزایش هزینه تولید بر قیمت تمام‌شده کالا اثر می‌گذارد و تولیدکنندگان براین اساس قیمت را بالا می‌برند اما مصرف‌کننده قدرت خرید ندارد این در حالی است که شرکت‌ها در دنیا از طریق کاهش هزینه‌ها سود می‌کنند. هندیان افزود: تولیدی پایدار است که بتواند اعتماد مردم را جلب کند. تولیدکنندگان باید موارد قانونی و استاندارد و آنچه حق مصرف‌کنندگان است را رعایت کنند.احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس به جایگاه حقوق مصرف‌کننده در قوانین اشاره کرد و گفت: قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده در سال 88 تدوین شد که قابلیت اجرایی دارد.

همچنین قانونی دیگر در حوزه اصناف وجود دارد. مرادی تأکید کرد: مهم‌ترین امر فرهنگ‌سازی است که یک وظیفه اخلاقی است. باید فرهنگ‌سازی شود تا مصرف‌کننده از حقوق خود آگاه شود. ما نمی‌توانیم کالایی را بخریم اما حق اظهارنظر درباره کالا را نداشته باشیم.

در ادامه این همایش از واحدهای صنفی برتر شهرستان‌ها، دو ناظر افتخاری و شرکت‌هایی که هیچ‌گونه تخلفی در حوزه مصرف‌کنندگان استان نداشتند تقدیر به عمل آمد.

شرکت فولاد هرمزگان یکی از شرکت‌های موفق استان است که برای دومین بار گواهینامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت کرد.

شکری زاده مدیر فروش و بازاریابی شرکت فولاد گفت: رعایت حقوق مصرف‌کننده از اصولی است که هر شرکت تولیدی و بازرگانی باید مدنظر داشته باشد.

در اصل بازاریابی نیز مشتری حرف اول را میزند. وی کیفیت و قیمت مناسب، تحویل به‌موقع به مشتری و همچنین خدمات پس از فروش را از دلایل موفقیت شرکت فولاد هرمزگان برشمرد و گفت: یکی از اقدامات خوب شرکت فولاد برگزاری همایش سالانه و جلسات متعدد با مشتریان است.

این شرکت به‌طور سالانه رضایت مشتریان را موردسنجش قرار می‌دهد. همچنین نظرات مشتریان به شرکت انعکاس داده می‌شود و امیدواریم ارتقای سطح کیفی باعث رضایت مشتریان گردد.

مدیر فروش و بازاریابی شرکت فولاد با اشاره به روز درختکاری گفت: قطعاً یکی از مسئولیت‌های مهم ما محیط‌زیست است و هر شرکت تولیدی باید در قبال مسئولیت‌های اجتماعی به وظیفه خود عمل کند و درواقع شرکت‌ها موظف به حفاظت از محیط‌زیست هستند.

فولاد هرمزگان در سطح قابل قبولی توانسته است مسئولیت‌های اجتماعی خود را ایفا کند.

وی درباره فعالیت این کارخانه گفت: ظرفیت تولید سالانه این شرکت یک‌میلیون و پانصد هزار تن است.

از زمانی که فولاد هرمزگان شروع به تولید کرد توانستیم به بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا، ترکیه، هند، آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی و اروپا صادرات داشته باشیم.

این در صورتی ممکن است که قیمت ما مناسب باشد تا بتوانیم با سایر عرضه‌کنندگان فولاد در جهان رقابت داشته باشیم و محصول را به مشتریان عرضه کنیم. اولویت اول ما بازار داخل و بخصوص روی گریدهای خاصی است که تولید می‌کنیم.

شکری زاده تصریح کرد: اکثر مواد خام را از داخل کشور تأمین می‌کنیم تا بتوانیم باعث رشد و ارتقای شرکت‌های تأمین‌کننده داخل کشور باشیم که رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را نیز به دنبال خواهد داشت.

این مدیر عنوان کرد: فولاد هرمزگان به دلیل ماشین ریخته‌گری آن، این امکان را دارد که کیفیت‌های خاص و با ارز بالا تولید کند تا آن‌ها را برای داخل تأمین کنیم و توانستیم در بسیاری از گریدها کشور را بی‌نیاز از صادرات و مازاد مصرف داخل را نیز صادرات کنیم.

وی ارزآوری را یکی از بحث‌های مهم دانسته و گفت: با توجه به منطقه‌ای که در آن قرارگرفته‌ایم و مجاورت با آب‌های آزاد یکی از وظایف مهم و ملی این است که ارزآوری و صادرات هم جزء اصول ما باشد، ضمن اینکه برای بازار داخل نیز گریدهای داخلی تأمین کنیم.

 

دیدگاه ها (0)
img